zijn en tevens legt zij verantwoording af over het gevoerde grondbeleid. Door middel van een no
ta grondbeleid wordt het grondbeleid transparanter gemaakt.
2. De gemeenteraad stelt ieder jaar een herziening grondexploitaties vast op het moment van
vaststelling jaarrekening. Ingegaan wordt op de vermogenspositie van het grondbedrijf wat op
basis van geactualiseerde exploitatieopzetten van de diverse complexen wordt bepaald. Tevens
wordt een totaaloverzicht van de exploitaties opgesteld en worden de risico's beschreven. De lo
pende (door de gemeenteraad vastgestelde) exploitaties worden herzien.
De werkwijze om jaarlijks het exploitatieplan te herzien, vloeit voort uit de Grondexploitatiewet
die per 1 juli 2008 in werking is getreden, als onderdeel van de nieuwe Wet op de ruimtelijke or
dening. Deze wet geeft nieuwe methoden voor publiekrechtelijk kostenverhaal en gemeentelijke
regie bij particuliere grondexploitatie.
Het voornemen is om conform de planning en controlcyclus in de najaarsnota een actuele stand
van zaken te geven op de helft van het jaar. Inzicht wordt dan verkregen in het verloop van de
projecten, de grotere afwijkingen en opgetreden knelpunten
3. Vanuit de actieve informatieplicht (artikel 169 Gemeentewet) dient het college de raad te in
formeren indien daar aanleiding toe is, in dit geval over zaken die verband houden met het grond
beleid en waarin de nota niet voorziet.
In de Gemeentewet is voorzien in een voorhangprocedure, die verplicht is voor het college be
sluit tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente (artikel 160, lid 2 onder e in relatie
met artikel 169 lid 4 van de Gemeentewet). Het college geeft de raad vooraf inlichtingen over de
uitoefening van deze bevoegdheid, indien de raad daarom verzoekt of indien de uitoefening ingrij
pende gevolgen kan hebben voor de gemeente. In het laatste geval neemt het college geen be
sluit dan nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van
het college te brengen. De staatssecretaris van BZK heeft overigens aangekondigd in een brief
d.d. 1 december 2008 over de Staat van dualisering, een wetsvoorstel aan de Kamer voor te
leggen om deze voorhangprocedure te schrappen.
4. In de Nota Grondbeleid wordt aangegeven op welke momenten de gemeenteraad besluitvor
ming omtrent een project wordt voorgelegd. De raad heeft besluitvorming deels gedelegeerd aan
het college. Besluiten die het college van B&W moet nemen gedurende het project worden ter
kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
5. B&W stelden in hun voorstel aan de raad bij de Nota Grondbeleid voor dat B&W de specifieke
eisen van gronduitgifte voor woningbouw per project zou vaststellen. De raad heeft echter beslo
ten om de bevoegdheid voor het vaststellen van specifieke eisen van gronduitgifte voor woning
bouw per project aan zich te houden, tot de vaststelling van de structuurvisie en de actualisatie
van de woonvisie.
In de structuurvisie worden de voorgenomen ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden van de ge
meente opgenomen. De structuurvisie moet tevens ingaan op de wijze waarop de raad zich voor
stelt hoe die ontwikkeling wordt gerealiseerd en dus ook een concreet uitvoeringsprogramma
moet bevatten. De structuurvisie is een beleidsmatig kader voor latere bestemmingsplannen en
bijbehorende exploitatieplannen.
Het is van belang dat de woonvisie geactualiseerd wordt in samenhang met de structuurvisie, in
verband met de succesvolle toepassing van de aanvullende voorwaarden in het exploitatieplan.
Naar verwachting legt het college van B&W in januari 2010 de structuurvisie en de Woonvisie ter
vaststelling voor aan de raad.
Kanttekeningen:
Niet van toepassing.
Pagina 3
4 03 raadsvoorstel opheffen grondcommissie