zijn en tevens legt zij verantwoording af over het gevoerde grondbeleid. Door middel van een no ta grondbeleid wordt het grondbeleid transparanter gemaakt. 2. De gemeenteraad stelt ieder jaar een herziening grondexploitaties vast op het moment van vaststelling jaarrekening. Ingegaan wordt op de vermogenspositie van het grondbedrijf wat op basis van geactualiseerde exploitatieopzetten van de diverse complexen wordt bepaald. Tevens wordt een totaaloverzicht van de exploitaties opgesteld en worden de risico's beschreven. De lo pende (door de gemeenteraad vastgestelde) exploitaties worden herzien. De werkwijze om jaarlijks het exploitatieplan te herzien, vloeit voort uit de Grondexploitatiewet die per 1 juli 2008 in werking is getreden, als onderdeel van de nieuwe Wet op de ruimtelijke or dening. Deze wet geeft nieuwe methoden voor publiekrechtelijk kostenverhaal en gemeentelijke regie bij particuliere grondexploitatie. Het voornemen is om conform de planning en controlcyclus in de najaarsnota een actuele stand van zaken te geven op de helft van het jaar. Inzicht wordt dan verkregen in het verloop van de projecten, de grotere afwijkingen en opgetreden knelpunten 3. Vanuit de actieve informatieplicht (artikel 169 Gemeentewet) dient het college de raad te in formeren indien daar aanleiding toe is, in dit geval over zaken die verband houden met het grond beleid en waarin de nota niet voorziet. In de Gemeentewet is voorzien in een voorhangprocedure, die verplicht is voor het college be sluit tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente (artikel 160, lid 2 onder e in relatie met artikel 169 lid 4 van de Gemeentewet). Het college geeft de raad vooraf inlichtingen over de uitoefening van deze bevoegdheid, indien de raad daarom verzoekt of indien de uitoefening ingrij pende gevolgen kan hebben voor de gemeente. In het laatste geval neemt het college geen be sluit dan nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen. De staatssecretaris van BZK heeft overigens aangekondigd in een brief d.d. 1 december 2008 over de Staat van dualisering, een wetsvoorstel aan de Kamer voor te leggen om deze voorhangprocedure te schrappen. 4. In de Nota Grondbeleid wordt aangegeven op welke momenten de gemeenteraad besluitvor ming omtrent een project wordt voorgelegd. De raad heeft besluitvorming deels gedelegeerd aan het college. Besluiten die het college van B&W moet nemen gedurende het project worden ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd. 5. B&W stelden in hun voorstel aan de raad bij de Nota Grondbeleid voor dat B&W de specifieke eisen van gronduitgifte voor woningbouw per project zou vaststellen. De raad heeft echter beslo ten om de bevoegdheid voor het vaststellen van specifieke eisen van gronduitgifte voor woning bouw per project aan zich te houden, tot de vaststelling van de structuurvisie en de actualisatie van de woonvisie. In de structuurvisie worden de voorgenomen ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden van de ge meente opgenomen. De structuurvisie moet tevens ingaan op de wijze waarop de raad zich voor stelt hoe die ontwikkeling wordt gerealiseerd en dus ook een concreet uitvoeringsprogramma moet bevatten. De structuurvisie is een beleidsmatig kader voor latere bestemmingsplannen en bijbehorende exploitatieplannen. Het is van belang dat de woonvisie geactualiseerd wordt in samenhang met de structuurvisie, in verband met de succesvolle toepassing van de aanvullende voorwaarden in het exploitatieplan. Naar verwachting legt het college van B&W in januari 2010 de structuurvisie en de Woonvisie ter vaststelling voor aan de raad. Kanttekeningen: Niet van toepassing. Pagina 3 4 03 raadsvoorstel opheffen grondcommissie

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 33