Abonnement Wij stellen voor dat er slechts één abonnement wordt uitgegeven en wel uitsluitend aan de huis eigenaar van een woning op de Burd. Dit abonnement geldt slechts voor die personen die tot het huishouden van de hoofdbewoner van de woning op de Burd behoren. Op grond van het abon nement ontvangen voornoemde personen een pontpas voor dat jaar, op naam, uitgereikt. De 1e lijns verwanten of uitwonenden zullen dus zelf een abonnement of kaartje moeten afnemen. Ook inzittenden of meerijders van/op een voertuig dienen een kaartje te kopen (tenzij zij zelf al over een abonnement beschikken). Het abonnement is persoonsgebonden, moet elke overtocht getoond worden, wordt jaarlijks ver nieuwd en blijft eigendom van de gemeente. Op vermissing of misbruik volgt een betaling van 10,- voor een nieuwe pontpas voor dat jaar. Vanwege de medefinanciering van de aanschaf van de pont is voor 2009 aan die "vaste" bewo ners die zich daar voor 1 980 al gevestigd hadden en er nu nog steeds ingeschreven staan, een restitutie verstrekt op het abonnement. Dit bedrag was een restitutie van 250,= op de abon nementsprijs van 500, (voor 2009). Wij stellen voor deze restitutie niet meer toe te passen. Losse kaartjes Voor alle niet-abonnementhouders zal het noodzakelijk zijn een kaartje aan te schaffen. Voor au to's geldt een tarief voor een retouroverzetting, voor overigen een enkele reistarief. De tarieven voor de losse kaartjes worden voor 2010 dus niet verhoogd. Jaarlijkse indexering De tarieven worden na 2010 jaarlijks geïndexeerd op basis van de index zoals die ook voor de gemeentelijke begroting wordt gehanteerd. Definitie personenauto In de raadsvergadering van 6 oktober jl was er enig misverstand inzake de definiëring van perso nenauto. We hebben nu aansluiting gezocht bij de wettelijke regelingen hieromtrent, het Voer tuigreglement (Vr) van 16 Juni 1994. Financiële gevolgen De financiële gevolgen voor het product Veerpont en het jaarlijks saldo zijn te ramen (verminde ren van vaartijden en inkomsten uit extra kaartverkoop) op 30.000, per jaar. Opgemerkt wordt dat in de begroting 2009 reeds uitgegaan is van een bezuiniging van 20.000,= (1e tran che beleidsombuigingen). Die besparing zal dan behaald worden. Kanttekeningen: Met de nu voorgestelde tariefstructuur wordt beoogd dat iedereen die van de pont gebruik maakt, daar ook voor betaalt. De nu voorgestelde beheer- en belastingverordening voorzien in de structuur en interpretatie van de tarieven. Conclusie Met de voorstellen met betrekking tot de beide verordeningen kan een besparing van ca. 30.000, per jaar worden bereikt op het product Veerpont de Burd. Er is overleg gevoerd met: Afdeling Ondersteunende Diensten, cluster financiën en cluster AJZ. Toetsing conform beslisboom (argumentatie) UITGAVEN: Pagina 4 2 02 RV beheer en belastingverordening de Burd/owjt/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 5