Bij de bepaling van de te realiseren beleidsombuigingen is nog geen rekening gehouden met de
door het Rijk voor het jaar 2011 aangekondigde extra bezuiniging op de Algemene Uitkering en
onvoorziene ontwikkelingen, die invloed kunnen hebben op onze financiële situatie. In het traject
naar het moment van besluitvorming zullen wij aan de raad ruime gelegenheid bieden in contact
te treden met instellingen, verenigingen, etc., die op enigerlei wijze worden geconfronteerd met
beleidsombuigingen en/of andere maatregelen, die hen treffen.
2. Bestuurlijke toekomst
In het komende jaar zullen alle voorbereidende handelingen er op zijn gericht aan het einde van
dit jaar in samenwerking met de meest gerede partners te komen tot vaststelling van het herinde-
lingsontwerp. In een later stadium, na de afronding van de zienswijzenprocedure, zal een herinde
lingsadvies moeten worden vastgesteld. Het traject om tot die besluitvorming te komen zal ver
schillende fases kennen. Het spreekt voor zich dat wij de raad voortdurend op de hoogte zullen
blijven stellen van de belangrijkste nieuwe ontwikkelingen op weg naar de volgende beslismo
menten in het traject. Daarbij zal in het bijzonder aandacht worden besteed aan de vraag op wel
ke wijze de bevolking zal worden betrokken bij de verdere besluitvorming. Na afhandeling van de
zienswijzenprocedure en advisering door het college van Gedeputeerde Staten aan de Minister
van BZK zal het beoogde wetgevingstraject medio 2012 uitmonden in plaatsing in het Staatsblad
van de herindelingswet. Zodra met een grote mate van zekerheid vastgesteld kan worden dat de
contouren van de voorgenomen herindeling ook de definitieve contouren gaan worden zal een
projectorganisatie worden belast met de voorbereiding van alle nodige besluitvorming in het kader
van de implementatie van de besluiten tot herindeling. De haalbaarheid van het voorziene tijds-
schema is afhankelijk van de medewerking en besluitvorming door de besturen van de meest ge
rede partners. Voorts is een voorspoedige afwikkeling in hoge mate afhankelijk van de afhande
ling door het Rijk van het artikel 12 - verzoek van de raad.
3. Planmatig onderhoud
De raad heeft kennis genomen van de notitie Beheer Kapitaalgoederen en de diverse beheerplan-
nen. Daarnaast is in algemene zin bepaald dat voor het onderhoudsniveau het uitgangspunt: "ba
sis" geldt. Over de binnen de uitvoering van het totaal van de beheerplannen te bepalen prioritei
ten, samenhangende met wezenlijke beleidskeuzes, zullen wij uw raad nog voorstellen aanbieden.
De komende jaren zullen wij geconfronteerd blijven met onvoorziene, onuitstelbare kosten voor
achterstallig onderhoud. Tot er duidelijkheid is over de Rijksbijdrage in het kader van de afhande
ling van het artikel 12 - verzoek zal er geen sprake kunnen zijn van een evenwichtige reguliere
onderhoudssituatie. Ons streven is evenwel om in de komende bestuursperiode een adequate be-
heercyclus voor het onderhoud van de kapitaalgoederen te realiseren. Beleidskeuzes zijn hierbij
onontkoombaar.
Veiligheid, een sober voorzieningenniveau in de dorpen en betrokkenheid van de inwoners bij hun
leefomgeving zijn daarbij kernbegrippen.
4. Scholenbouw c.a.
De voorbereidingen voor de bouw van scholen in Akkrum en Grou zijn in volle gang. Daarbij dient
ook rekening te worden gehouden met de inrichting van de onmiddellijke omgeving rond de scho
len en de bestemmingsmogelijkheden van dat gedeelte van de bouwrijp gemaakte terreinen, dat
niet nodig is voor scholenbouw, dan wel niet meer beschikbaar is door daarop reeds gerealiseer
de andere bestemmingen (voorbeeld: kaatsveld). Wel tekenen we daarbij aan dat het er alle schijn
van heeft dat voor dit type werkzaamheden in het verleden onvoldoende middelen zijn gereser
veerd. Ook voor Jirnsum en Wergea geldt dat de bouw van nieuwe scholen op termijn in voorbe
reiding zal kunnen worden genomen.
In relatie met de komst van de nieuwe beheerplannen is het IHP geactualiseerd. Dit heeft duidelijk
gemaakt dat de financiële kaders voor de genoemde belangrijke huisvestingsvoornemens, alsme
de het noodzakelijke onderhoud toereikend zijn.
Pagina 2
3 03 Bijlage Op weg naar een nieuw perspectief 6 april 2010/odjb/2