gen kennen wel een specifieke verdeling. In tegenstelling tot een specifieke uitkering werkt een
integratie- of decentralisatie-uitkering niet met voorwaarden. Voor dit type uitkering hoeven ge
meenten dus geen aanvraag te doen en geen financiële verantwoording af te leggen bij de rijks
overheid. Uiteraard is wel verantwoording verschuldigd aan de gemeenteraad. Voor 2009 kan
voor de uitvoering van de Impuls een Rijksbijdrage verwacht worden van 73.504, zonder dat
daarvoor cofinanciering noodzakelijk is en zonder dat dit een risico tot terugbetaling inhoud.
Financiering gemeente Boarnsterhim
Op basis van het aantal inwoners 18 jaar is ook het aantal combinatiefuncties verdeeld per
gemeente. Het 1e jaar van deelname financiert de overheid 100%, de jaren daarna (structureel)
40%.
Voor gemeente Boarnsterhim betekent dit het volgende:
jaar
jongeren 18 jaar
totaalbedrag
rijksoverheid
gemeente
fte
2009
4.761
73.504
73.504
0
1,6
2010
91.880
36.752
55.128
2,0
2011
91.880
36.752
55.128
2,0
2012
152.727
60.704
92.023
3,3
Personele kosten
De middelen zijn structureel en bedoeld om de personele overhead) kosten (combinatiefunc
ties) van in totaal 2.500 fte's te financieren. Daarbij is uitgegaan van een normbedrag per fte van
45.0001. Overige kosten zullen moeten worden betaald uit gemeentelijke middelen of door lo
kale partijen. Gemeente Boarnsterhim maakt gebruik van de inzet van LlO-ers. Dit is akkoord be
vonden door de VSG, OCW en VWS. Door de inzet van LlO-ers als combinatiefunctionaris kun
nen de kosten per fte aanzienlijk omlaag. Naast de inzet van de LlO-ers moet er dan een combi
natiefunctionaris aangesteld worden die zich bezig houdt met de begeleiding van de LlO-ers. Bij
het inzetten van een aantal 'goedkopere' combinatiefunctionarissen blijft de Rijksbijdrage gelijk en
kan het dus zijn dat er (bijna) geen gemeentelijke cofinanciering nodig is in het tweede jaar. Wat
voor soort medewerkers worden aangesteld is voor elke gemeente vrij in te vullen. Dus vakleer
kracht, Cios'ers e.d. kan. Voor wat betreft de LlO'er kan dat dus ook. Het is echter niet de be
doeling de banen structureel in te laten vullen door studenten die daarmee dan de plek in zouden
nemen van de beoogde combinatiefunctionarissen.
Cofinanciering
Omdat de gemeente Boarnsterhim onder provinciaal toezicht staat en zelf niet de financiële mid
delen heeft voor een cofinanciering moet de gemeente gebruik maken van een 'derde' (niet ge
meentelijke) geldstroom (zoals geld van provincies, woningcorporaties, sponsoring van een bank
o.i.d.). Indien een deze derde geldstroom (om welke reden dan ook) stopt, is het aan de gemeen
te om hier een oplossing voor te vinden. In het geval van de gemeente Boarnsterhim betekent dat
dan dat de intentieverklaring wordt ingetrokken en er wordt gestopt met de combinatiefuncties.
Pagina 11
1 De Rijksbijdrage voor de Impuls wordt geïndexeerd. De budgetten voor de Impuls, zoals opgenomen op de begrotin
gen van OCW en VWS, zijn loongevoelig gecodeerd. Dit betekent dat deze budgetten in de loop van het begrotingsjaar
opgehoogd worden met de, door het Ministerie van Financiën toe te kennen, loonbijstelling. Het percentage van deze
loonbijstelling zal jaarlijks wisselen en is gekoppeld aan de loonstijging van het Rijkspersoneel. De beide departemen
ten zullen hun bijdrage aan het Ministerie van BZK dus jaarlijks verhogen met de door Financiën toegekende loonbijstel
ling. Daardoor is het Ministerie van BZK in staat om de uitkeringen aan de deelnemende gemeenten met die loonbijstel
ling te verhogen.
2 05 Bijlage Beleid IBS v08-07-09/bpde/11