ten opnieuw worden vastgesteld waarna een herziening kan plaatsvinden van de kostentoereke
ning in de begroting. De beheerplannen worden zodanig gewijzigd dat het Rijk deze plannen kan
toetsen aan de hand van de normen zoals het Rijk die hanteert in de artikel 12-status. De be
leidsombuigingen worden concreet gemaakt.
Kanttekeningen:
Een artikel 12-proces heeft ingrijpende gevolgen voor het functioneren van een gemeente. Behal
ve dat er gedurende langere tijd een fors beslag wordt gelegd op de ambtelijke capaciteit om in
formatie aan te reiken en analyses te verrichten, is er meer:
De reeds hoge belastingtarieven zullen nog verder verhoogd moeten worden.
Er wordt van de gemeente een zeer forse eigen inspanning vereist. Zo moeten bij voorbeeld
vrij besteedbare reserves worden ingezet en een meerjarige saneringsbegroting worden opge
steld.
Beleidsombuigingen moeten tot stand gebracht worden, die fors ingrijpen in het bestaande
voorzieningenniveau.
Gedurende het artikel 1 2-traject, dat veelal enkele jaren beslaat, mogen door de gemeente
geen besluiten worden genomen die leiden tot substantiële nieuwe lasten (of verhoging van
bestaande lasten) of tot afname van baten. Tevens geldt dit voor besluiten die indirect kun
nen leiden tot nieuwe lasten, bijvoorbeeld door het aangaan van garantstellingen en risico s of
door het aantasten van de vermogenspositie in het algemeen.
Er is expliciete goedkeuring nodig van de iflo-inspecteur. In een maandelijks tripartite overleg
tussen de gemeente, de inspecteur van het ministerie van BZK en de provinciale toezichthou
der wordt gesproken over nut en noodzaak van eventuele nieuwe uitgaven. De gemeente
moet duidelijk kunnen maken dat de benodigde uitgaven onuitstelbaar en onontkoombaar zijn,
en er moet in financiële dekking zijn voorzien.
De gemeenteraad verliest grotendeels zijn kaderstellende taak ten aanzien van de begroting.
Er is overleg gevoerd met:
Het rijk: ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de programmadirectie
krachtig bestuur
De Provincie: de toezichthouder, verantwoordelijk gedeputeerde en ambtelijke staf
De Gemeente: de portefeuillehouder, de directie/de concerncontroller/het management
Toetsing conform beslisboom (argumentatie)
UITGAVEN:
Niet van toepassing.
INKOMSTEN:
Niet van toepassing.
Maatschappelijk onaanvaardbaar?
Het financieel gezond maken van onze gemeente heeft nadrukkelijk een maatschappelijke com
ponent waar het gaat om zeker te kunnen stellen dat de voorzieningen in de toekomst kunnen
worden gehandhaafd op een niveau dat in Boarnsterhim wenselijk is en passend ten opzichte van
andere, vergelijkbare gemeenten.
CONSTATERING BESLISBOOM
Financiën:
Naar verwachting levert de artikel 12-status een aanvullende uitkering op. De budgettaire disci
pline voor bestuur en organisatie is volledig vanwege de primaire toetsing door het Rijk. Delen
van het achterstallig onderhoud kunnen wellicht worden weggewerkt omdat deze mogen worden
Pagina 7
3 06.3 Rvst fin. herstel okt. 09/odgk/7