10. Communicatie
Er zijn twee verschillende soorten overleg mogelijk.
1Maandelijks uitvoeringsoverleg met de direct betrokkenen (eerstelijns voor planning,
voortgang en niet structurele problemen).
2. Tweemaandelijks overleg tussen het onderwijs (BOBOB en PCBO), sportadviesraad (SAR),
Hanze Instituut voor sportstudies (HIS), Sport Fryslan (SF), gemeente en combinatiefunc
tionaris (CF) over de output en de outcome, te weten continuïteit, voortgang van de acti
viteiten van de combinatiefuncties, de realisatie van de beoogde doelen, structurele zaken
en overvieuw. Indien nodig kan dit in overleg leiden tot beleidsbijstelling.
Jaarlijks, in februari, vindt mede op basis van verslaggeving door de in de overeenkomst ge
noemde instellingen en/of platforms een algehele evaluatie plaats.
11Uitvoering
Naar aanleiding van de ondertekening van de intentieverklaring is begin 2009 gestart om samen
met de betrokken lokale partijen tot een nadere inhoudelijke invulling gekomen. Wij hebben u
toegezegd dit uitvoeringsplan ter beoordeling aan u voor te leggen. In samenwerking met het on
derwijs (BOBOB en PCBO), sportadviesraad (SAR), Hanze Instituut voor sportstudies (HIS), Sport
Fryslan (SF) is in de afgelopen maanden concreet invulling gegeven aan de Impulsregeling (IBS
beleid). Deze activiteiten zijn ten slotte uitgemond in een lokale samenwerkingsovereenkomst.
Monitoring van de regeling, inclusief financiering van de monitoring, vindt vanuit het Rijk plaats.
Deze monitoring is beperkt.
Stappenplan
Na het ondertekenen van de intentieverklaring zijn er de volgende stappen die genomen moeten
worden ter invoeren van de combinatiefuncties:
Realiseren IBS beleid met de samenwerkende partners.
Samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente en deelnemende organisaties.
Subsidieverordening en -overeenkomst.
Samenwerkingsovereenkomst tussen de deelnemende organisaties op basis van kosten
voor 'gemene rekening'.
Arbeidsovereenkomst.
Besluitvorming van de verschillende overeenkomsten samen met het IBS beleid via een
collegevoorstel.
Onderzoeken naar de mogelijkheden van herschikking van bestaande middelen en moge
lijkheden voor een derde geldstroom.
12. Financiën
Het eerste jaar wordt volledig gefinancierd door het rijk. Vanaf het 2e jaar wordt cofinanciering
vanuit de gemeente gevraagd. In de voorwaarden voor deelname staat aangegeven dat, wanneer
het beschikbaar stellen van de benodigde middelen door de gemeente in enig jaar niet te realise
ren blijkt, de verplichtingen tot deelname en cofinanciering komt te vervallen en de rijksbijdrage
wordt stopgezet.
Decen tralisa tie-uitkering
De beschikbare middelen worden van rijkswege geoormerkt uitgekeerd in het gemeentefonds. In
2008 gebeurt dit met een integratie-uitkering en vanaf 2009 waarschijnlijk met een decentralisa
tie-uitkering. Deze laatste vorm van uitkering bestaat nog niet, maar hierover is een wetswijziging
in voorbereiding. De integratie- en decentralisatie-uitkering maken geen onderdeel uit van de al
gemene uitkering van het gemeentefonds. Het betreft vrij besteedbaar geld, maar deze uitkerin-
Pagina 10
2 05 Bijlage Beleid IBS v08-07-09/bpde/10