bestuurlijke belangen gaan voor de financiële. Stel dat er bestuurlijk belang is tot een herindeling,
dan leg je daarmee een grens vast waarop de artikel 12-procedure afgerond moet zijn. Stel dat
wij erin slagen om al op 1 januari 2011 te fuseren, dan zou dan al de artikel 12-zaak achter de
rug moeten zijn. Wat we nu proberen is een vliegende start te bereiken met de huidige artikel 1 2-
aanvraag. Des te sneller kan het Rijk beslissen en kunnen we de eerste financiële resultaten
bereiken van de artikel 12-status. Het college heeft bewust gekozen op het advies van
Bouwmeester op een aantal punten, o.a. om de verhoging van de OZB in de hand te houden. De
raad zal een belangrijke rol spelen in het bepalen welke keuzes we gaan maken om te bezuinigen.
Het college zal proberen het voorwerk zo goed mogelijk te doen en daarbij wordt uiteraard al
uitgegaan van het voorwerk wat al gebeurd is. Het college zal echter proberen meer zaken in
beeld te brengen om keuzes mogelijk te maken. N.a.v. de vragen van de heer Van der Woude
zegt de wethouder dat hij die voor een deel op wil sparen, omdat we later nog kans krijgen om
daarover te discussiëren.
De hear Van der Woude wol graach de reden dêrfan witte.
Wethouder Van Beek zegt dat hij eerst ingaat op de vragen. Hij zegt dat het college de begroting
gemaakt heeft en dat we het proces ingaan met heel veel onzekerheden. Wel met een duidelijk
uitgangspunt: de begroting en de saneringsvisie. Het doel is ook duidelijk, maar het proces daar
naartoe is met veel vraagtekens omgeven. Het college heeft contact gehad met gemeenten die
dezelfde ervaringen hebben en met een goede adviseur, maar het artikel 12-traject is niet
voorspelbaar. Op de negatieve reserves kunnen negatieve correcties volgen, staat in het stuk. Wij
hebben ons financieel in de nesten gewerkt en het Rijk gaat alles beoordelen. Stel dat het Rijk
constateert dat wij bepaalde zaken aan onszelf te wijten hebben, dan kunnen ze zeggen dat we
dat zelf moeten oplossen. De 4,8 miljoen is gebaseerd op het bedrag dat wij structureel moeten
corrigeren om over vijf jaar een sluitende begroting te hebben. In die vijf jaar moeten wij daar
naartoe werken. In welk jaar wij die 4,8 miljoen bereiken, maakt op zich niet uit. Of het 4,8
miljoen zal zijn hangt af van tal van zaken waar we nog mee te maken gaan krijgen. Het is
inclusief kosten voor herstructurering en kosten voor regulier onderhoud van beheersplannen. Het
is niet inclusief de correcties op de algemene uitkeringen die we verwachten. De besluitvorming
moet nog plaatsvinden, we hebben die korting nog niet ingeboekt. Ook hebben we uiteraard niet
ingeboekt dat de inspecteur wel eens iets kan vinden van onze inschattingen. Dat doet hij, dat
weten we al. De 4,8 miljoen is het werkbedrag waar we mee te maken hebben. Daarin leg je ook
de koppeling met het achterstallig onderhoud. Uit de saneringsvisie kan afgeleid worden dat we
nu een beeld hebben van onze bezittingen en wat we per jaar moeten uitgeven om het te
onderhouden en wat wij ineens uit moeten geven om een achterstand in te halen. Uit het
voorstel van het college kan de raad afleiden dat wij niet alle bezittingen kunnen houden en niet
op alle punten hetzelfde onderhoudsniveau kunnen handhaven en dat wij ook niet alle
achterstanden in het onderhoud zullen inhalen. Het college gaat ervan uit dat dit bedrag van 4,8
miljoen gerealiseerd moet kunnen worden in een periode van vijf jaar. In het vervolg van het
traject gaan we ondervinden hoe gemakkelijk of hoe moeilijk dat is. En we gaan ook ontdekken of
we het bij die 4,8 miljoen kunnen laten. Vandaar dat de wethouder nog niet op alle vragen 100%
antwoord kan geven. We zullen hier van tijd tot tijd nog over van gedachten wisselen.
Vanzelfsprekend is de raad nog steeds het hoogste orgaan van deze gemeente en die neemt nog
steeds alle besluiten. Hoe de inspectie erover gaan oordelen weten we nog niet. Het effect kan
zijn dat de raad besluiten neemt die niet tot het resultaat leiden. Die consequentie zal het college
wellicht aanvaarden. We beginnen al met het vaststellen van een begroting die een niveau bevat
van uitgaven wat wij niet zullen realiseren. We moeten elke keer opnieuw afwegen wat het beste
besluit is wat we op dat moment kunnen nemen.
De hear Van der Woude seit dat er syn fraach spesjaal taskreaun hie op de situaasje dat we
artikel 12-gemeente binne. En wat ha wy dan noch as kaderstellend foech as rie oer de
begrutting te sizzen? Moatte we dan mar 'ja' sizze tsjin wat de ynspekteur ús foarskriuwt?
Wethouder Van Beek is het daar niet mee eens. Er ontstaat een hele andere positie. De raad stelt
wel degelijk de kaders vast, alleen het zullen hele kleine kadertjes zijn, maar de raad beslist wel.
Pagina 7