jeugdhonk aan dat zij het niet als hun primaire taak zien om probleemjongeren onderdak te bie
den.
Als het bezoekersaantal van de jeugdsoos afgezet wordt tegen het bezoekersaantal van tanksta
tion Fennema, kan gesteld worden dat het bezoekersaantal van het tankstation vele malen hoger
ligt. Oftewel aan een tankstation in Grou is wel degelijk behoefte.
2.3 Grou heeft relatief veel alternatieve voorzieningen voor jeugdigen.
In navolging op het vorige argument waarbij aangegeven wordt dat het de vraag is of er in Grou
wel behoefte is aan een jeugdsoos, kan aangegeven worden dat er in Grou i.t.t. de kleinere dor
pen relatief veel voorzieningen beschikbaar zijn voor jeugdigen. De doelgroep van de jeugdsoos
(12 - 16 jarigen) kan o.a. deelnemen aan diverse sporten (en gebruik sportkantines) en er zijn tal
van horecagelegenheden aanwezig. Het bestuur van de jeugdsoos heeft aangegeven dat ze met
name van de horeca grote concurrentie ondervinden.
2.4 De financiële positie van het bestuur van de jeugdsoos is niet rooskleurig.
De financiële positie van de jeugdsoos is niet rooskleurig. Hoewel de gemeente jaarlijks vanuit het
budget voor (uitvoerend) jeugd- en jongerenwerk een subsidie verstrekt aan de jeugdsoos en de
gemeente het betreffende pand om-niet aan het bestuur van de jeugdsoos beschikbaar stelt,
geeft het bestuur aan dat zij de vaste lasten nauwelijks nog kunnen bekostigen. De te lage be
zoekersaantallen worden door het bestuur als reden genoemd voor een gebrek aan inkomsten.
2.5 De vrijwilligers binnen het stichtingsbestuur van de jeugdsoos zijn niet meer gemotiveerd.
Op dit moment zijn er nog ca 4 bestuursleden actief binnen de jeugdsoos. Deze bestuursleden
functioneren als barmedewerker op vrijdag en zaterdag, houden het jeugdhonk schoon, dragen
zorg voor het onderhoud van het gebouw etc. Onder ander door de achterblijvende bezoekers
aantallen, de slechter wordende financiële positie en het gegeven dat er weinig binding is met de
groepen die (tijdelijk) in de jeugdsoos verblijven, geven de bestuursleden aan dat zij steeds minder
gemotiveerd zijn. Daarnaast is het ook erg lastig om nieuwe vrijwilligers voor het bestuur te krij-
2.6 Er is regelmatig sprake van overlast van de jeugdsoos.
Hoewel de jeugdsoos gevestigd is op grond met industriebestemming en er weinig tot geen om
wonenden in de buurt wonen, komen er zowel bij de politie als bij de gemeente met enige regel
maat klachten binnen over de jeugdsoos. Deze klachten variëren van geluidsoverlast die ervaren
wordt door een omwonende (reeds jarenlang) tot overlast doordat rommel afkomstig van het
jeugdhonk op het terrein van buurbedrijven gegooid wordt. Omdat de groep overlastveroorzaken-
de jongeren zelf een sleutel van de jeugdsoos heeft, komt het ook (incidenteel) voor dat de
jeugdsoos geopend is op momenten die vallen buiten de afgesproken openingstijden zonder dat
hiervoor door de gemeente ontheffingen zijn verleend.
2. 7 Gemeente en jeugdsoos hebben geen contract gesloten.
Omdat de gemeente het pand om-niet beschikbaar stelt aan het bestuur van de jeugdsoos is er
destijds nooit een contract dan wel overeenkomst tussen gemeente en bestuur afgesloten (er kan
in ieder geval zowel bij gemeente als bestuur geen contract gevonden worden). Een en ander
houdt in dat in principe geen rekening gehouden hoeft te worden met opzegtermijnen. Daarente
gen is het in het kader van behoorlijk bestuur wel correct om richting bestuur van de jeugdsoos
een redelijke termijn aan te houden bij het kenbaar maken van het collegebesluit. Daarnaast
wordt de jeugdsoos door verschillende bands als oefenruimte gebruikt. Ook hier blijken geen con
tracten aan ten grondslag te liggen.
Pagina 3
2 08 raadsvoorstel jeugdsoos Grou/bpsh/3