Als gevolg van wettelijke ontwikkelingen of eerdere besluitvorming zijn diverse uitzettingen on
vermijdelijk. Daartegenover worden er ook enige voordelen verwacht, zoals vrijval van kapitaal-
lasten.
In een recent TPO-overleg zijn diverse punten besproken. Deze aandachtspunten hebben betrek
king op noodzakelijke werkzaamheden wegens vorstschade en gladheidbestrijding en de begelei
ding en inzet bij het traject tot financieel herstel en herindeling. De gesprekspartners zijn in prin
cipe overeengekomen dat het hiermee gemoeide bedrag van 546.800 direct ten laste mag val
len van de algemene reserve. Wij stellen u voor overeenkomstig de uitkomst van dit gesprek een
en ander zo uit te voeren en een onttrekking hiervoor uit de Algemene Reserve te doen.
Daarnaast is besproken het positieve saldo in 2010 van deze voorjaarsnota aan te wenden ter
dekking van het nadelig effect in 2011Wij stellen u voor dit via de algemene reserve af te han
delen. Derhalve stellen wij u voor het resultaat van deze voorjaarsnota ad 194.019 te storten
in de algemene reserve en daarna in 2011 een onttrekking te doen ten behoeve van het nadelig
effect ad 90.570 in 2011. Impliciet betekent dit dat de incidentele voordelen uit 2010 het
structurele negatieve effect voor 2011 compenseert. Desgevraagd heeft het TPO voorlopig als
eenmalige oplossing hiermee ingestemd, mits voor het structurele effect op langere termijn op
lossingen door ons worden aangedragen.
Let wel, ondanks het per saldo positieve resultaat van de Voorjaarsnota blijft het begrotingssaldo
2010 fors negatief. Er ontstaat derhalve geen financiële speelruimte voor nieuw beleid of iets
dergelijks.
Effecten van de voorstellen op de begroting en het meerjarenperspectief
Bovenstaande voorstellen en eerder vastgestelde wijzigingen leiden tot een begrotingstekort van
bijna 12 miljoen. In onderstaande tabel is dit voor u samengevat en in een meerjarenperspectief
weergegeven. De effecten van deze voorjaarsnota in 2010 en 2011 zijn in bijgaande tabellen op
genomen via het begrotingsresultaat en niet via de algemene reserve verwerkt zoals ons voorstel
luidt. Dit is zo gedaan om een goede vergelijking mogelijk te maken.
Tabel: Prognose totale begrotingssaldo in meerjarenperspectief
bedragen x 1.000
totaal begrotingssaldo per jaar
2010
2011
2012
2013
2014
2015
primitief begrotingsresultaat
-15.297
-14.383
-10.131
-9.186
-9.186
-4.799
inkomstenverhoging
300
300
300
300
300
300
wijziging tarieven
10
10
10
10
10
10
begrotingsresultaat per 1-1
-14.987
-14.073
-9.821
-8.876
-8.876
-4.489
saneringsplan
3.092
3.549
3.972
4.251
4.530
4.530
stads-en dorpsvernieuwing
10
10
10
10
9
8
begrotingsresultaat na 11 mei
-11.885
-10.514
-5.839
-4.615
-4.337
49
effecten voorjaarsnota
194
-91
-433
-346
-349
-266
begrotingsresultaat na vjn
-11.691
-10.605
-6.272
-4.961
-4.686
-217
algemene uitkering, korting
-317
-792
-1.299
-1.749
begrotingsresultaat na vjn
-11.691
-10.605
-6.589
-5.753
-5.985
-1.966
De negatieve begrotingssaldi worden met name veroorzaakt door incidentele uitgaven. Deze uit
gaven zijn wel begroot, maar worden (nog) niet gedaan. De tabel heeft hierdoor vooral een theo
retisch karakter. De bedoelde incidentele uitgaven zijn namelijk afhankelijk van de artikel 12 aan
vraag. Meer waarde moeten we daarom hechten aan de volgende tabel voor het structurele deel.
Daaruit is te lezen dat dit deel van het meerjarenperspectief dankzij het saneringsplan in 2014
sluitend is. Dit evenwicht in 2014 wordt enigszins verstoord door de voorstellen uit deze voor
jaarsnota, maar vooral door de verwachte algemene korting van rijkswege op het gemeentefonds.
Pagina 4
4 01 voorjaarsnota 2010 raadsvoorstel/odwt/4