Argumenten:
Aanpassing van de verordening is noodzakelijk
De verordening voorzieningen huisvesting onderwijs is na vaststelling in 2002 niet meer aange
past.
De VNG zorgt met enige regelmaat voor aanpassingen van de modelverordening. Dit zijn deels
min of meer technische wijzigingen, zoals de aanpassing aan het dualisme en de aanpassing van
normbedragen, maar er zijn ook een aantal meer fundamentele wijzigingen.
De huidige (verouderde) verordening is niet aangepast aan de onderwijskundige vernieuwingen.
Tot nu toe wordt de oude ruimte tabel nog gehanteerd.
Nu staat een redelijk fundamentele wijziging op stapel door een aanpassing van het ruimtebe
hoeftemodel, waarbij niet meer gerekend wordt in het aantal groepen maar in het aantal vierkante
meters.
Door in de huidige aanpassing uit te gaan van de nieuwe ruimtebehoeftetabel is de aanpassing
ten behoeve van onderwijskundige vernieuwingen hiermee impliciet geregeld.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten presenteert de wijziging als een vereenvoudiging om
dat er niet meer naar het aantal te huisvesten groepen hoeft te worden gekeken.
Met name bij bestaande bouw is het natuurlijk van belang hier toch naar te kijken.
De nieuwe tabel maakt het mogelijk eerder tot uitbreiding over te gaan voor een beperkt aantal
vierkante meters.
De verordening s/uit beter aan bij de diversiteit in het onderwijs.
Steeds meer scholen verlaten de klassikale vorm van onderwijs geven. Dit heeft gevolgen voor de
benodigde ruimte. Het klassieke grote klaslokaal verdwijnt. Het klaslokaal is echter nog steeds
uitgangspunt in de (huidige) verordening. Door aanpassing van het ruimtebehoeftemodel wordt
het mogelijk flexibeler en creatiever om te gaan met de aan scholen beschikbaar te stellen ruim
te.
Er is rekening gehouden met het nieuwe bouwbesluit.
In 2005 is het Bouwbesluit 2003 gewijzigd (Besluit van 17 december 2004, Stb. 2005, 1).
Daarbij is een aantal normen dat betrekking heeft op schoolgebouwen aangepast. Voor alle on
derwijsinstellingen en daaraan gerelateerde gymnastiek- en sportiokalen gelden dezelfde basisei
sen. De nadere eisen voor speciaal en basisonderwijs worden teruggebracht tot een set basisei
sen voor alle onderwijsinstellingen en daaraan gerelateerde gymnastiek- en sportiokalen. Met het
uitsluitend opnemen van basiseisen voor onderwijs beoogt de wetgever meer helderheid te bie
den omdat deze voor elke onderwijssoort gelijk zijn. Daarnaast schept het ook meer flexibiliteit.
De wijziging van het Bouwbesluit (ingangsdatum 1 september 2005, KB d.d. 13 augustus 2005,
Stb. 41 7) maakt het nodig om de verordening aan te passen.
De verordening is eenvoudiger van opzet en zorgt voor een vermindering van regels en admini
stratieve lasten.
Veel gemeenten en schoolbesturen ervaren dat de huidige regelgeving op het gebied van onder
wijshuisvesting een belemmering is voor een daadwerkelijk lokaal beleid en tot onnodig veel ad
ministratieve procedures leidt. De modelverordening voorzieningen huisvesting onderwijs is in het
kader van een VNG breed project onderzocht op mogelijke vereenvoudigingen en deregulering.
Het nieuwe model levert bij een vergunningaanvraag voor schoolbesturen een reductie op in
tijdsbeslag van 32% ten opzichte van het "oude" model. Er is geconcludeerd dat verdere deregu
lering op dit punt niet nodig en wenselijk is. Wel werd geadviseerd om de verordening te scree
nen op onnodige details. Dat is voor wat betreft de artikelen in de verordening gebeurd. De resul
taten zijn verwerkt in de voorliggende verordening, waarin de wijzigingen zijn verwerkt.
Pagina 2
4 02 raadsvoorstel verordening huisvesting onderwijs/bpjd/2