7 - 9. omdat dit leidt tot kostenbesparing, minder administratieve belasting voor de klant, ver
minderde personele kwetsbaarheid en kwaliteitsverbetering
De huidige BO medewerker Mienskipssoarch werkt sinds januari 2009 20 uur als gemeentelijk
Wmo-consulent. Met de stichting worden in de loop van het jaar verdere afspraken gemaakt om
in de uitvoeringsorganisatie efficiencyslagen te maken qua administratieve werkprocessen (zowel
in de FO als de BO). Hierbij moet in eerste instantie gedacht worden aan bijvoorbeeld de controle
op zorgfacturen, de uitvoering van herindicaties en het mandateren van indicaties voor bijvoor
beeld Wmo-vervoersvoorzieningen. Voorgesteld wordt om met Mienskipssoarch afspraken te ma
ken (bijvoorbeeld via de plaatselijke huisartsen en/of de meitinkers zelf) om indicaties af te geven
voor de gehandicaptenparkeerkaarten, collectieve vervoersaanvragen en andere vervoersvoorzie
ningen bijvoorbeeld rolstoelen.
Per jaar betalen wij nu gemiddeld voor 145 CIZ- adviezen (Centrum Indicatiestelling Zorg). In
2008 was dit in 83% van de gevallen tegen een standaardtarief van 269. Door uitvoering van
een gekwalificeerde medewerker van of namens de stichting kan dit goedkoper. De Meitinkers
komen tenslotte al op huisbezoek. En veel medische informatie is al bekend bij de plaatselijke
huisartsen. De betrokkenen hoeven dan in veel gevallen niet opnieuw medisch beoordeeld te
worden en het geeft naar verwachting een vertrouwder gevoel dan een bezoek van ClZ-arts.
Vaak zullen de termijnen ook sneller zijn. Doorlooptijden van het CIZ zitten in 40% van de geval
len tussen 29 dagen of meer en in 33% van de gevallen tussen de 1 5 en 28 dagen. Voorwaarde
is uiteraard wel dat de huisartsen mee willen werken en dat Mienskipssoarch opgeleid wordt om
dit te kunnen signaleren/indiceren.
Een ander voorstel gaat over het afgeven van de herindicaties hulp bij het huishouden. Nu wordt
een standaardtermijn van een jaar gehanteerd. Uit de praktijk van Mienskipssoarch blijkt dat in
redelijk veel gevallen een termijn van maximaal 5 jaar- analoog aan de termijn die het CIZ han
teert voor AWBZ geïndiceerde zorg- beter aansluit op de zorgsituatie. Het is niet nodig om in alle
gevallen alles opnieuw te herindiceren omdat de leeftijd en beperkingen van betrokkene geen aan
leiding tot wijziging vormen.
Tenslotte is het voostel om de controle van zorgfacturen op een ander wijze in te richten die
meer recht doet aan de eisen van de accountantscontrole. Hier liggen financiële belangen omdat
de kans aanwezig is dat onder sommige facturen geen geldige indicatie (meer) ligt. Herinrichting
van dit proces kan zowel qua werkprocessen tijd opleveren en vooral geld doordat er nu mogelijk
zorg wordt geleverd waar geen indicatie of een te hoge indicatie voor is afgegeven onder destijds
het AWBZ- bewind.
Ook op het gebied van automatisering liggen er op termijn mogelijkheden om de werkprocessen
beter op elkaar af te stemmen en in te richten. Initiatieven hiertoe zijn reeds genomen door onze
automatiseringsafdeling, AO/IC-er en Mienskipssoarch.
Financiën:
In dit voorstel gaat het om de "bekostiging van de uitvoering". De begroting 2009 van Miens
kipssoarch bedraagt 339.000. De verdeling van de kosten is overeengekomen met de partijen
in Mienskipssoarch. Als gemeente betalen wij maximaal 201.500. Dit is inclusief de detache-
ringskosten van de BO-medewerker als gemeentelijk Wmo-consulent. In de gemeentelijke begro
ting 2009 zijn voor Mienskipssoarch de volgende posten beschikbaar (BLP073):
Uitvoeringskosten (o.a. Meitinkers en BO) 161.475,00.
Huisvestingskosten 5.000,00
Mantelzorg en vrijwilligers 5.000,00
Deel subsidie Wonen met Zorg 20.000,00
De detacheringskosten worden betaald uit het vacaturegeld Wmo-consulent functie.
De stichtingskas wordt naast de gemeentelijk bijdrage "gevoed" door de andere belanghebbenden
die een vast bedrag van 30.000 betalen. Verder is het op termijn de bedoeling om via "scholing
en expertise- uitwisseling" inkomsten te genereren. Op dit moment zijn al verschillende gemeen-
Pagina 5
2 03 raadsvoorstel stichting WMO/bpsh/5