7.3 Voorbereidingskosten herstructurering
De niet projectgebonden voorbereiding voor de herstructurering (interne uren) én de overhead
van de BV Herstructurering moeten ten laste komen van een voorbereidingskrediet. Geconsta
teerd is dat het in 2007 verstrekte voorbereidingskrediet 25.000) met ruim 108.000 over
schreden is.
7.4 Leges bouwvergunningen
In de najaarsnota 2008 is als gevolg van meer aanvragen 200.000 extra opbrengsten bouw-
leges geraamd. Ten opzichte van de op grond hiervan bijgestelde begroting is de meeropbrengst
nogmaals 118.500.
7.5 Uitvoerings- en advieskosten volkshuisvesting en dorpsvernieuwing
Het voordeel is ontstaan op de uitvoeringskosten kleine kernen 19.800) en de uitvoering
en advieskosten algemeen 27.100). De afgelopen jaren hebben geen uitgaven plaatsgevonden
ten laste van deze budgetten. Deze posten zijn meegnomen in de eerste tranche van de beleids
ombuigingen en komen om die reden vanaf 2009 niet meer voor in de begroting.
7.6 Actualisatie woonbeleid
Op basis van de uitkomsten van het Woonbehoefte Onderzoek april 2008 en de provinciale
prognoses eind januari 2008 dienen in regionaal (BOSL) verband nieuwe woningbouwafspraken
met de provincie te worden gemaakt voor de periode 2007-2016. Tevens dient hiervoor het
gemeentelijk woonbeleid te worden geactualiseerd. Hiervoor is bij de Voorjaarsnota 2008 een
malig 35.000 beschikbaar gesteld. Hierop is in 2008 door vertraging op de instemming door
de provincie geen beroep gedaan. Via de bestemming van het rekeningresultaat wordt voorge
steld de middelen voor 2009 beschikbaar te houden.
7. 7 Subsidie PSHW en dorpsvernieuwing
Het voordelig saldo is het resultaat van vrijval van een restant subsidie voor dorpsvernieuwing
33.100). Dit bedrag is in het verleden (ten onrechte) gereserveerd voor terugbetaling.
Daarnaast is rekening gehouden met de terugbetaling van een ontvangen voorschot 12.800)
voor een stimuleringssubsidie ten behoeve van het "onderzoek Wilhelminapark e.o". Onduidelijk
is of deze subsidie voor de eindafrekening voldoende onderbouwd kan worden.
7.8 Bestemmingsplannen
In 2002 is het meerjarenprogramma bestemmingsplannen vastgesteld met als doel een actueel
en minimaal bestand te realiseren waarin eenduidigheid in de regelgeving en actuele gebruiks- en
bebouwingsmogelijkheden voorop staan. Het hiervoor aanwezige budget is in 2008 niet geheel
benut. Bij de bestemming van het rekeningresultaat wordt voorgesteld om de middelen in 2009
beschikbaar te houden. Vanuit dit restant budget zal 5.250 worden ingezet voor het opstellen
van een bereikbaarheids- en parkeervisie. Het restant is nodig om in 2009 achterstand weg te
werken, de actualisatie af te ronden alsmede een start te maken met DURP (Digitale Uitwisseling
Ruimtelijke Plannen) welke per 1 juli 2009 verplicht is.
7.9 Leges diverse vergunningen en vrijstellingen
Voor wat betreft het achterblijven van de leges gegevensverstrekking onroerende zaken en
diverse vergunningen RO (respectievelijk 4.600 en 32.500) is er een relatie met ontvangen
leges op het product Bodem en de bouwleges waarin de genoemde leges zijn inbegrepen.
De leges opbrengst vrijstellingen is afhankelijk van het benodigde aantal vrijstellingen. Dit wordt
steeds minder in verband met optimalisering van de bestemmingsplannen.
7. 70 Externe advisering
Voor vrijstellingen is in 2008 weinig extern advies gevraagd. De meeste vrijstellingen zijn van
particulieren en die dragen de kosten voor de plannen zelf.
179