terug te voeren is op het financiële belang van de provincie als project-ontwikkelaar van de Harlinger haven. 4.6 Er is geen hoog rendement van deze afvaloven. Het hoge milieurendement waar Omrin mee schermt is een discutabele factor. Levering van energie aan de zoutfabriek om daarmee een C02 reductie tot stand te brengen lijkt een nobel streven. Echter om aan de hoge energiebehoefte van de zoutfabriek te kunnen voldoen was het noodzakelijk de afvaloven te vergroten met 28.000 ton. Dus een afvaloven, bestemd voor het Friese afval, wordt expres groter gemaakt om aan de energiebehoefte van ESCO bv te kunnen voorzien. Deze tegengestelde gedachte wordt versterkt omdat er sowieso met afval gesleept moet worden omdat er binnen Friesland te weinig afval is. Overigens, berekeningen hebben aangetoond dat er minder dan 35% Fries afVal verbrand zal gaan worden m de afvaloven. De cijfers waar Omrin mee schermt worden niet onderbouwd en als Omnn al gegevens laat zien dan zijn dat cijfers van afVal dat nog gescheiden moet worden. mks of rechts om, er is veel afval van buiten Friesland en van buiten Nederland nodig om de oven vol te krijgen en de energiehonger van ESCO te voeden. Het gevolg van het tekort aan afval is dat Omrin niet aan het noodzakelijke milieurendement kan voldoen. Immers, de oven moet met de maximale capaciteit draaien om de energie op te kunnen wekken voor de zoutfabriek Minder verbrand afval betekent een evenredige afname van het milieurendement. Het grote tekort aan afval betekent dat de zoutfabriek toch kostbare energie in de vorm van aardgas zal moeten gebruiken voor het productieproces. Er zal dus een lagere bijdrage worden geleverd aan de C02-reductiedoelstellingen. Deze bijdrage zal nog eens veel lager uitvallen door de niet meegerekende C02 uitstoot t.g.v. het vervoer van afval naar het relatief afgelegen Harlingen. De stelling dat Omnn aan alternatieve afnemers energie zal gaan leveren, mocht de zoutfabriek stoppen, klopt niet. Want er zijn geen alternatieve afnemers van enig belang. De veronderstelling dat de afValoven een aanzuigende werking zou hebben op nieuwe bedrijven die zich in de industriehaven zouden gaan vestigen blijkt een fantasie. Want enige ontwikkeling hierin is er niet. Omrin heeft zelfs aangegeven dat bij het wegvallen van de zoutfabriek er geleverd zal gaan worden op het elektriciteitsnet. Daarmee wordt aangegeven dat er geen alternatieve bedrijven zijn. De haven blijft leeg. Er is zelfs geen enkele fysieke verbinding tussen de afvaloven en ESCO waardoor er geen warmte van de afValoven geleverd kan worden aan ESCO. Er is sprake van de bouw van een hogedrukleiding stoomleiding, maar tot nu toe is daar nog geen vergunning voor verleend. 4.7 Veiligheid Om energie aan de zoutfabriek te kunnen leveren is er een hogedrukleiding nodig die van de afValoven naar de zoutfabriek loopt. Deze hogedrukleiding kan niet anders lopen dan langs de zeedijk. De zeedijk die ervoor dient overstromingen tegen te gaan is een bijna heilig stuk gebied. En terecht. Want wie aan de zeedijk komt, komt aan de veiligheid. Om die veiligheid te garanderen is er een veiligheidszone gecreëerd langs de zeedijk. Die veiligheidzone loopt angs de gehele kust van Nederland en is overal even breed. Rond de zomer van 2009 heeft het B&W van Harlingen een herziening van het bestemmingsplan van de industriehaven aan e gemeenteraad van Harlingen voorgelegd. Deze herziening was nodig om 2 verschillende bestemmingsplannen van de industriehaven te integreren tot 1 bestemmingsplan. Het voorstel leek een hamerstuk en is ook als zodanig door de raad behandeld. 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 116