Tot slot hebben de Burdorganisaties nog overige opmerkingen gemaakt die noch betrekking heb
ben op de concept beheerverordening noch op de nog vast te stellen belastingverordening.
Wel leggen wij het schrijven van 6 december 2009 ter kennisname aan u voor.
Ad 1Vaartijden.
De Burdorganisaties hebben een gewijzigd voorstel met betrekking tot de vaartijden bijgevoegd
waarbij er een betere aansluiting is met het openbaar vervoer. Hierbij blijven het totaal aantal
vaaruren van variant 1 ongewijzigd. Ons inziens is het gewijzigde voorstel met betrekking tot de
vaartijden een waardevolle toevoeging die wij willen voorleggen aan uw raad. Daarnaast tekenen
de Burdorganisaties bij dit onderdeel aan dat zij er van uitgaan dat bij herstel van de gemeentefi-
nanciën er een terugkeer naar het oude vaarschema mogelijk is. Ook achten zij een verdere re
ductie van het aantal vaaruren dat thans is opgenomen in variant 1 onaanvaardbaar gelet op de
veiligheid en het isolement. Wij zijn van mening dat, ook na het bereiken van een financieel ge
zonde situatie, niet uitgesloten kan worden dat de vaartijden nog eens zullen moeten worden
aangepast. Wij moeten eerder het voorbehoud maken dat ten gevolge van de financiële situatie
niet uitgesloten kan worden dat de vaartijden nog eens aangepast moeten worden.
Ad 2. Calamiteiten.
De Burdorganisaties wensen dat er een waarborg wordt opgenomen in de beheerverordening
waarbij hulpdiensten bij calamiteiten binnen de gestelde wettelijke maximumtijd ter plaatse kun
nen zijn. Vanzelfsprekend zullen wij alles in het werk stellen om in dergelijke situaties zo snel
mogelijk de veerpont te laten varen. Garanties dat wij dat kunnen doen binnen de wettelijke
maximumtijden kunnen wij echter niet geven omdat niet alles in onze macht ligt. Voor wat be
treft onze eigen inspanningen, bijvoorbeeld het zo snel mogelijk oproepen van een pontschipper,
hebben wij de nodige voorzieningen getroffen. Derhalve zijn wij van mening dat wij hiermee rede
lijkerwijs alle maatregelen hebben getroffen voor het geval er zich calamiteiten voordoen.
Ad 3. Overmacht.
De Burdorganisaties wensen dat er in overmachtsituaties binnen een uur een alternatieve oever
verbinding aanwezig is voor de fietsers en voetgangers. Ook voor dit onderdeel geldt dat de ge
meente zich zal inspannen om in dit soort situaties alles te doen wat in onze macht ligt. Uiteraard
erkent de gemeente haar zorgtaak hierin. De wens om binnen een uur een vervangende pont be
schikbaar te stellen is niet reëel en gelet op de financiële aspecten onaanvaardbaar.
Samengevat zijn wij van mening dat voornoemde zienswijze ons geen aanleiding geeft tot aan
passing van de (concept)beheerverordening anders dan instemmen met de voorgestelde, kleine,
aanpassingen van de vaartijden.
Belastingverordening
Bij het opstellen van de verordeningen is uiteraard het financiële aspect van belang, vooral ook
gelet op de financiële positie van de gemeente. De veerpont de Burd heeft elk jaar een nadelig
saldo van ca 2 a 2,5 ton, waarbij aangetekend kan worden dat voor het grotere onderhoud
telkens per jaar een bedrag wordt opgevoerd en er geen afschrijving op de pont plaatsvindt. Er
was evenmin een meerjarig onderhoudsplan. Het nadelig saldo van de pont wordt voornamelijk
veroorzaakt door de personele lasten die weer het gevolg zijn van de vaartijden.
De vast te stellen belastingverordening is, net als voorgaande jaren, een verordening waarin de
tarieven en abonnementen worden geregeld. De overzettarieven kunnen niet ongelimiteerd wor
den verhoogd. Uitgangspunt in de belastingverordening is wel toepassen van het principe van
profijtbeginsel en dat er duidelijkheid en eenduidigheid komt in het gebruik van de pont en het be
talen voor de pont.
Pagina 3
2 02 RV beheer en belastingverordening de Burd/owjt/3