Er is in 2011 voor het eerst een aparte (structurele) bijdrage opgenomen voor de post Digi taal dossier. Voorheen werd dit bedrag verdisconteerd in de bijdrage JGZ danwel werd voor de invoering een afzonderlijke incidentele bijdrage in rekening gebracht. Er wordt in 2011 voor het eerst een bijdrage in rekening gebracht voor het onderdeel JGZ maatwerk. Dit heeft ons ten zeerste bevreemd omdat JGZ maatwerk geen deel uitmaakt van het basistakenpakket, de begroting van de HVD en de algemene bijdrage per inwoner. Gemeenten maken jaarlijks afzonderlijke afspraken over de afname van producten in dit kader. Voor de gemeente Boarnsterhim is hiervoor binnen de gemeentelijke begroting een jaarlijks bedrag opgenomen van maximaal 16.000,- Navraag bij de HVD leert ons dat er door hen voor deze constructie gekozen is omdat de HVD jaarlijks een verlies draait op het maatwerkdeel JGZ. In onze ogen een erg vreemde constructie. Alle gemeenten beta len nu - los van de vraag of daadwerkelijk maatwerkproducten worden afgenomen - een vast bedrag per inwoner voor maatwerk. HVD Fryslân ontvangt nu opeens twee verschil lende geldstromen voor het maatwerkdeel JGZ. Bovendien worden gemeenten die weinig tot geen maatwerktaken afnemen nu benadeeld omdat er een bijdrage verdisconteerd is in de algemene bijdrage per inwoner. Voor zover bekend heeft er geen overleg met de deel nemende gemeenten over plaatsgevonden. Om transparantie in financiële gegevens te bewerkstelligen moet én een duidelijk onderscheid gehanteerd worden tussen taken in het kader van het basistakenpakket en taken in het kader van maatwerk én moet de HVD be werkstelligen dat de kostprijzen van producten die in het kader van het maatwerkdeel af genomen worden, kostendekkend zijn. Ook valt op dat de gemeentelijke bijdrage voor het onderdeel Gezondheid in 2011 in posi tieve zin afwijkt van de bijdrage in 2010. In 2010 werd namelijk een bijdrage betaalt van 619.253,- ten opzichte van 593.008,- in 2011. Hierdoor lijkt het ten onrechte alsof de HVD heeft voldaan aan de bezuinigingstaakstelling welke aan de HVD is opgedragen door de deelnemende gemeenten. Ten onrechte, omdat uit navraag bij de HVD bleek dat het product "Inspecties gastouderopvang" uit de begroting van de HVD is gehaald. Ge meenten moeten hier een afzonderlijke bijdrage voor gaan betalen. Dit vanuit de overwe ging dat de HVD van mening is dat op grond van recente wetswijzigingen de gemeenten die hier het meest gebruik van maken hier ook het meest voor moeten betalen. Hoewel er begrip is voor deze overweging, zal de financiële vertaling van deze overweging naar ver wachting een behoorlijk nadeel voor gemeenten opleveren. Bovendien heeft hier (voor zover bekend) geen overleg over plaatsgevonden met de deel nemende gemeenten. De daadwerkelijke financiële consequenties hiervan kunnen wij op dit moment nog niet overzien. Ten aanzien van de financiële stukken van de HVD moet in zijn algemeenheid opgemerkt worden dat de begrotingen, rekeningen en meerjarenramingen van de HVD in onze ogen weinig transpa rant zijn. Er wordt in de financiële stukken geschoven tussen programma's, bedragen opge- plust/afgeroomd, nieuwe begrotingsposten toegevoegd, oude begrotingsposten verwijderd en de algemene reserve opgehoogd. Dit komt ook de continuïteit niet ten goede waardoor het voor de deelnemende gemeenten lastig is om overzicht te behouden, een gemeentelijke meerjarenraming op te stellen en begrotingen van de HVD op reële wijze te kunnen vergelijken met de begrotingen van voorgaande jaren. Daarnaast valt op dat de HVD geen uitvoering geeft aan gemaakte afspraken in het Algemeen Bestuur van de HVD. Hierin is afgesproken dat de komende jaren ten aanzien van de gemeentelij ke bijdragen een O-lijn gehanteerd wordt. Bovendien heeft de HVD de inspanningsverplichting op zich genomen om te komen tot een aantal bezuinigingen. Tot slot moet op basis van de beleidsbegroting 2011 een kritische kanttekening gemaakt worden ten opzichte van de stijging van de algemene reserve van de HVD. Bij de verklaring van de cijfers Pagina 3 3 04 beleidsrekening 2009 en begroting 2011/owht/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 34