Pagina 18
stemt het binnen- en buitenschoolse programma af op het (onderwijs)aanbod en creëert toegankelij
ke en logisch doorlopende verbindingen tussen onderwijs, sport en cultuur;
initieert en organiseert de opzet en uitvoering van projecten, overlegvormen en overige groepsver
banden voor zover relevant voor de realisatie van de doelstellingen van het aanbod aan brede activi
teiten op het gebied van onderwijs, sport en cultuur;
coördineert de inzet van menskracht (medewerkers, vrijwilligers, stagiaires e.d.) bij de uitvoering
van projecten, activiteitenprogramma's e.d.;
verzorgt ten behoeve van de brede activiteitenprogramma's publicitaire uitingen (pers- en publieks-
artikelen, infobulletins, nieuwsbrieven e.d.) aan ouders/verzorgers, docenten, potentiële deelnemers
e.d.
4. Organisatie en coördinatie van samenwerking en afstemming
speelt een voortrekkersrol in het aangaan van samenwerking en afstemming tussen de betrokken
onderwijs-, sport- en/of cultuurorganisaties;
signaleert en inventariseert kansen ter bevordering van het verbreden van een samenhangend aan
bod voor kinderen, benadert hiertoe actief betrokken instellingen en personen en brengt hen samen;
bouwt en onderhoudt een relevant in- en extern relatienetwerk en stimuleert onderlinge samenwer
king en afstemming tussen onderwijsinstellingen, wijkorganisaties, verenigingen, maatschappelijke
instanties e.d.
5. Deskundigheidsontwikkeling en professionalisering
onderhoudt de bekwaamheden voor het eigen beroep/de eigen combinatiefunctie, volgt ontwikkelin
gen op het eigen vakgebied, bestudeert vakliteratuur en benut waar mogelijk kansen op deskundig
heidsontwikkeling;
neemt deel aan projecten, programma's en activiteiten ten behoeve van eigen deskundigheidsont
wikkeling, collegiale consultatie e.d.
SPEELRUIMTE
de functionaris legt verantwoording af over de inrichting en uitvoering van lessen, over de begelei
ding van leerlingen/kinderen, over de bijdragen aan leer-, ontwikkelings- en opvoedingsplannen en
over de kwaliteit van de werkzaamheden ten behoeve van samenwerking, afstemming en informa
tie-uitwisseling tussen de sectoren;
kaders zijn wet- en regelgeving, kerndoelen, leer- en opvoedingsdoelen en beleidslijnen van de
school, specifieke beleidslijnen en doelstellingen op het gebied van sport en bewegen en/of kunst en
cultuur;
de functionaris neemt beslissingen over de voorbereiding en uitvoering van lessen en bij de organi
satie en coördinatie van activiteiten om de samenwerking, afstemming of informatie-uitwisseling
tussen de verschillende sectoren vorm te geven.
KENNIS EN VAARDIGHEDEN
Kwalificatieniveaus
leraar 5
consulent/organisator
Kennis en inzicht
theoretische en praktische vakinhoudelijke, didactische en pedagogische kennis en vaardigheden;
kennis van de leerstof;
inzicht in de taak, organisatie en werkwijze van de betrokken school, de vereniging en de overige
maatschappelijke of culturele instellingen;
inzicht in de (mogelijke) kansrijke relaties die de specifieke instellingen onderling (kunnen) onderhou
den en inzicht in de mogelijkheden om deze verbindingen te verdiepen of te verbreden;
Vaardigheden
invoelingsvermogen en communicatieve en sociale vaardigheden;
vaardigheid in het coördineren van medewerkers, vrijwilligers en stagiaires;
2 05 Bijlage Beleid IBS v08-07-09/bpde/1 8