de benoemde ontwikkelingen in een meerjarenperspectief plaatsen;
primair in te gaan op de (nieuwe) kaders ter voorbereiding van de begroting voor het ko
mende jaar begroting 2011 (uit financiële verordening, artikel 7);
zo nodig en mogelijk, voorstellen tot bijsturing van beleid, voor het oplossen van knelpun
ten en/of het invullen van beleidswensen aan de raad voor te leggen.
Normaal is het zo dat de meerjarenbegroting zodanig in evenwicht moet zijn, dat de structurele
lasten worden gedekt door structurele baten. Het meerjarenperspectief dient derhalve sluitend te
zijn. Aangezien dat vooralsnog in deze gemeente niet mogelijk is, hebben wij een aanvraag vol
gens artikel 12 van de Financiële Verhoudingswet ingediend, opdat er een aanvullende uitkering
uit het gemeentefonds wordt gedaan. Inmiddels heeft u een meerjarig saneringsplan vastgesteld,
waarbij wordt gekoerst op een sluitende begroting in het jaar 2015. Dit is ook de termijn die het
Rijk in zijn rapportage gaat hanteren voor het financieel herstel van onze gemeente. Deze termijn
heeft ook gegolden bij het opstellen van de Voorjaarsnota 2010.
Wij schreven u vorig jaar dat de totstandkoming van de voorjaarsnota onder bijzondere omstan
digheden heeft plaatsgevonden. Die opmerking herhalen wij, zij het op andere gronden.
Tezamen met de vaststelling van de begroting 2010 is een aanvraag ingediend in het kader van
artikel 12 van de Financiële verhoudingswet en er is op 15 december 2009 een besluit genomen
over herindeling. Laatstgenoemde omstandigheid heeft voorshands geen invloed op de inhoud
van de voorjaarsnota. De omstandigheden van het huidig begrotingstekort, de aanvraag voor fi
nanciële ondersteuning en het vastgestelde saneringsplan 2010-2015 hebben in belangrijke mate
invloed op de voorjaarsnota.
Hieronder gaan wij nader in op de volgende onderdelen
huidige stand van zaken
samenvatting van voorstellen in voorjaarsnota
effect van de voorstellen op begroting, meerjarenperspectief en algemene reserve
begroting 2011 en algemene uitgangspunten
overige beslispunten
Huidige stand van zaken begroting 2010, toezicht en algemene reserve
De programmabegroting 2010 geeft een begrotingstekort van 15,3 miljoen, waarvan 11,9
miljoen incidenteel en 3,4 miljoen structureel. Het incidentele deel wordt grotendeels bepaald
door het inhalen van achterstallig onderhoud in 5 jaar. Het structurele deel wordt vooral bepaald
door de toevoeging van het op peil brengen/houden van de kapitaalgoederen op basisniveau, de
kapitaallasten voor herstructureringsprojecten, de kapitaallasten van vervangingsinvesteringen en
een aantal kleinere posten.
Het meerjarenperspectief van de begroting resulteert in een tekort van 4,8 miljoen vanaf 2013.
Het saneringsplan 2010-2015 is erop gericht dit structurele tekort volledig terug te dringen.
De programmabegroting 2010 is met dit aanzienlijke tekort een bijzondere begroting. Het College
van Gedeputeerde Staten van Fryslân heeft per brief van 6 mei 2010 haar goedkeuring onthou
den aan de begroting 2010. Daarbij hebben zij geen nadere voorwaarden gesteld.
Dat betekent dat wij volgens de toezichthouders en conform BBV slechts uitgaven mogen doen
tot het budgettaire niveau van de laatst goedgekeurde begroting, inclusief goedgekeurde structu
reel doorwerkende begrotingswijzigingen. Voor deze gemeente is dat de begroting 2009 met alle
goedgekeurde wijzigingen, die een tekort heeft gegeven van 2,5 miljoen (zie jaarstukken
2009).
Op 9 april 2010 hebben wij een brief van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksre
laties (BZK) ontvangen, waarin onze artikel 12 aanvraag positief is beoordeeld in die zin dat wij
voldoen aan de toelatingscriteria. Het definitieve artikel 12 rapport, waarom het Rijk gaat aange-
Pagina 2
4 01 voorjaarsnota 2010 raadsvoorstel/odwt/2