Als gevolg van wettelijke ontwikkelingen of eerdere besluitvorming zijn diverse uitzettingen on vermijdelijk. Daartegenover worden er ook enige voordelen verwacht, zoals vrijval van kapitaal- lasten. In een recent TPO-overleg zijn diverse punten besproken. Deze aandachtspunten hebben betrek king op noodzakelijke werkzaamheden wegens vorstschade en gladheidbestrijding en de begelei ding en inzet bij het traject tot financieel herstel en herindeling. De gesprekspartners zijn in prin cipe overeengekomen dat het hiermee gemoeide bedrag van 546.800 direct ten laste mag val len van de algemene reserve. Wij stellen u voor overeenkomstig de uitkomst van dit gesprek een en ander zo uit te voeren en een onttrekking hiervoor uit de Algemene Reserve te doen. Daarnaast is besproken het positieve saldo in 2010 van deze voorjaarsnota aan te wenden ter dekking van het nadelig effect in 2011Wij stellen u voor dit via de algemene reserve af te han delen. Derhalve stellen wij u voor het resultaat van deze voorjaarsnota ad 194.019 te storten in de algemene reserve en daarna in 2011 een onttrekking te doen ten behoeve van het nadelig effect ad 90.570 in 2011. Impliciet betekent dit dat de incidentele voordelen uit 2010 het structurele negatieve effect voor 2011 compenseert. Desgevraagd heeft het TPO voorlopig als eenmalige oplossing hiermee ingestemd, mits voor het structurele effect op langere termijn op lossingen door ons worden aangedragen. Let wel, ondanks het per saldo positieve resultaat van de Voorjaarsnota blijft het begrotingssaldo 2010 fors negatief. Er ontstaat derhalve geen financiële speelruimte voor nieuw beleid of iets dergelijks. Effecten van de voorstellen op de begroting en het meerjarenperspectief Bovenstaande voorstellen en eerder vastgestelde wijzigingen leiden tot een begrotingstekort van bijna 12 miljoen. In onderstaande tabel is dit voor u samengevat en in een meerjarenperspectief weergegeven. De effecten van deze voorjaarsnota in 2010 en 2011 zijn in bijgaande tabellen op genomen via het begrotingsresultaat en niet via de algemene reserve verwerkt zoals ons voorstel luidt. Dit is zo gedaan om een goede vergelijking mogelijk te maken. Tabel: Prognose totale begrotingssaldo in meerjarenperspectief bedragen x 1.000 totaal begrotingssaldo per jaar 2010 2011 2012 2013 2014 2015 primitief begrotingsresultaat -15.297 -14.383 -10.131 -9.186 -9.186 -4.799 inkomstenverhoging 300 300 300 300 300 300 wijziging tarieven 10 10 10 10 10 10 begrotingsresultaat per 1-1 -14.987 -14.073 -9.821 -8.876 -8.876 -4.489 saneringsplan 3.092 3.549 3.972 4.251 4.530 4.530 stads-en dorpsvernieuwing 10 10 10 10 9 8 begrotingsresultaat na 11 mei -11.885 -10.514 -5.839 -4.615 -4.337 49 effecten voorjaarsnota 194 -91 -433 -346 -349 -266 begrotingsresultaat na vjn -11.691 -10.605 -6.272 -4.961 -4.686 -217 algemene uitkering, korting -317 -792 -1.299 -1.749 begrotingsresultaat na vjn -11.691 -10.605 -6.589 -5.753 -5.985 -1.966 De negatieve begrotingssaldi worden met name veroorzaakt door incidentele uitgaven. Deze uit gaven zijn wel begroot, maar worden (nog) niet gedaan. De tabel heeft hierdoor vooral een theo retisch karakter. De bedoelde incidentele uitgaven zijn namelijk afhankelijk van de artikel 12 aan vraag. Meer waarde moeten we daarom hechten aan de volgende tabel voor het structurele deel. Daaruit is te lezen dat dit deel van het meerjarenperspectief dankzij het saneringsplan in 2014 sluitend is. Dit evenwicht in 2014 wordt enigszins verstoord door de voorstellen uit deze voor jaarsnota, maar vooral door de verwachte algemene korting van rijkswege op het gemeentefonds. Pagina 4 4 01 voorjaarsnota 2010 raadsvoorstel/odwt/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 60