verdeling en daarom verontrust het hem dat D66 suggereert dat we misschien wat meer kunnen schuiven en meer bij bijv. de beheerplannen weghalen. Als wij in de ogen van het Rijk niet goed en zorgvuldig ons saneringsplan vaststellen en uitwerken, heeft het Rijk de mogelijkheid ons een opdracht te geven en dan zijn wij van het stuur af. De hear Zijlstra nimt oan dat de wethâlder de risiko's fan it betiid ôfboeken ek besprutsen hat mei it ministearje fan BZK en dat it aanst net nochris ôfwiisd wurde kin. Wethouder Van Beek zegt dat hij het met het ministerie over het hele saneringsplan gehad heeft. De voorzitter merkt op dat in de raad dit risico meerdere malen genoemd is. De hear Bouma merkt op dat earder sein is dat it plan in gearhingjend soarchfâldich gehiel is. Dizze útspraak soe dochs in oare yndruk wekke kinne. Wethouder Van Beek zegt dat hij attendeert op een risico en dat hij hoopt dat het niet bewaarheid wordt. Het college heeft er vertrouwen in. N.a.v. de opmerking van de heer Posthumus over de jaarrekening, zegt hij dat deze nog procesmatig niet aan de orde is. Inhoudelijk geeft de jaarrekening niet de mogelijkheden die de heer Posthumus suggereert. Hij wil daar later graag uitvoerig op in gaan. De VVV Mid-Fryslân is opgehouden te bestaan. De activiteiten van het VVV proberen we te behouden voor het grondgebied Boarnsterhim. We kunnen niet het hele budget voor het VVV daarvoor benutten, maar het zou mooi zijn als we de helft daarvan over kunnen houden. Als blijkt dat bepaalde onderdelen van het voorstel niet prettig zijn bij de beleidsombuigingen, en er alternatieven zijn, dan moet de raad daarbij een dekking aangeven en ook kijken naar de evenwichtigheid in de tijd. Bij een aantal alternatieven onder de streep staat 2014, dus dat ligt verderop in de tijd. Wethouder Jager zegt n.a.v. de suggestie van de heer Frensel, dat de inspecteur gezegd heeft dat onze beheerplannen op orde zijn, maar dat dat niet wil zeggen dat de uitvoering ook op orde is. Als we kijken wat er nu in de begroting staat en wat er minimaal vereist zou zijn om alles op een kwaliteitsniveaubasis te houden, zit er nog steeds twee miljoen tussen. We kunnen dus nog niet spreken van 'goed op orde'. De heer Frensel vraagt - bij interruptie - of het mogelijk is dat straks blijkt uit de clustervergelijkingen dat er andere bedragen genormeerd zijn wat je zou moeten besteden aan beheer- en kapitaalgoederen dan wat berekend is op basis van deze beheerplannen? Wethouder Jager zegt dat het uitvoeren van het reguliere onderhoud 6,2 miljoen zal vragen en dat we nu op iets meer dan vier miljoen zitten. Die 2,2 miljoen is als bezuinigingsbedrag ingeboekt. Om in evenwicht te komen met ons budget zullen we naar ons areaal moeten kijken. Voor de jaarschijf 2010 waarin we ook de extra miljoen konden besteden is praktisch alles achterstallig onderhoud. Wegen en water zijn voor deze gemeente duur. Onze wettelijke taak is om wegen te onderhouden en vaarwegen te beheren. Als we toch de 250.000 euro ergens vandaan moeten halen, haal ze dan maar bij de sportvelden vandaan, want dat is geen wettelijke taak. In de raad wordt ook gezegd dat voorzieningen in de dorpen erg belangrijk gevonden worden. Het college denkt dat het nu niet verstandig is om in de kapitaalgoederen te gaan schrappen. Het hele pakket van de beheerplannen evolueert wel met de jaren. Dan lopen we hopelijk onze achterstalligheid een keer in. De heer Frensel vraagt - bij interruptie - of het achterstallig onderhoud juist niet een punt is waarop we op basis van de artikel 12-status een extra uitkering vragen? Staat dat los van de beheerplannen? Wethouder Jager beaamt dat, maar het staat niet los van de beheerplannen. We weten niet voor medio 2011 wat ons financieel aandeel zou kunnen zijn in het wegwerken van het achterstallig onderhoud. We hebben er een enorm bedrag voor geraamd. De inspecteur verwacht wel dat we nog eens kritisch kijken naar de arealen op die verschillende beheerplannen zodat je a) regulier in een goede situatie terechtkomt en b) je kapitaalgoederen goed kunt beheren. Ze hoopt dat we deze situatie kunnen bereiken nog voordat we de gemeente overdragen. Het college is al een jaar in gesprek met de provincie over de staande mastroute, de brugbediening en De Burd. Dat zijn lange termijntrajecten. Er staat een bedrag van 50.000 euro besparing op de brugbediening. Het Pagina 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 19