Pagina 14
Bijlage 1 leraar lichamelijke opvoeding/trainer Referentiefunctie 3a
FUNCTIE-INFORMATIE
De Taskforce Combinatiefuncties biedt ten behoeve van de vorming van combinatiefuncties een tweetal
beschrijvingsvormen aan, op twee abstractieniveaus. Referentiefuncties kunnen worden gebruikt als voor
beeldfunctie bij de formulering van een takenpakket en bij de toekenning van kaders, verantwoordelijkhe
den en kennis- en vaardigheidseisen aan een functie.
Functienaam ieraar lichamelijke opvoeding/trainer
Sectoren onderwijs, cultuur, sport
OMGEVING
Een combinatiefunctie is een functie waarbij een werknemer in dienst is bij één werkgever, maar gelijkelijk
- of in ieder geval voor een substantieel deel - te werk wordt gesteld in of ten behoeve van twee werk
velden/sectoren.
De functionaris verzorgt lessen lichamelijke opvoeding en organiseert en begeleidt bewegingsonderwijs
leerprocessen, ontwikkelt van brede (schoolsport)plannen en -programma's en voert deze uit, verzorgt
trainingen op groeps- of individueel niveau gericht op bevordering van sportieve, conditionele of fysieke
ontwikkeling van kinderen en onderhoudt de eigen deskundigheid en professionaliteit.
De functionaris draagt voorts bij aan de samenwerking tussen organisaties binnen de verschillende werk
velden/sectoren en stimuleert hiertoe afstemming tussen de verschillende aanbieders.
RESULTAATGEBIEDEN
1. Lichamelijke opvoeding/bewegingsonderwijs
verzorgt het ontwerp, de voorbereiding en planning en de begeleiding van lessen lichamelijke opvoe
ding;
organiseert en begeleidt bewegingsonderwijs leerprocessen;
observeert en registreert bewegingsonderwijs leerprocessen;
begeleidt leerlingen bij hun schoolloopbaan;
creëert een klimaat waarin leerlingen zich kunnen ontspannen en veilig kunnen sporten/bewegen en
begeleidt leerlingen;
registreert en evalueert ontwikkelings- en leerprocessen van leerlingen en stelt op basis hiervan con
crete leervormen en sportactiviteiten samen;
bespreekt de voortgang en de ontwikkeling van leerlingen met leraren.
hanteert verschillende lesvormen, in aansluiting op de leer- en opvoedingsdoelen van de school;
neemt deel aan teamvergaderingen.
2. Ontwikkeling en uitvoering van brede schoolsport)plannen
en -programma's
draagt bij aan de ontwikkeling van brede leer-, opvoedings- en ontwikkelingsplannen voor een perio
de van één tot meerdere jaren, in aansluiting op de specifieke doelen van de eigen combinatiefunc
tie;
vertaalt ontwikkelingen op het gebied van sport/beweging, maatschappij, cultuur e.d. gebied naar
concrete plannen, didactische leervormen of activiteiten;
levert een bijdrage aan de algemene organisatie en het beleid van de school;
organiseert en begeleidt schoolsportprogramma's.
verwerft en beheert accommodaties, materialen, leermiddelen e.d.
3. Verzorging (sport)training
organiseert en coördineert een samenhangend trainingsaanbod op het terrein van sport en/of cultuur
(dans/ballet e.d.);
2 05 Bijlage Beleid IBS v08-07-09/bpde/14