Algemeen Als algemeen uitgangspunt hanteren wij een O-lijn ten aanzien van de gemeentelijke bijdrage aan de HVD. Aangezien hieraan in onze ogen tot op heden onvoldoende gestalte is gegeven, wijzen we u nogmaals op uw inspanningsverplichting ten aanzien van een bezuinigingstaakstelling en de hiermee samenhangende takendiscussie. Programma Gezondheid; JGZ maatwerk Er wordt in 2011 een bijdrage in rekening gebracht voor het onderdeel JGZ maatwerk. HVD Fryslân ontvangt nu opeens twee verschillende geldstromen voor het maatwerkdeel JGZ. Dit bevreemdt ons ten zeerste. JGZ maatwerk maakt namelijk geen deel uit van het basistakenpakket en daarmee van de ontwerpbegroting van de gemeenschappelijke regeling. Gemeenten maken jaarlijks afzonderlijke afspraken over de afname van producten in dit kader. Navraag bij de HVD leert ons dat er voor deze constructie gekomen is omdat de HVD jaarlijks een verlies draait op het maatwerkdeel JGZ. Als verlies op een product geleden wordt dat buiten het basistakenpakket valt, zal de HVD de kostprijzen voor het betreffende product moeten verhogen zodat het betreffende product kostendekkend is. Het geeft in onze ogen dan ook geen pas or hiervoor een bijdrage op te nemen in de ontwerpbegroting van de gemeenschappelijke regeling. Programma Gezondheid; inspecties gastouderopvang Ook valt op dat de gemeentelijke bijdrage voor het onderdeel Gezondheid in 2011 in positieve zin afwijkt van de bijdrage in 2010. Een bedrag van 619.253,- in 2010 ten opzichte van 593.008,- in 2011. Uit navraag bij de HVD blijkt dat dit verschil is ontstaan doordat de HVD het product "Inspecties gastouderopvang" niet heeft opgenomen in de begroting en de taken die hiermee samenhangen niet meer uitvoert binnen het basistakenpakket. Gemeenten moeten voor de inspecties nog een afzonderlijke bijdrage betalen. Dit vanuit de overweging dat de HVD van mening is dat op grond van recente wetswijzigingen de gemeenten die hier het meest gebruik van maken, ook het meest voor moeten betalen. Hoewel er begrip is voor deze overweging, zal de financiële vertaling van deze overweging naar verwachting een behoorlijk financieel nadeel voor gemeenten opleveren. De daadwerkelijke consequenties hiervan kunnen we op dit moment nog niet overzien. Helaas wordt dit niet duidelijk vanuit de ontwerpbegroting en heeft er over dit onderdeel geen overleg met de deelnemende gemeenten plaatsgevonden. Financiële stukken HVD Tot slot willen wij in zijn algemeenheid een kanttekening plaatsen over de begrotingen, rekeningen en meerjarenramingen van de HVD. In genoemde stukken vinden veel verschuivingen tussen programma's, toevoegingen van nieuwe begrotingsposten, verwijderingen van begrotingsposten, opplussing van begrotingsposten, ophogingen van de algemene reserve e.d. plaats. Daarbij wordt over deze wijzingen in onze ogen op voorhand onvoldoende gecommuniceerd met de deelnemende gemeenten. Hierdoor is het voor de deelnemende gemeenten lastig om een goed overzicht te houden op de taken die afgenomen worden via de HVD en de bedragen die hiervoor betaald moeten worden. Om de stukken transparant te houden verzoeken wij u dan ook om de nodige continuïteit te hanteren bij de opstellen van financiële stukken en daar waar nodig tijdig over wijzigingen te communiceren. Concluderend Gelet op bovenstaande kanttekening adviseren wij het Algemeen Bestuur van de HVD om niet in te stemmen met de vaststelling van de begroting 2011 van de HVD. Pagina 2 20100525 reactie beleidsrekening en ontwerpbegroting 2011/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 38