Argumenten: Aanpassing van de verordening is noodzakelijk De verordening voorzieningen huisvesting onderwijs is na vaststelling in 2002 niet meer aange past. De VNG zorgt met enige regelmaat voor aanpassingen van de modelverordening. Dit zijn deels min of meer technische wijzigingen, zoals de aanpassing aan het dualisme en de aanpassing van normbedragen, maar er zijn ook een aantal meer fundamentele wijzigingen. De huidige (verouderde) verordening is niet aangepast aan de onderwijskundige vernieuwingen. Tot nu toe wordt de oude ruimte tabel nog gehanteerd. Nu staat een redelijk fundamentele wijziging op stapel door een aanpassing van het ruimtebe hoeftemodel, waarbij niet meer gerekend wordt in het aantal groepen maar in het aantal vierkante meters. Door in de huidige aanpassing uit te gaan van de nieuwe ruimtebehoeftetabel is de aanpassing ten behoeve van onderwijskundige vernieuwingen hiermee impliciet geregeld. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten presenteert de wijziging als een vereenvoudiging om dat er niet meer naar het aantal te huisvesten groepen hoeft te worden gekeken. Met name bij bestaande bouw is het natuurlijk van belang hier toch naar te kijken. De nieuwe tabel maakt het mogelijk eerder tot uitbreiding over te gaan voor een beperkt aantal vierkante meters. De verordening s/uit beter aan bij de diversiteit in het onderwijs. Steeds meer scholen verlaten de klassikale vorm van onderwijs geven. Dit heeft gevolgen voor de benodigde ruimte. Het klassieke grote klaslokaal verdwijnt. Het klaslokaal is echter nog steeds uitgangspunt in de (huidige) verordening. Door aanpassing van het ruimtebehoeftemodel wordt het mogelijk flexibeler en creatiever om te gaan met de aan scholen beschikbaar te stellen ruim te. Er is rekening gehouden met het nieuwe bouwbesluit. In 2005 is het Bouwbesluit 2003 gewijzigd (Besluit van 17 december 2004, Stb. 2005, 1). Daarbij is een aantal normen dat betrekking heeft op schoolgebouwen aangepast. Voor alle on derwijsinstellingen en daaraan gerelateerde gymnastiek- en sportiokalen gelden dezelfde basisei sen. De nadere eisen voor speciaal en basisonderwijs worden teruggebracht tot een set basisei sen voor alle onderwijsinstellingen en daaraan gerelateerde gymnastiek- en sportiokalen. Met het uitsluitend opnemen van basiseisen voor onderwijs beoogt de wetgever meer helderheid te bie den omdat deze voor elke onderwijssoort gelijk zijn. Daarnaast schept het ook meer flexibiliteit. De wijziging van het Bouwbesluit (ingangsdatum 1 september 2005, KB d.d. 13 augustus 2005, Stb. 41 7) maakt het nodig om de verordening aan te passen. De verordening is eenvoudiger van opzet en zorgt voor een vermindering van regels en admini stratieve lasten. Veel gemeenten en schoolbesturen ervaren dat de huidige regelgeving op het gebied van onder wijshuisvesting een belemmering is voor een daadwerkelijk lokaal beleid en tot onnodig veel ad ministratieve procedures leidt. De modelverordening voorzieningen huisvesting onderwijs is in het kader van een VNG breed project onderzocht op mogelijke vereenvoudigingen en deregulering. Het nieuwe model levert bij een vergunningaanvraag voor schoolbesturen een reductie op in tijdsbeslag van 32% ten opzichte van het "oude" model. Er is geconcludeerd dat verdere deregu lering op dit punt niet nodig en wenselijk is. Wel werd geadviseerd om de verordening te scree nen op onnodige details. Dat is voor wat betreft de artikelen in de verordening gebeurd. De resul taten zijn verwerkt in de voorliggende verordening, waarin de wijzigingen zijn verwerkt. Pagina 2 4 02 raadsvoorstel verordening huisvesting onderwijs/bpjd/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 47