2.8 Locatie jeugdsoos is primair bedoeld voor industrie.
Van oorsprong is de grond waarop de jeugdsoos is gevestigd bedoeld voor industriële activitei
ten. Op grond van het bestemmingsplan heeft het betreffende perceel dan ook een industriebe
stemming. Aan de jeugdsoos is destijds een vrijstelling op grond van het bestemmingsplan ver
leend. Er mag dan ook verondersteld worden dat - op grond van het door de raad vastgestelde
bestemmingsplan - op de betreffende locatie de voorkeur uitgaat naar bedrijven met "industriële
activiteiten" boven instellingen die "maatschappelijke activiteiten" uitvoeren. Zodra het besluit tot
sluiting van de jeugdsoos genomen is, moet de vrijstelling op grond van het bestemmingsplan
worden ingetrokken.
2.9 De overige keuzemogelijkheden leveren behoorlijke extra kosten op voor ondernemer Fenne-
ma.
Zoals in de inleiding staat vermeld, zijn er in principe een drietal mogelijkheden om de saneringssi
tuatie op te lossen. In dit voorstel wordt gekoerst op het sluiten van de jeugdsoos. De kosten die
gemoeid zijn met het weghalen dan wel verplaatsen van de LPG-tank door Fennema/de LPG-
sector zijn behoorlijk hoog. Deze kosten hoeven dan wel niet door de gemeente Boarnsterhim be
taald te worden maar in relatie tot de overige argumenten en het gegeven dat de gemeente
Boarnsterhim een aantrekkelijk ondernemersklimaat wil bieden, wordt voorgesteld de keuze te
maken om de jeugdsoos te sluiten.
2.10 Sluiten van de jeugdsoos levert een bezuiniging én mogelijk extra inkomsten op.
Gelet op de financiële positie van de gemeente Boarnsterhim levert het sluiten van de jeugdsoos
nog een tweetal positieve financiële neveneffecten op. Als het jeugdhonk verdwijnt betekent dit
voor de gemeente een besparing op de jaarlijkse subsidie aan de jeugdsoos van circa 2.400,00
per jaar. Ook heeft de gemeente Boarnsterhim voor het pand een brandverzekering afgesloten,
welke opgezegd kan worden. Als extra inkomst bestaat de mogelijkheid om de grond waarop de
jeugdsoos zich bevindt, te verkopen. Van een tweetal partijen is bekend dat zij mogelijk belang
stelling hebben voor deze grond. Om te voorkomen dat de sloop van de jeugdsoos alsnog kosten
voor de gemeente Boarnsterhim met zich meebrengt, zal bij de vervolgonderhandeling als basis
uitgegaan worden van verkoop van de grond inclusief bebouwing. Het spreekt voor zich dat het
gebouw vervolgens niet weer gebruikt kan worden voor doeleinden die in strijd zijn met het Bevi.
3.1 De financiële positie van de gemeente laat het realiseren van een alternatief niet toe.
Met de verwijdering van de jeugdsoos komt de groep overlastveroorzakende jongeren die sinds
een aantal weken gebruik maakt van de jeugdsoos op straat te staan. De mogelijkheid bestaat
dat deze groep vervolgens weer overlast veroorzaakt en vernielingen pleegt. Om deze reden is er
tijdens het onlangs gehouden overleg door de vertegenwoordiger van de politie op aangedrongen
dat zorg gedragen wordt voor een alternatief. Vervolgens is in het betreffende overleg ambtelijk
reeds aangegeven dat dit niet haalbaar lijkt omdat hier behoorlijk wat kosten mee gemoeid zijn.
Naast het feit dat er een geschikte locatie gevonden moet worden, zal ook een nieuw gebouw
dat voldoet aan allerlei bouwkundige eisen bekostigd moeten worden. Gelet op de financiële posi
tie van de gemeente is het niet haalbaar dat de gemeente hierin het initiatief neemt en hierin bij
draagt.
3.2 Er is geen sprake van een wettelijke verplichting.
Aanvullend op het vorige argument moet gemeld worden dat er geen sprake is van een wettelijke
verplichting om zorg te dragen voor de realisatie van jeugdsozen. In vergelijking tot andere ge
meenten zijn er in Boarnsterhim relatief veel gesubsidieerde jeugdsozen, jeugdhonken en jeugd
verenigingen die in een aantal gevallen ook nog om-niet gebruik maken van een gemeentelijk
pand. Daarentegen beschikt Boarnsterhim niet over structureel jongerenwerk terwijl dit bij andere
gemeenten wel gebruikelijk is.
Pagina 4
2 08 raadsvoorstel jeugdsoos Grou/bpsh/4