de gemeente terug te dringen. Het Rijk zal alles in het werk stellen om te bereiken dat met een
beperkte bijdrage (komt ten laste van het gemeentefonds en dus van de overige gemeenten) de
gemeente haar financiële zaken weer op orde kan krijgen. Daarbij is de inzet van het Rijk tevens
gericht op een snel herstel van de financiële situatie. Mede tegen de achtergrond van onze eerde
re opmerkingen over het komen tot snel in te voeren maatregelen met een structureel effect leg
gen wij uw raad een pakket van maatregelen in hoofdlijnen voor, dat wij onderstaand zullen toe
lichten.
Voordat wij onze concrete voorstellen toelichten informeren wij uw raad wat het vertrekpunt is
voor de vaststelling van onze saneringstaakstelling. Daarvoor gaan wij terug naar de voorjaarsno
ta 2009. Daarin zijn alle bekende risico's en zaken met budgettaire consequenties zoals beheer-
plannen (achterstallig en structureel onderhoud van de kapitaalgoederen), herstructurering en
scholenbouw van concrete ramingen voorzien. Door deze inventarisatie is het financiële beeld
veel inzichtelijker geworden. De door de gemeenteraad vastgestelde voorjaarsnota 2009 is volle
dig in de meerjarenbegroting 2010-2013 verwerkt.
Overeenkomstig het advies van onze externe deskundige gaan wij er vanuit dat het relevante be
grotingstekort en daarmee de structurele omvang van de gemeentelijke taakstelling er uit ziet als
volgt:
2010 2011 2012 2013 2014 2015
Saldo relevant €15,1 mil- €14,6mil- €10,3mil- 9,2 mil- 9,5 mil- 4,8 mil-
tekort joen joen joen joen joen joen
Eerder in ons voorstel is uitgegaan van enigszins afwijkende bedragen. Dat is een gevolg van het
feit dat bij de eerste opsomming van de meerjarige ontwikkeling met de uitkomsten van de voor
jaarsnota in volledigheid rekening is gehouden. Nadien hebben zich ontwikkelingen voor gedaan
die zijn verwerkt in de begroting 2010 en die hebben tot een gesaldeerd verschil van
238.000,--.
Ervan uitgaande dat de begroting per 2015 sluitend moet zijn, zal de gemeentelijke sane
ringstaakstelling minimaal een bedrag van 4,8 miljoen vergen.
Voor een goed inzicht in de problemen en mogelijke oplossingen is het noodzakelijk een gedegen
begrotingsanalyse te verrichten. De begroting 2010 biedt daarvoor nog onvoldoende aankno
pingspunten. Dit heeft te maken met de huidige methodiek van kostenverdeling (indirecte kosten)
en kostentoerekening (direct aan producten toe te rekenen kosten). Wij geven zeer hoge prioriteit
aan het op de kortst mogelijke termijn verbeteren van onze begroting. Daardoor wordt de verge
lijkbaarheid van de kosten van onze producten met wat de gemeente ontvangt voor bepaalde
groepen van producten (clusters geheten in het jargon van de algemene uitkering) ernstig bemoei
lijkt. Uit de analyse van de algemene uitkering blijkt bijvoorbeeld dat er teveel kosten worden
toegerekend aan het programma Algemeen Bestuur. De cluster openbare ruimte in de algemene
uitkering geeft een afwijking van
2,5 miljoen (na opneming van de structurele kosten van uitvoering van de beheerplannen geeft
de gemeente dit bedrag ogenschijnlijk te veel uit). Aangezien de kostenverdeling en kostentoere
kening in onze begroting verbetering behoeven is het de vraag of de genoemde constateringen
juist zijn.
Na deze voorafgaande bespiegelingen komen wij nu tot een toelichting op onze saneringsvisie.
Pagina 4
3 06.3 Rvst. fin. herstel okt. 09/odgk/4