De hear Bouma merkt - by ynterrupsje - op n.o.f. de opmerking fan de hear Zijlstra dat it oanfreegjen fan de artikel 1 2-status wol in jier earder kinnen hie, dat dat ynhâldt dat it CDA syn eigen wethâlder nei hûs ta stjoert. De hear Zijlstra seit dat dat net direkt sa is. Op basis fan de foarige begrutting hie dat miskien ek wol kinnen. De hear Van der Woude merkt op dat de hear Zijlstra dit al sein hat by de begrutting yn novimber ferline jier. Der wie hielendal gjin tiid mear om foar 1 desimber of 1 jannewaris dy oanfraach yn te tsjinjen. De voorzitter antwoordt op de vraag van de heer Zijlstra of de herindeling van invloed is op de artikel 12-status dan wel andersom, dat je bij herindeling de gemeente schoon moet opleveren. Daarvoor is nodig dat je een aantal zaken op orde hebt. In dit geval hebben we geconcludeerd dat we het niet op eigen kracht kunnen en dat we via de artikel 12-status de zaak moeten organiseren. Het kenmerk van artikel 12 is dat de uitgaven naar beneden en de inkomsten omhoog gaan. Dat is wat het Rijk verwacht van de gemeente. In theorie betekent dat dat je gedurende vijf jaar door een heel diep dal gaat waar het gaat om voorzieningen voor je burgers. En dan is het nog de vraag of je er na vijf jaar bent. Onze inzet kan pas gestalte krijgen na 1 5 december dit jaar, want dan geeft de raad aan hoe zij de toekomst van Boarnsterhim ziet. Als de raad aangeeft zelfstandig te willen blijven, dan gaan we in ieder geval de sanering in. Dan blijft de vraag of we de zaak over vijf jaar geregeld hebben. Als de raad kiest voor herindeling dan hebben we een positie richting Rijk omtrent de financiële situatie. Hoe kun je nu bij elkaar komen dat je zoveel mogelijk voorkomt dat de burger onevenredig zwaar wordt getroffen. Bij een herindeling komen de dorpen in een nieuwe omstandigheid waarbij wellicht veel meer mogelijk zal zijn. Wat eigenlijk zou moeten gebeuren is op het moment dat de raad een uitspraak doet dat men wil herindelen, dat er richting Rijk een onderhandelingspositie ontstaat waarbij we kunnen zeggen dat we geld nodig hebben voor herindeling en dat we de pijn voor de burgers zoveel mogelijk kunnen beperken. Daarom is het van belang dat de raad een besluit neemt, zegt de voorzitter. De hear Riemersma freget oft je dan it prinsipe fan skjin opleverje ferlitte kinne. De voorzitter zegt dat we daar wellicht afspraken over kunnen maken. Of je maakt afspraken dat het Rijk op een andere manier naar ons gaat kijken. Het Rijk heeft er geen belang bij om straks twee of drie gemeenten te hebben die straks ook financiële problemen krijgen. Het hangt ook af van de bereidheid van deze raad om daar zelf gestalte aan te geven, bijv. de twee posten extra onroerende zaakbelasting en de verhoging van de kostendekkendheid. Dat is een signaal richting Rijk dat wij bereid zijn om alvast nu voor 2010 een stap te zetten. Dat heeft ook betrekking op het saneringsplan dat we in februari gaan behandelen. Dat is een verbijzondering van dit verhaal, allemaal zaken die bijdragen aan onze positie in de gesprekken die wij voeren met het Rijk. De hear Riemersma seit n.o.f. de opmerking fan de foarsitter dat oare gemeenten yn finansjele problemen komme kinne at wy ús saken net op oarder ha. Kin de foarsitter dat útlizze? De voorzitter schetst dat er bij een herindeling een gemeente is, buiten Boarnsterhim, met buitengewoon zware lasten, die wordt gevoegd bij een andere gemeente. Dan wordt het probleem van die ene gemeente neergelegd bij de nieuwe gemeente. Dat kan daar weer financiële consequenties hebben. Vandaar dat de gemeente gezond opgeleverd moet worden. De hear Van der Woude seit dat it sa wêze kin at we kieze foar de opsje fan yn twa grutte parten, dat de nije gemeenten ek in ekstra bydrage fan it Ryk krije, foar in jier as trije, fjouwer, fanwege de weryndieling en de ekstra kosten dy't de dêrfoar meitsje moatte. De voorzitter zegt dat die dingen verderop in het proces aan de orde komen. Als wij als Boarnsterhim het herindelingstraject ingaan, met de financiële positie die we nu hebben, dan krijgen we het buitengewoon moeilijk. Als we met een herindelingsplan komen dan hebben we wellicht andere gronden om daar met het Rijk mee om te gaan. De artikel 1 2-gelden komen van andere gemeenten. Wethouder Van Beek merkt op dat er een verschil is tussen alleen maar saneren en saneren met een herinderlingsvariant erbij. Door een herindeling forceer je een beperkte periode van pijn. De Pagina 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 15