De beheerplannen: €2.2 miljoen Wij stellen uw raad voor de voorgestelde uitzetting van middelen (in de voorjaarsnota becijferd op een bedrag van 3.6 miljoen) te verminderen met een bedrag van 2.2 miljoen. Dat betekent dat wij extra structurele ruimte willen vrijmaken tot een bedrag van 1.4 miljoen (in de begroting voor 2009 is nog uitgegaan van een bedrag van 1 miljoen). Hierbij spelen verschillende over wegingen een rol. Zo hebben wij met uw raad nog geen gedachtewisseling gevoerd over de prioriteiten, die wij toe kennen aan de verschillende onderdelen van de diverse beheerplannen. Ook is nog niet gesproken over de vraag of verschillende kwaliteitsniveaus moeten worden bepaald in samenhang met bij voorbeeld de intensiteit van het gebruik, dan wel het gewenste niveau in relatie tot de ligging van een bepaald object. Ook moet hierbij gedacht worden aan de vraag of de gemeente alle huidige taken moet blijven uitvoeren. Wij zullen voorts de beheerplannen artikel 1 2 proof gaan ma- Ten aanzien van het achterstallig onderhoud (in totaal 34 miljoen; de incidentele component van het onderhoudsprobleem) maken wij ook nog enkele opmerkingen. Rekening is gehouden met een termijn van 5 jaar voor het wegwerken van dit onderhoud. Een langere termijn is ongewenst omdat dit alleen maar aanleiding zal geven tot nog grotere problemen. In overleg met het Rijk wil len wij vaststellen in welke mate het Rijk bereid is financiële steun te geven voor het wegwerken van dit achterstallig onderhoud. Wij realiseren ons dat het Rijk deze problematiek niet volledig zal willen overnemen. Het rijk heeft op voorhand reeds de stelling betrokken dat geen enkele ge meente haar onderhoud volledig op orde heeft. Het rijk zal daarom een naar verwachting aanzien lijk deel van de geraamde kosten niet meenemen bij de bepaling van het relevant tekort. In de op stelling van het Rijk wordt ook rekening gehouden met de vraag of taken wettelijk verplicht zijn. Dat heeft bij voorbeeld gevolgen voor de opstelling van het Rijk niet te willen bijdragen aan het groenonderhoud en het onderhoud van de sportvelden. De uitkomsten van het overleg over de uitvoering van de beheerplannen zijn dus onzeker. De consequentie van de opstelling van het Rijk is dat wij er, hoe ook het resultaat van het overleg over de uitvoeringsmogelijkheden en financiële ondersteuning zal luiden, in ieder geval rekening mee moeten houden, dat de gemeente zelf voor zeer forse bedragen (het gaat om miljoenen) oplossingen moet bedenken, omdat het Rijk deze kosten in ieder gavak niet zal meenemen in de vaststelling van het relevant tekort. Deze consta teringen maken duidelijk dat, ook al zullen we wellicht in staat zijn tot een goede uitvoering van de voorliggende saneringsvisie te komen, dat daarnaast nog zeer aanzienlijke extra gemeentelijke financiële inspanningen zullen moeten worden verricht om het beheer van onze kapitaalgoederen op een aanvaardbaar niveau te brengen. Efficiëntieverhoging functioneren organisatie: €0.3 miljoen Directie en management zullen ons op korte termijn adviseren over de maatregelen welke moeten worden getroffen om te komen tot deze bezuiniging. Wij zullen aan deze gedachte met voorrang uitvoering geven. Doorbelastingen organisatie: €0.3 miljoen Wij hebben u reeds gemeld dat de kostenverdeling en kostentoerekening verbetering behoeven. Deze moeten beter zicht geven op de mogelijkheden om de werkelijke kosten van de te leveren producten door te belasten en dan met name aan die producten, waarop kostenverhaal mogelijk Kostendekkendheid: €0.1 miljoen De in het voorgaande onderwerp voorgestelde verbeterde doorbelasting, gevoegd bij het streven naar volledige kostendekking moet dit bedrag aan inkomsten kunnen opleveren. Pagina 5 3 06.3 Rvst fin. herstel okt 09/odgk/5

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 70