Algemeen
Als algemeen uitgangspunt hanteren wij een O-lijn ten aanzien van de gemeentelijke bijdrage aan
de HVD. Aangezien hieraan in onze ogen tot op heden onvoldoende gestalte is gegeven, wijzen
we u nogmaals op uw inspanningsverplichting ten aanzien van een bezuinigingstaakstelling en de
hiermee samenhangende takendiscussie.
Programma Gezondheid; JGZ maatwerk
Er wordt in 2011 een bijdrage in rekening gebracht voor het onderdeel JGZ maatwerk. HVD
Fryslân ontvangt nu opeens twee verschillende geldstromen voor het maatwerkdeel JGZ. Dit
bevreemdt ons ten zeerste. JGZ maatwerk maakt namelijk geen deel uit van het
basistakenpakket en daarmee van de ontwerpbegroting van de gemeenschappelijke regeling.
Gemeenten maken jaarlijks afzonderlijke afspraken over de afname van producten in dit kader.
Navraag bij de HVD leert ons dat er voor deze constructie gekomen is omdat de HVD jaarlijks een
verlies draait op het maatwerkdeel JGZ. Als verlies op een product geleden wordt dat buiten het
basistakenpakket valt, zal de HVD de kostprijzen voor het betreffende product moeten verhogen
zodat het betreffende product kostendekkend is. Het geeft in onze ogen dan ook geen pas or
hiervoor een bijdrage op te nemen in de ontwerpbegroting van de gemeenschappelijke regeling.
Programma Gezondheid; inspecties gastouderopvang
Ook valt op dat de gemeentelijke bijdrage voor het onderdeel Gezondheid in 2011 in positieve zin
afwijkt van de bijdrage in 2010. Een bedrag van 619.253,- in 2010 ten opzichte van
593.008,- in 2011. Uit navraag bij de HVD blijkt dat dit verschil is ontstaan doordat de HVD het
product "Inspecties gastouderopvang" niet heeft opgenomen in de begroting en de taken die
hiermee samenhangen niet meer uitvoert binnen het basistakenpakket. Gemeenten moeten voor
de inspecties nog een afzonderlijke bijdrage betalen. Dit vanuit de overweging dat de HVD van
mening is dat op grond van recente wetswijzigingen de gemeenten die hier het meest gebruik
van maken, ook het meest voor moeten betalen. Hoewel er begrip is voor deze overweging, zal
de financiële vertaling van deze overweging naar verwachting een behoorlijk financieel nadeel
voor gemeenten opleveren. De daadwerkelijke consequenties hiervan kunnen we op dit moment
nog niet overzien. Helaas wordt dit niet duidelijk vanuit de ontwerpbegroting en heeft er over dit
onderdeel geen overleg met de deelnemende gemeenten plaatsgevonden.
Financiële stukken HVD
Tot slot willen wij in zijn algemeenheid een kanttekening plaatsen over de begrotingen,
rekeningen en meerjarenramingen van de HVD. In genoemde stukken vinden veel verschuivingen
tussen programma's, toevoegingen van nieuwe begrotingsposten, verwijderingen van
begrotingsposten, opplussing van begrotingsposten, ophogingen van de algemene reserve e.d.
plaats. Daarbij wordt over deze wijzingen in onze ogen op voorhand onvoldoende
gecommuniceerd met de deelnemende gemeenten. Hierdoor is het voor de deelnemende
gemeenten lastig om een goed overzicht te houden op de taken die afgenomen worden via de
HVD en de bedragen die hiervoor betaald moeten worden. Om de stukken transparant te houden
verzoeken wij u dan ook om de nodige continuïteit te hanteren bij de opstellen van financiële
stukken en daar waar nodig tijdig over wijzigingen te communiceren.
Concluderend
Gelet op bovenstaande kanttekening adviseren wij het Algemeen Bestuur van de HVD om niet in
te stemmen met de vaststelling van de begroting 2011 van de HVD.
Pagina 2
20100525 reactie beleidsrekening en ontwerpbegroting 2011/2