Aanleiding: Op 10 november 2009 heeft u op grond van artikel 12 van de Financiële-verhoudingswet (FVW) besloten een aanvraag in te dienen bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrela ties (BZK), de Programmadirectie Krachtig Bestuur, ter verkrijging van een aanvullende uitkering uit het gemeentefonds. Ook heeft u in het kader van het financieel herstel op 10 november 2009 een saneringsvisie op hoofdlijnen vastgesteld voor het structureel in evenwicht brengen van de gemeentelijke inkomsten en uitgaven. Daarna heeft u op 9 februari 2010 kennis genomen van de stand van zaken met betrekking tot de uitwerking van de zeven onderdelen van de saneringsvisie en ingestemd met de toen geschetste aanpak in hoofdlijnen zoals het opstellen van een sane ringsplan en daarna een saneringsbegroting 201 1-2015 waarbij de jaarschijf 2015 structureel (en zonder aanvullende rijkssteun) sluitend is. Hiermee wordt vooruitgelopen op een mogelijk identiek bijzonder voorschrift verbonden aan de toekenning van een aanvullende uitkering uit het gemeen tefonds. Vooruitlopend op een algemeen verbindend artikel 1 2-voorschrift vanwege het Rijk om een sane ringsbegroting op te stellen op basis van het nog door het Rijk te bepalen relevante begrotingste kort, heeft uw raad in de vastgestelde saneringsvisie bepaald dat in de periode tot medio 2015 structureel een totaal begrotingstekort van 4,8 miljoen wordt gesaneerd. Overigens een door het Rijk zeer gewaardeerd initiatief. Als basis voor de sanering dient de op 10 november 2009 vastgestelde programmabegroting 2010 waarin al wat wij toen wisten financieel in beeld is gebracht. Het financieel herstel richt zich op de maximale eigen inspanning om te komen tot een sluitende begroting in 2015. De vraag is dan: hoe en waar saneert uw raad binnen de vastgestelde programmabegroting 2010? Het saneringsplan kent een integraal karakter. Naar huidig inzicht zijn alle saneringselementen uit de saneringsvisie zoveel mogelijk geconcretiseerd middels analyses, toelichtingen en onderbou wingen tot het afgesproken bedrag. Per taakstellend saneringsonderdeel geven we in het sane ringsplan toelichting op de voorgestelde keuzes. Waar nodig zoals ten behoeve van de beheer- plannen en de beleidsombuigingen hebben we meer uitgebreide en gedetailleerde informatie toe gevoegd. Bij de komende artikel 1 2-onderhandelingen staan evenwicht en balans centraal in onze bespre kingen met het Rijk. Met het oog daarop zijn wij van mening dat in het saneringsplan een even wichtig pakket van maatregelen wordt voorgesteld. Het is evenwel mogelijk dat uw raad andere accenten wil zetten. Het is daarbij van belang om genoemd evenwicht niet uit het oog te verlie- Kanttekeningen: 1Bij langdurige subsidierelaties is ervan uitgegaan dat de eerste termijn op z'n vroegst in 2012 realiseerbaar is en dat het te bezuinigen subsidiebedrag in een periode van 3 jaar, dus in de jaren 2012 - 2013 - 2014 in gelijke delen wordt afgebouwd. 2. Er is nog geen rekening gehouden met een verlaging van de algemene uitkering uit het gemeentefonds vanaf het jaar 2012. De VNG raadt gemeenten aan stevige maatregelen te nemen om deze drastische kortingen vanaf 2012 het hoofd te kunnen bieden. 3. De artikel 12-status zoals de uitvoering van bijzondere rijksvoorschriften vereist extra per sonele inzet (eigen inzet en externe expertise). Het artikel 1 2-traject vergt hoogwaardige ondersteuning om tot een goed resultaat te kunnen komen. Met een separaat voorstel worden de benodigde middelen binnenkort in kaart gebracht. 4. In de artikel 1 2-procedure staat vermeld dat het Rijk vóór 1 december 2010 het definitieve artikel 12-rapport uitbrengt over de begrotingspositie van de gemeente. De beschikking van de beheerders van het gemeentefonds over de aanvullende uitkering is binnen 6 maanden na het uitbrengen van het artikel 1 2-rapport in het bezit van de gemeente, naar verwachting medio 2011 Pagina 2 2 02 RVsaneringsplan2010-2015/odgk/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 5