verdeling en daarom verontrust het hem dat D66 suggereert dat we misschien wat meer kunnen
schuiven en meer bij bijv. de beheerplannen weghalen. Als wij in de ogen van het Rijk niet goed
en zorgvuldig ons saneringsplan vaststellen en uitwerken, heeft het Rijk de mogelijkheid ons een
opdracht te geven en dan zijn wij van het stuur af.
De hear Zijlstra nimt oan dat de wethâlder de risiko's fan it betiid ôfboeken ek besprutsen hat mei
it ministearje fan BZK en dat it aanst net nochris ôfwiisd wurde kin.
Wethouder Van Beek zegt dat hij het met het ministerie over het hele saneringsplan gehad heeft.
De voorzitter merkt op dat in de raad dit risico meerdere malen genoemd is.
De hear Bouma merkt op dat earder sein is dat it plan in gearhingjend soarchfâldich gehiel is.
Dizze útspraak soe dochs in oare yndruk wekke kinne.
Wethouder Van Beek zegt dat hij attendeert op een risico en dat hij hoopt dat het niet
bewaarheid wordt. Het college heeft er vertrouwen in. N.a.v. de opmerking van de heer
Posthumus over de jaarrekening, zegt hij dat deze nog procesmatig niet aan de orde is.
Inhoudelijk geeft de jaarrekening niet de mogelijkheden die de heer Posthumus suggereert. Hij wil
daar later graag uitvoerig op in gaan. De VVV Mid-Fryslân is opgehouden te bestaan. De
activiteiten van het VVV proberen we te behouden voor het grondgebied Boarnsterhim. We
kunnen niet het hele budget voor het VVV daarvoor benutten, maar het zou mooi zijn als we de
helft daarvan over kunnen houden. Als blijkt dat bepaalde onderdelen van het voorstel niet prettig
zijn bij de beleidsombuigingen, en er alternatieven zijn, dan moet de raad daarbij een dekking
aangeven en ook kijken naar de evenwichtigheid in de tijd. Bij een aantal alternatieven onder de
streep staat 2014, dus dat ligt verderop in de tijd.
Wethouder Jager zegt n.a.v. de suggestie van de heer Frensel, dat de inspecteur gezegd heeft
dat onze beheerplannen op orde zijn, maar dat dat niet wil zeggen dat de uitvoering ook op orde
is. Als we kijken wat er nu in de begroting staat en wat er minimaal vereist zou zijn om alles op
een kwaliteitsniveaubasis te houden, zit er nog steeds twee miljoen tussen. We kunnen dus nog
niet spreken van 'goed op orde'.
De heer Frensel vraagt - bij interruptie - of het mogelijk is dat straks blijkt uit de
clustervergelijkingen dat er andere bedragen genormeerd zijn wat je zou moeten besteden aan
beheer- en kapitaalgoederen dan wat berekend is op basis van deze beheerplannen?
Wethouder Jager zegt dat het uitvoeren van het reguliere onderhoud 6,2 miljoen zal vragen en
dat we nu op iets meer dan vier miljoen zitten. Die 2,2 miljoen is als bezuinigingsbedrag
ingeboekt. Om in evenwicht te komen met ons budget zullen we naar ons areaal moeten kijken.
Voor de jaarschijf 2010 waarin we ook de extra miljoen konden besteden is praktisch alles
achterstallig onderhoud. Wegen en water zijn voor deze gemeente duur. Onze wettelijke taak is
om wegen te onderhouden en vaarwegen te beheren. Als we toch de 250.000 euro ergens
vandaan moeten halen, haal ze dan maar bij de sportvelden vandaan, want dat is geen wettelijke
taak. In de raad wordt ook gezegd dat voorzieningen in de dorpen erg belangrijk gevonden
worden. Het college denkt dat het nu niet verstandig is om in de kapitaalgoederen te gaan
schrappen. Het hele pakket van de beheerplannen evolueert wel met de jaren. Dan lopen we
hopelijk onze achterstalligheid een keer in.
De heer Frensel vraagt - bij interruptie - of het achterstallig onderhoud juist niet een punt is
waarop we op basis van de artikel 12-status een extra uitkering vragen? Staat dat los van de
beheerplannen?
Wethouder Jager beaamt dat, maar het staat niet los van de beheerplannen. We weten niet voor
medio 2011 wat ons financieel aandeel zou kunnen zijn in het wegwerken van het achterstallig
onderhoud. We hebben er een enorm bedrag voor geraamd. De inspecteur verwacht wel dat we
nog eens kritisch kijken naar de arealen op die verschillende beheerplannen zodat je a) regulier in
een goede situatie terechtkomt en b) je kapitaalgoederen goed kunt beheren. Ze hoopt dat we
deze situatie kunnen bereiken nog voordat we de gemeente overdragen. Het college is al een jaar
in gesprek met de provincie over de staande mastroute, de brugbediening en De Burd. Dat zijn
lange termijntrajecten. Er staat een bedrag van 50.000 euro besparing op de brugbediening. Het
Pagina 10