hoging van de legesopbrengsten te kwantificeren naar voor de verschillende producten te heffen
leges. Wij zullen uw raad nog dit jaar de vereiste voorstellen aanbieden.
Wij hebben gekozen voor een zogenaamd pre fase artikel 12 - overleg. Dat hebben wij gedaan
om het traject van afhandeling van het artikel 1 2 - verzoek zoveel mogelijk te kunnen bespoedi
gen. In het overleg met het Rijk en de provincie hebben wij kunnen vaststellen dat een spoedige
afhandeling alleen maar tot de mogelijkheden behoort, indien wij zo spoedig mogelijk komen tot
de vaststelling van een saneringsplan (uitwerking van de saneringsvisie) en daarop te baseren sa
neringsbegroting. Het saneringsplan zullen wij aan uw raad aanbieden in uw vergadering van fe
bruari 2010.
Inspectie Financien Lager en Provinciale Overheden (IFLO)
Als een gemeente aan de voorwaarden voor een aanvraag voldoet, maakt de iflo-inspecteur een
analyse om het zogenoemde relevante tekort te bepalen. Dit betreft zowel de hoogte als de duur
van het tekort. Op het door de gemeente berekende tekort worden veelal correcties toegepast:
Er wordt geanalyseerd op welke uitgavenposten/clusters de gemeente meer (of minder) uit
geeft dan op grond van de gemeentefondsuitkering kon worden verwacht en waarom dat het
geval is.
Met hetzelfde doel wordt ook een vergelijking gemaakt met andere referentiegemeenten.
Onaanvaardbare beleidsintensiveringen (nieuw beleid) worden geschrapt.
Er wordt grondig bezien welke middelen de gemeente zelf kan inbrengen, bijvoorbeeld waar
het gaat om vrij aanwendbare reserves; die reserves worden ingezet (veelal in jaarlijkse por
ties) en teruggebracht tot een minimaal acceptabel niveau. Ook wordt bezien welke andere
extra inkomsten en vermogensbezit (en dus aanwendingsmogelijkheden) een gemeente heeft.
Tenslotte wordt de realiteit van de ramingen bezien, met name op het gebied van de onder
houdsplannen en dan in het bijzonder het achterstallig onderhoud.
Het aldus gecorrigeerde tekort biedt de basis voor het voorstel van de inspecteur omtrent de
hoogte van de aanvullende uitkering. Dit kan een bedrag zijn uitgesmeerd over meerdere jaren
(totdat de begroting structureel in evenwicht is) of een bedrag ineens. Voorwaarde is dat de ge
meente een "sluitende" saneringsbegroting heeft opgesteld.
De door de gemeente op te stellen saneringsbegroting betekent dat vaak pijnlijke bezuinigingen
moeten worden ingevuld. De omvang van de taakstellende bezuinigingen wordt door de inspec
teur vastgesteld. De gemeente is vervolgens zelf verantwoordelijk voor de invulling van de bezui
nigingen.
Bijzondere voorschriften
Als de gemeente wordt toegelaten tot de artikel 1 2 status is het gebruikelijk dat het Rijk bijzon
dere voorschriften oplegt ter verbetering van de financiële situatie. Die voorschriften kunnen be
treffen:
het opstellen van een saneringsplan
het extra verhogen van de eigen inkomsten.
een vacaturestop
een tijdelijk verbod tot het doen van vervangingsinvesteringen
het voorschrijven van een uitgavenplafond
Argumenten:
Van gemeenten, die een aanvullende uitkering in het kader van artikel 1 2 aanvragen, wordt ver
langd dat maatregelen worden getroffen om de financiële positie te verbeteren. Het is daarbij niet
ongebruikelijk dat door het Rijk met name wordt aangedrongen op maximalisatie van de eigen in
komsten en het tot stand brengen van beleidsombuigingen met het doel het uitgaven niveau van
Pagina 3
3 06.3 Rvst fin. herstel okt. 09/odgk/3