hoging van de legesopbrengsten te kwantificeren naar voor de verschillende producten te heffen leges. Wij zullen uw raad nog dit jaar de vereiste voorstellen aanbieden. Wij hebben gekozen voor een zogenaamd pre fase artikel 12 - overleg. Dat hebben wij gedaan om het traject van afhandeling van het artikel 1 2 - verzoek zoveel mogelijk te kunnen bespoedi gen. In het overleg met het Rijk en de provincie hebben wij kunnen vaststellen dat een spoedige afhandeling alleen maar tot de mogelijkheden behoort, indien wij zo spoedig mogelijk komen tot de vaststelling van een saneringsplan (uitwerking van de saneringsvisie) en daarop te baseren sa neringsbegroting. Het saneringsplan zullen wij aan uw raad aanbieden in uw vergadering van fe bruari 2010. Inspectie Financien Lager en Provinciale Overheden (IFLO) Als een gemeente aan de voorwaarden voor een aanvraag voldoet, maakt de iflo-inspecteur een analyse om het zogenoemde relevante tekort te bepalen. Dit betreft zowel de hoogte als de duur van het tekort. Op het door de gemeente berekende tekort worden veelal correcties toegepast: Er wordt geanalyseerd op welke uitgavenposten/clusters de gemeente meer (of minder) uit geeft dan op grond van de gemeentefondsuitkering kon worden verwacht en waarom dat het geval is. Met hetzelfde doel wordt ook een vergelijking gemaakt met andere referentiegemeenten. Onaanvaardbare beleidsintensiveringen (nieuw beleid) worden geschrapt. Er wordt grondig bezien welke middelen de gemeente zelf kan inbrengen, bijvoorbeeld waar het gaat om vrij aanwendbare reserves; die reserves worden ingezet (veelal in jaarlijkse por ties) en teruggebracht tot een minimaal acceptabel niveau. Ook wordt bezien welke andere extra inkomsten en vermogensbezit (en dus aanwendingsmogelijkheden) een gemeente heeft. Tenslotte wordt de realiteit van de ramingen bezien, met name op het gebied van de onder houdsplannen en dan in het bijzonder het achterstallig onderhoud. Het aldus gecorrigeerde tekort biedt de basis voor het voorstel van de inspecteur omtrent de hoogte van de aanvullende uitkering. Dit kan een bedrag zijn uitgesmeerd over meerdere jaren (totdat de begroting structureel in evenwicht is) of een bedrag ineens. Voorwaarde is dat de ge meente een "sluitende" saneringsbegroting heeft opgesteld. De door de gemeente op te stellen saneringsbegroting betekent dat vaak pijnlijke bezuinigingen moeten worden ingevuld. De omvang van de taakstellende bezuinigingen wordt door de inspec teur vastgesteld. De gemeente is vervolgens zelf verantwoordelijk voor de invulling van de bezui nigingen. Bijzondere voorschriften Als de gemeente wordt toegelaten tot de artikel 1 2 status is het gebruikelijk dat het Rijk bijzon dere voorschriften oplegt ter verbetering van de financiële situatie. Die voorschriften kunnen be treffen: het opstellen van een saneringsplan het extra verhogen van de eigen inkomsten. een vacaturestop een tijdelijk verbod tot het doen van vervangingsinvesteringen het voorschrijven van een uitgavenplafond Argumenten: Van gemeenten, die een aanvullende uitkering in het kader van artikel 1 2 aanvragen, wordt ver langd dat maatregelen worden getroffen om de financiële positie te verbeteren. Het is daarbij niet ongebruikelijk dat door het Rijk met name wordt aangedrongen op maximalisatie van de eigen in komsten en het tot stand brengen van beleidsombuigingen met het doel het uitgaven niveau van Pagina 3 3 06.3 Rvst fin. herstel okt. 09/odgk/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 68