In de thans voorliggende legesverordening hebben wij dit model van de VNG overgenomen. Aan
gezien de omgevingsvergunning nog niet is ingevoerd hebben wij titel 2 gereserveerd en daarvoor
een titel 2A opgenomen: Dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving.
Tot de komst van de Omgevingsvergunning dienen de legesopbrengsten bij titel 3 (dienstverle
ning vallend onder de Europese Dienstenrichtlijn) op zichzelf kostendekkend te zijn en mogen niet
bijdragen aan een eventueel tekort op de dienstverlening bij titel 1 en titel 2A. Tussen titel 1 en
titel 2A mag tot de komst van de omgevingsvergunning nog wel kruissubsidiëring plaatsvinden.
Daarna niet meer.
Gezien de tariefstelling in titel 3 valt niet te verwachten dat deze een surplus zal generen. Daar
mee voldoen we aan de Europese Dienstenrichtlijn.
Kanttekeningen:
Voor de volgende door ons te verrichten diensten kunnen op basis van de nieuwe legesverorde
ning thans voor het eerst kosten bij de aanvrager in rekening worden gebracht:
- verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens;
verstrekkingen op grond van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;
aanvragen op grond van de Leegstand wet, Winkeltijdenwet, Telecommunicatiewet;
- verstrekkingen van digitale kaarten of tekeningen per mail of usb stick;
het branden van cd's en dvd's.
Voorts worden een aantal diensten nu specifiek benoemd zodat daar ook een meer kostendek
kend tarief aan kan worden gehangen in plaats van het algemene resttarief van 10,20. Het
gaat daarbij om:
een aanvraag om kapvergunning;
een aanvraag om uitweg-/inritvergunning;
een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt;
een aanvraag om een vergunning voor een (grootschalig) evenement;
Daarentegen worden de volgende diensten niet langer door ons verricht zodat daarvoor niet lan
ger leges kunnen worden geheven:
het vertrekken van ventvergunningen en muziekvergunningen;
het verstrekken van vergunningen op grond van de Afvalstoffenverordening;
het verstrekken van vergunningen voor het in gebruik nemen van een woning als recrea
tiewoning;
Er is overleg gevoerd met:
Alle afdelingen.
Financiën:
De opbrengst van de nieuwe legesverordening zal naar verwachting min of meer gelijk blijven aan
de opbrengst van de huidige. De reden daarvoor is hoofdzakelijk gelegen in het feit dat ons colle
ge rond 1 mei 2010 de monumentale bomenlijst definitief heeft vastgesteld. Het aantal aanvra
gen om kapvergunningen zal op dat moment teruglopen van ongeveer 150 per jaar naar hooguit
25 per jaar. Voorts worden er geen vent- en muziekvergunningen meer verstrekt. Deze teruggang
in legesopbrengst zal worden gecompenseerd door bovenstaande uitbreiding van de mogelijkheid
leges te heffen met daarbij een meer kostendekkend tarief. Per saldo behoeft de nieuwe leges
verordening niet tot een begrotingswijziging te leiden. Zodra de Wabo wordt ingevoerd zal we
derom een nieuwe legesverordening aan uw raad worden voorgelegd. Dat moment zal gebruikt
worden om tot een grotere kostendekkendheid van de legesverordening te komen.
Pagina 2
3 03 Legesverordening 2010.raadsvoorstel/jzmg/2