Een andere ontwikkeling (waarvoor het project ook subsidie heeft gekregen van de provincie) die speelt zijn de zogenaamde integrale pakketten AWBZ/Wmo. Het verbinden van AWBZ-zorg, Wmo en de additionele pakketten leidt tot beter maatwerk voor de klant en een maatschappelijk ver antwoorde inzet. Er is een toename van medicalisering waarneembaar terwijl de samenhang tus sen diverse diensten nog vaak ontbreekt. Dit maakt het moeilijk voor klanten om regie te nemen en te houden over het totale aanbod. Bij een integrale aanpak kan bij de voordeur een scheiding gemaakt worden tussen professionele inzet en additionele inzet. Dit moet op termijn leiden tot het verminderen van de inzet van professionals waardoor de AWBZ en de Wmo betaalbaar blij ven. Dit vraagt om een betrouwbare indicatie welke sober maar toereikend in zijn opzet moet zijn. Het aanpassen van de indicatie naar de maat van de klant moet hierbij simpel en snel moge lijk zijn waardoor de klant vertrouwen heeft in het systeem en dit als dienstverlenend ervaart. Te vens moet er aandacht zijn voor de verborgen problematiek welke in de diverse contacten tussen Meitinkers en burgers regelmatig aan de orde wordt gesteld. 4-5. omdat dit past bij onze verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de Wmo in het bijzonder op het terrein van: - het bevorderen van de sociale samenhang en leefbaarheid, de deelname aan de samenleving en het gebruik van voorzieningen (prestatieveld 1) - het verzorgen van informatie, advies en cliëntondersteuning (prestatieveld 3) - het ondersteunen van vrijwilligers en mantelzorgers zodat zij in staat zijn hun werkzaamheden te (blijven) doen op een manier die bij hen past en die van belang is voor de lokale gemeenschap (prestatieveld 4) - het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking, chronisch psychisch probleem en/of psychosociaal probleem voor behoud van het zelfstandig functioneren en deelname aan maatschappelijk verkeer (prestatieveld 6) Met name het financieel beheersbaar houden van de Wmo is voor ons als gemeente van groot belang. "Zaken doen" met de stichting is in deze voor ons de "goedkoopste en meest adequate oplossing". Er zijn tijdens de pilotfase echter geen concrete afdwingbare afspraken vastgelegd over de financiën en verantwoording. In de managementletter interne controle 2008 is hier ook op gewezen door onze accountant. De gemeentelijke bijdrage aan Mienskipssoarch en de beste ding van gemeentelijk geld moeten worden getoetst op rechtmatigheid. De vraag is aan welke voorwaarden Mienskipssoarch moet voldoen om die rechtmatigheid te kunnen toetsen en aanslui ting te zoeken bij de kwaliteitseisen die gesteld worden in onze subsidieverordening en ons beleid naast de al geldende accountantsprotocollen. Door de oprichting van de stichting kan de gemeen te elk jaar prestatieafspraken maken en dit vastleggen in een overeenkomst zodat aan die recht matigheid gevolg kan worden gegeven. Als voorbeeld is een mogelijke overeenkomst bijgevoegd. 4-5. omdat dit past bij de gemeentelijke regierol ten aanzien van de Stichting. De gemeente financiert en heeft een regierol bij de uitvoering van de WMO en in het verlengde daarvan de Stichting Mienskipssoarch. Op basis van deze regierol worden vanuit het college pres tatieafspraken gemaakt met de Stichting Mienskipssoarch over de prestatievelden 13, 4 en 6. De raad stelt op basis van haar kaderstellende rol de financiële en beleidsmatige kaders van het WMO-beleid vast. 6. omdat hiermee inzicht in de Wmo-uitvoering ontstaat In het advies van 11 maart 2008 bent u geïnformeerd over het eerste Wmo- jaar en de positie van het project Mienskipssoarch bij de uitvoering hiervan. 2008 was het tweede volledige jaar van het project. In de bijlagen zijn de resultaten van het onafhankelijk klanttevredenheidsonder- zoek en de prestatiegegevens 2008 bijgevoegd. De gemeente scoort goed: een hoge tevredenheid in relatie tot een hoge mate van efficiency. Voor de inhoud van beide onderzoeken verwijzen we graag naar de bijlagen. Pagina 4 2 03 raadsvoorstel stichting WMO/bpsh/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 25