Echter, nader onderzoek heeft aangetoond dat er in het nieuwe bestemmingsplan een deel uit
de veiligheidszone is veranderd, cq. versmald. Precies op de plek waar de hogedrukleiding
van Omrin naar de zoutfabriek zou moeten komen te liggen is de veiligheidszone zodanig
versmald dat er precies een hogedrukleiding kan en mag worden gebouwd. Hoe de inmiddels
bekende "knip in de dijk" is ontstaan is tot op heden een groot raadsel. Een onafhankelijk
onderzoek kan aantonen hoe die knip is ontstaan. Echter, elke initiatief hiertoe wordt niet
genomen. Ondertussen ontstaat er een ongewenst risico omtrent de veiligheid.
Door de "knip in de dijk" lijkt het erop dat er zonder noemenswaardige problemen een
hogedrukleiding vlak langs de zeedijk gebouwd kan worden. Echter, wat uit onderzoek ook
naar voren is gekomen is dat de versmalling niet ver genoeg is doorgetrokken. Net voor de
afvaloven komt de veiligheidszone weer terug in zijn oorspronkelijke breedte. Omrin heeft al
via tekeningen laten zien hoe zij het probleem om de hogedrukleiding aan te gaan leggen
denkt op te lossen. Via een bochtenstelsel zal de hogedrukleiding de versmalde
veiligheidszone bereiken, waarna het langs de dijk verder loopt. Maar juist bij een hoge
drukleiding is het een vereiste dat er zo weinig mogelijk bochten in de leiding worden
gebouwd. Door deze extra bochten ontstaat er een groter risico voor de zeedijk en daarmee
voor de veiligheid.
4.8 Handhaving
De gedeputeerde heeft steeds geprobeerd om bezorgdheid bij de bevolking weg te nemen.
Zo heeft hij ook meerdere malen gezegd dat er streng gehandhaafd zal worden.
Voor de periode waarin geheid moest worden voor de bouw van de afvaloven waren regels
opgesteld door de provincie. Die regels zijn met voeten getreden maar de provincie heeft zelfs
verzuimd om ook de geluidsbelasting te meten. Wel normen opstellen, daarmee schone sier
maken maar vervolgens geen enkele handhaving. Een precedent dat zorgen baart!
Hoe kan de bevolking erop vertrouwen dat een ingewikkelder handhaving van immissie- en
emissienormen van de afvaloven, die hun gezondheid moet waarborgen, wel uitgevoerd
wordt? En als dit dan wel gedaan wordt, dat dit goed gebeurt?
5. Draagvlak onder bevolking.
Tijdens informatie avonden in de dorpen om Harlingen werd door Omrin en de lokale
bestuurders aangegeven dat maatschappelijk draagvlak voor de bouw van deze oven erg
belangrijk was. Uit de informatie-avonden bleek dat er aanzienlijke weerstand was tegen de
plannen. Omrin hoorde het aan, evenals de lokale bestuurders en daarna is er nooit meer iets
van Omrin of de lokale bestuurders vernomen over het zo noodzakelijke maatschappelijke
draagvlak.
Op basis van duizenden reactie op de verschillende bezwaarprocedures, volle zalen met
bezorgde en boze burgers, 3500 handtekeningen tegen de oven, de aanwezigheid van 800
mensen bij een protestmanifestatie en de ondertekening door 13500 mensen van het
Burgerinitiatief blijkt overduidelijk dat het maatschappelijk draagvlak niet bestaat. Hieruit
blijkt dat de omwonenden door Omrin, de provincie Fryslân en de gemeente Harlingen de
afvaloven ongewild opgedrongen hebben gekregen.
Deze handelwijze en de manier waarop de milieuvergunning (zie punt 4) is verleend staat in
schril contrast met de mooie woorden uit b.v. het koersdocument van de huidige coalitie:
11