Een andere ontwikkeling (waarvoor het project ook subsidie heeft gekregen van de provincie) die
speelt zijn de zogenaamde integrale pakketten AWBZ/Wmo. Het verbinden van AWBZ-zorg, Wmo
en de additionele pakketten leidt tot beter maatwerk voor de klant en een maatschappelijk ver
antwoorde inzet. Er is een toename van medicalisering waarneembaar terwijl de samenhang tus
sen diverse diensten nog vaak ontbreekt. Dit maakt het moeilijk voor klanten om regie te nemen
en te houden over het totale aanbod. Bij een integrale aanpak kan bij de voordeur een scheiding
gemaakt worden tussen professionele inzet en additionele inzet. Dit moet op termijn leiden tot
het verminderen van de inzet van professionals waardoor de AWBZ en de Wmo betaalbaar blij
ven. Dit vraagt om een betrouwbare indicatie welke sober maar toereikend in zijn opzet moet
zijn. Het aanpassen van de indicatie naar de maat van de klant moet hierbij simpel en snel moge
lijk zijn waardoor de klant vertrouwen heeft in het systeem en dit als dienstverlenend ervaart. Te
vens moet er aandacht zijn voor de verborgen problematiek welke in de diverse contacten tussen
Meitinkers en burgers regelmatig aan de orde wordt gesteld.
4-5. omdat dit past bij onze verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de Wmo in het bijzonder
op het terrein van:
- het bevorderen van de sociale samenhang en leefbaarheid, de deelname aan de samenleving
en het gebruik van voorzieningen (prestatieveld 1)
- het verzorgen van informatie, advies en cliëntondersteuning (prestatieveld 3)
- het ondersteunen van vrijwilligers en mantelzorgers zodat zij in staat zijn hun werkzaamheden
te (blijven) doen op een manier die bij hen past en die van belang is voor de lokale
gemeenschap (prestatieveld 4)
- het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking, chronisch psychisch probleem
en/of psychosociaal probleem voor behoud van het zelfstandig functioneren en deelname aan
maatschappelijk verkeer (prestatieveld 6)
Met name het financieel beheersbaar houden van de Wmo is voor ons als gemeente van groot
belang. "Zaken doen" met de stichting is in deze voor ons de "goedkoopste en meest adequate
oplossing". Er zijn tijdens de pilotfase echter geen concrete afdwingbare afspraken vastgelegd
over de financiën en verantwoording. In de managementletter interne controle 2008 is hier ook
op gewezen door onze accountant. De gemeentelijke bijdrage aan Mienskipssoarch en de beste
ding van gemeentelijk geld moeten worden getoetst op rechtmatigheid. De vraag is aan welke
voorwaarden Mienskipssoarch moet voldoen om die rechtmatigheid te kunnen toetsen en aanslui
ting te zoeken bij de kwaliteitseisen die gesteld worden in onze subsidieverordening en ons beleid
naast de al geldende accountantsprotocollen. Door de oprichting van de stichting kan de gemeen
te elk jaar prestatieafspraken maken en dit vastleggen in een overeenkomst zodat aan die recht
matigheid gevolg kan worden gegeven. Als voorbeeld is een mogelijke overeenkomst bijgevoegd.
4-5. omdat dit past bij de gemeentelijke regierol ten aanzien van de Stichting.
De gemeente financiert en heeft een regierol bij de uitvoering van de WMO en in het verlengde
daarvan de Stichting Mienskipssoarch. Op basis van deze regierol worden vanuit het college pres
tatieafspraken gemaakt met de Stichting Mienskipssoarch over de prestatievelden 13, 4 en 6.
De raad stelt op basis van haar kaderstellende rol de financiële en beleidsmatige kaders van het
WMO-beleid vast.
6. omdat hiermee inzicht in de Wmo-uitvoering ontstaat
In het advies van 11 maart 2008 bent u geïnformeerd over het eerste Wmo- jaar en de positie
van het project Mienskipssoarch bij de uitvoering hiervan. 2008 was het tweede volledige jaar
van het project. In de bijlagen zijn de resultaten van het onafhankelijk klanttevredenheidsonder-
zoek en de prestatiegegevens 2008 bijgevoegd.
De gemeente scoort goed: een hoge tevredenheid in relatie tot een hoge mate van efficiency.
Voor de inhoud van beide onderzoeken verwijzen we graag naar de bijlagen.
Pagina 4
2 03 raadsvoorstel stichting WMO/bpsh/4