ten opnieuw worden vastgesteld waarna een herziening kan plaatsvinden van de kostentoereke ning in de begroting. De beheerplannen worden zodanig gewijzigd dat het Rijk deze plannen kan toetsen aan de hand van de normen zoals het Rijk die hanteert in de artikel 12-status. De be leidsombuigingen worden concreet gemaakt. Kanttekeningen: Een artikel 12-proces heeft ingrijpende gevolgen voor het functioneren van een gemeente. Behal ve dat er gedurende langere tijd een fors beslag wordt gelegd op de ambtelijke capaciteit om in formatie aan te reiken en analyses te verrichten, is er meer: De reeds hoge belastingtarieven zullen nog verder verhoogd moeten worden. Er wordt van de gemeente een zeer forse eigen inspanning vereist. Zo moeten bij voorbeeld vrij besteedbare reserves worden ingezet en een meerjarige saneringsbegroting worden opge steld. Beleidsombuigingen moeten tot stand gebracht worden, die fors ingrijpen in het bestaande voorzieningenniveau. Gedurende het artikel 1 2-traject, dat veelal enkele jaren beslaat, mogen door de gemeente geen besluiten worden genomen die leiden tot substantiële nieuwe lasten (of verhoging van bestaande lasten) of tot afname van baten. Tevens geldt dit voor besluiten die indirect kun nen leiden tot nieuwe lasten, bijvoorbeeld door het aangaan van garantstellingen en risico s of door het aantasten van de vermogenspositie in het algemeen. Er is expliciete goedkeuring nodig van de iflo-inspecteur. In een maandelijks tripartite overleg tussen de gemeente, de inspecteur van het ministerie van BZK en de provinciale toezichthou der wordt gesproken over nut en noodzaak van eventuele nieuwe uitgaven. De gemeente moet duidelijk kunnen maken dat de benodigde uitgaven onuitstelbaar en onontkoombaar zijn, en er moet in financiële dekking zijn voorzien. De gemeenteraad verliest grotendeels zijn kaderstellende taak ten aanzien van de begroting. Er is overleg gevoerd met: Het rijk: ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de programmadirectie krachtig bestuur De Provincie: de toezichthouder, verantwoordelijk gedeputeerde en ambtelijke staf De Gemeente: de portefeuillehouder, de directie/de concerncontroller/het management Toetsing conform beslisboom (argumentatie) UITGAVEN: Niet van toepassing. INKOMSTEN: Niet van toepassing. Maatschappelijk onaanvaardbaar? Het financieel gezond maken van onze gemeente heeft nadrukkelijk een maatschappelijke com ponent waar het gaat om zeker te kunnen stellen dat de voorzieningen in de toekomst kunnen worden gehandhaafd op een niveau dat in Boarnsterhim wenselijk is en passend ten opzichte van andere, vergelijkbare gemeenten. CONSTATERING BESLISBOOM Financiën: Naar verwachting levert de artikel 12-status een aanvullende uitkering op. De budgettaire disci pline voor bestuur en organisatie is volledig vanwege de primaire toetsing door het Rijk. Delen van het achterstallig onderhoud kunnen wellicht worden weggewerkt omdat deze mogen worden Pagina 7 3 06.3 Rvst fin. herstel okt. 09/odgk/7

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 72