gullere begrotingen. Het afwijkende zit in de grootte van het budgettaire tekort dat het laat zien (zie onderstaande tabel). Meerjarenperspectief 2010-2013 (Bedragen 1.000) 2010 2011 2012 2013 Voorjaarsnota 2009 -16.382 -15.262 -11.010 -9.863 Mutaties begroting 2010 1.085 879 879 677 Saldo begroting 2010 -15.297 -14.383 -10.131 -9.186 Incidenteel -11.904 -10.210 -5.578 -4.387 Structureel -3.393 -4.173 -4.553 -4.799 Stand Algemene reserve (Bedragen 1.000) 2010 2011 2012 2013 Stand per 31-12 -22.878 -38.405 -50.456 -62.165 Een dergelijk begrotingstekort van 15.3 min vraagt om een toelichting die wij hieronder geven. Bij de voorjaarsnota 2009 die uw raad op 23 juni jl heeft vastgesteld, hebben wij zoveel als mo gelijk de financiële positie van de gemeente in kaart gebracht, de kosten van het onderhoud van de kapitaalgoederen inzichtelijk gemaakt en zijn alle pro memorie (pm) posten financieel vertaald. Dit alles heeft geleid tot een tekort in de begroting 2009, maar vooral in de begrotingen vanaf 2010. Bij de Voorjaarsnota 2009 hebben wij bewust ook geen dekkingsplan voorgelegd. Wij wil den vooral de financiële situatie zo veel als mogelijk inzichtelijk maken en op een ander tijdstip de koers aangeven hoe tot financieel herstel te komen. In een separaat voorstel met betrekking tot de saneringsvisie wordt u hierover geïnformeerd. Wat betekent dit nu voor de realiteitswaarde van de voorliggende begroting? We kunnen zeggen dat wij de voorliggende begroting niet onverkort kunnen uitvoeren. En wel om de volgende reden. De provincie Fryslan heeft als preventief toezichthouder de primitieve begro ting 2009 goedgekeurd inclusief de wijzigingen die voortvloeiden uit de voorjaarsnota 2009, voor zover die betrekking hebben op het begrotingsjaar 2009. De gevolgen van de nota bedrijfsvoering en het budget voor externe inhuur uitgezonderd. In aanloop naar de aanvraag voor een artikel 12 aanvraag vindt regelmatig overleg plaats tussen het ministerie van Binnenlandse Zaken, de provincie Fryslan en gemeente Boarnsterhim. Nu al is duidelijk dat Binnenlandse Zaken de goedkeuring door de provincie Fryslan van de begroting 2009 inclusief begrotingswijzigingen accepteert. Dit betekent dat wij de begroting 2009 als basis kunnen hanteren voor het begrotingsjaar 2010. Dit houdt in dat wij in eerste instantie niets kunnen uitvoeren van de voorstellen die in 2010 voor het eerst in de begroting zijn opgenomen. In het kader van de artikel 12 aanvraag verwachten wij overigens middelen waarmee onderdelen wel uitgevoerd kunnen worden, zoals het uitvoeren van delen van het achterstallig onderhoud. Omdat wij opnieuw een niet sluitende begroting hebben, geen goedkeuring van de volledige begroting mogen verwachten, zal dus ook het geschetste be grotingstekort zich niet in deze mate voordoen. Hierbij speelt ook een rol, dat wij nog geen in zicht kunnen geven of wij al in 2010 een bijdrage van het Rijk kunnen verwachten en tot welke omvang. Pagina 2 3.6.1 raadsvoorstel begroting 2010/odcv/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 58