Een waarschuwing in plaats van een maatregel?
Gemeenten kunnen in hun verordening regelen dat een waarschuwing wordt 9^®"
voordat een maatregel wordt opgelegd. Gemeenten hebben de opdracht hun klanten zo
goed mogelijk te informeren over de verplichtingen die aan de WIJ verbonden zijn.
Klanten moeten op maat geïnformeerd worden en ook de d.ensbverlening zal ,p maat
verzorgd moeten worden. Deze werkwijze maakt deel uit van hoogwaardig han^ven'
waarbij handhaven in de bedrijfsvoering is geïntegreerd. Hierdoor zal waarschijnlijk ook
de naleving van de verplichtingen groter worden en maatregelen die worden opgelegd
beter worden geaccepteerd. De informatie over de maatregelen moet goed toegankel„k
zijn en in begrijpelijke taal geschreven zijn. Een waarschuwing richting klanten kan
hieraan bijdragen.
Uitqezonderd het niet of niet op tijd voldoen aan bepaalde administratieve
verplichtingen, waarbij het verzuim geen gevolgen heeft voor de hoogte van de
inkomensvoorziening, hebben alle andere gedragingen in meer of mindere mate gevolgen
(gehad) voor het werkleeraanbod of de inkomensvoorziening. Gelet hierop is in deze
verordening volstaan met het aanbieden van de mogelijkheid om eerst een
waarschuwing te geven in geval van schending van de verplichtingen m.b.t. het
werkleeraanbod en bij schending van de inlichtingenplicht zonder benadeling voor de
gemeente, middels een facultatieve bepaling bij de betreffende artikelen.
Verlaging of intrekking inkomensvoorziening?
Aan het werkleeraanbod en de inkomensvoorziening zijn voor de jongere verplichting
verbonden. Tegenover het recht op een werkleeraanbod en eventueel een
inkomensvoorziening staat de verplichting van de jongere om mee te werken aan de
totstandkoming daarvan, bijvoorbeeld door mee te werken aan een onderzoek naar de
arbeidsmogelijkheden. Ook moet de jongere naar beste vermogen meewerken aan het
werkleeraanbod zodra dat vastgesteld is. Daarnaast geldt een inlichtingen-,
medewerkings- en identificatieplicht. Deze verplichtingen zijn vastgelegd in artikel 44,
resDectievelijk 45 van de WIJ.
Komt de jongere een aan het werkleeraanbod verbonden verplichting verwijtbaar niet na,
dan staat de gemeente diverse instrumenten ter beschikking. Onderscheid kan worden
gemaakt tussen de verschillende fasen waarop de verplichtingen betrekking hebben.
Aanvraagfase
Betreft het een schending van verplichtingen die betrekking hebben op de
aanvraagbehandeling, dan geldt het volgende: als de jongere in het geheel niet
meewerkt aan het opstellen van een plan voor zijn arbeidsinschakeling en zo zijn
arbeidsinschakeling belemmert, dan doet het college de jongere geen werkleeraanbod
(artikel 17, vijfde lid, WIJ). Bijgevolg heeft de jongere, zolang hij niet wenst te voldoen
aan die verplichting, geen recht op inkomensvoorziening. Uit artikel 42 eerste lid
onderdeel c, WIJ vloeit immers voort dat voor zover uit houding en gedragingen va
jongere ondubbelzinnig blijkt dat hij de verplichtingen, bedoeld 'n hoof^stuk
nakomen, geen recht op inkomensvoorziening bestaat (Kamerstukken II 2008-2009,
775 nr. 3 p. 39 en 40). Dit geldt in bredere zin ook voor andere gedragingen van de
jongere waaruit kan worden afgeleid dat deze de aan het werkleeraanbod verbonden
verplichtingen in het geheel niet wil nakomen. Is sprake van een minder ernstige
schending van de verplichtingen m.b.t. de totstandkoming van het werkleeraanbod, dan
kan na toekenning van een werkleeraanbod de eventuele inkomensvoorziening verlaagd
worden conform de verordening (artikel 41, eerste lid, WIJ). Zo is het denkbaar dat de
jongere wel wil meewerken, maar dat de medewerking onvoldoende is. In dat geval zou
een maatregel aan de orde kunnen komen.
9