Abonnement
Wij stellen voor dat er slechts één abonnement wordt uitgegeven en wel uitsluitend aan de huis
eigenaar van een woning op de Burd. Dit abonnement geldt slechts voor die personen die tot het
huishouden van de hoofdbewoner van de woning op de Burd behoren. Op grond van het abon
nement ontvangen voornoemde personen een pontpas voor dat jaar, op naam, uitgereikt. De 1e
lijns verwanten of uitwonenden zullen dus zelf een abonnement of kaartje moeten afnemen. Ook
inzittenden of meerijders van/op een voertuig dienen een kaartje te kopen (tenzij zij zelf al over
een abonnement beschikken).
Het abonnement is persoonsgebonden, moet elke overtocht getoond worden, wordt jaarlijks ver
nieuwd en blijft eigendom van de gemeente. Op vermissing of misbruik volgt een betaling van
10,- voor een nieuwe pontpas voor dat jaar.
Vanwege de medefinanciering van de aanschaf van de pont is voor 2009 aan die "vaste" bewo
ners die zich daar voor 1 980 al gevestigd hadden en er nu nog steeds ingeschreven staan, een
restitutie verstrekt op het abonnement. Dit bedrag was een restitutie van 250,= op de abon
nementsprijs van 500, (voor 2009). Wij stellen voor deze restitutie niet meer toe te passen.
Losse kaartjes
Voor alle niet-abonnementhouders zal het noodzakelijk zijn een kaartje aan te schaffen. Voor au
to's geldt een tarief voor een retouroverzetting, voor overigen een enkele reistarief. De tarieven
voor de losse kaartjes worden voor 2010 dus niet verhoogd.
Jaarlijkse indexering
De tarieven worden na 2010 jaarlijks geïndexeerd op basis van de index zoals die ook voor de
gemeentelijke begroting wordt gehanteerd.
Definitie personenauto
In de raadsvergadering van 6 oktober jl was er enig misverstand inzake de definiëring van perso
nenauto. We hebben nu aansluiting gezocht bij de wettelijke regelingen hieromtrent, het Voer
tuigreglement (Vr) van 16 Juni 1994.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen voor het product Veerpont en het jaarlijks saldo zijn te ramen (verminde
ren van vaartijden en inkomsten uit extra kaartverkoop) op 30.000, per jaar. Opgemerkt
wordt dat in de begroting 2009 reeds uitgegaan is van een bezuiniging van 20.000,= (1e tran
che beleidsombuigingen). Die besparing zal dan behaald worden.
Kanttekeningen:
Met de nu voorgestelde tariefstructuur wordt beoogd dat iedereen die van de pont gebruik
maakt, daar ook voor betaalt. De nu voorgestelde beheer- en belastingverordening voorzien in de
structuur en interpretatie van de tarieven.
Conclusie
Met de voorstellen met betrekking tot de beide verordeningen kan een besparing van ca.
30.000, per jaar worden bereikt op het product Veerpont de Burd.
Er is overleg gevoerd met:
Afdeling Ondersteunende Diensten, cluster financiën en cluster AJZ.
Toetsing conform beslisboom (argumentatie)
UITGAVEN:
Pagina 4
2 02 RV beheer en belastingverordening de Burd/owjt/4