Mogelijke oplossingen Vaartijden De vaartijden zijn nu over het hele jaar hetzelfde en belopen 118 uur per week. Kort gezegd komt het er op neer dat de pont (met uitzondering van enkele pauzes voor de schipper) de gehele dag en avond vaart. In de weekenden, op vrijdag- en zaterdagavond, vaart de pont tot 03.00 uur 's nachts (dat laatste heeft zijn oorzaak in het verbod op de schouwtjes waarmee de bewoners tot 1998 zelf in de nachtelijke uren overstaken maar wat ten gevolge van het steeds drukker wor dende scheepvaartverkeer op het PM kanaal niet langer verantwoord werd geacht). Er is door de Burdverenigingen aangegeven dat een vermindering van de vaartijden met ongeveer 1 uur per dag, 8 per week, aanvaardbaar zou zijn. Wij menen dat een verdergaande vermindering van de vaartijden geen sociaal isolement inhoudt en, gelet op een vergelijkbare situatie bij veer pont De Woude, mogelijk moet zijn. Tarieven Een substantiële verlaging van het nadelig saldo is niet te bereiken door een enorme verhoging van de overzettarieven. Uitgangspunt is het toepassen van het profijtbeginsel en dat er duidelijk heid en eenduidigheid komt in het gebruik van de abonnementen. Vanwege de medefinanciering van de aanschaf van de pont is, voor 2009, aan die "vaste" be woners die zich daar voor 1980 al gevestigd hadden en er nu nog steeds ingeschreven staan, een restitutie verstrekt op het abonnement. Dit bedrag was een restitutie van 250,= op de abonnementsprijs van 500,= (voor 2009). Wij stellen voor deze restitutie met ingang van 1 ja nuari 2010 niet meer toe te passen. Het genoemde profijtbeginsel houdt voor ons in dat iedereen die van de pont gebruikt maakt daar ook voor betaalt. Tot nu toe geldt het abonnement dat afgenomen kan worden voor een geheel gezin inclusief de 1 Mijns familieleden. Ook de inzittenden van een auto worden zonder extra kaartje te kopen overgezet. In ons voorstel gaan we er vanuit dat iedereen, ook inzittenden, of 1e lijns verwanten, hetzij een abonnement heeft dan wel een kaartje koopt. Het abonnement voor de hoofdbewoner van een huis op de Burd geldt in ons voorstel voor de op het hoofdadres ingeschreven 10 lijns gezinsleden en diens geregistreerde partner. Varianten Op basis van diverse uitgangspunten kunnen verschillende varianten worden geschetst. In volg orde van mate van geraamde /geschatte besparing: Variant 1 Alles zoals in 2009 en daarvoor, dus een gezinsabonnement (van 500,= voor 2010), inclusief 1e lijns verwanten, geen inzittende iie een kaartje betaalt maar wel de vaartijden met 8 uur per week terugbrengen naar 108 uur. Dit komt overeen riet wat de Burdverenigingen voorstellen. De besparing komt dan uit de vermindering van vaartijden en de besparing bij inzet van gemeentelijk personeel: totaal 20.000,= per jaar. Variant 2 Zoals onder variant 1 beschreven met de wijziging dat het abonnement slechts voor de tot het huishouden van de hoofdbewoner behorenden van de woningen op de Burd geldig is. De "uitwo nende" 1e lijns verwanten, zullen dus zelf een abonnement of kaartje moeten afnemen. Verminde ring van het jaarlijks nadeel wordt geschat op totaal ca. 25.000,= per jaar. Variant 3 Zoals onder variant 2 beschreven waarbij ook de inzittenden of meerijders van/op een voertuig een kaartje dienen te kopen (tenzij zij zelf al over een abonnement beschikken). Vermindering van het jaarlijks nadeel wordt geschat op totaal 30.000,= per jaar. Pagina 3 3 02 raadsvoorstel beheer belastingverordening veerpont de Burd/owjt/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 35