Echter, nader onderzoek heeft aangetoond dat er in het nieuwe bestemmingsplan een deel uit de veiligheidszone is veranderd, cq. versmald. Precies op de plek waar de hogedrukleiding van Omrin naar de zoutfabriek zou moeten komen te liggen is de veiligheidszone zodanig versmald dat er precies een hogedrukleiding kan en mag worden gebouwd. Hoe de inmiddels bekende "knip in de dijk" is ontstaan is tot op heden een groot raadsel. Een onafhankelijk onderzoek kan aantonen hoe die knip is ontstaan. Echter, elke initiatief hiertoe wordt niet genomen. Ondertussen ontstaat er een ongewenst risico omtrent de veiligheid. Door de "knip in de dijk" lijkt het erop dat er zonder noemenswaardige problemen een hogedrukleiding vlak langs de zeedijk gebouwd kan worden. Echter, wat uit onderzoek ook naar voren is gekomen is dat de versmalling niet ver genoeg is doorgetrokken. Net voor de afvaloven komt de veiligheidszone weer terug in zijn oorspronkelijke breedte. Omrin heeft al via tekeningen laten zien hoe zij het probleem om de hogedrukleiding aan te gaan leggen denkt op te lossen. Via een bochtenstelsel zal de hogedrukleiding de versmalde veiligheidszone bereiken, waarna het langs de dijk verder loopt. Maar juist bij een hoge drukleiding is het een vereiste dat er zo weinig mogelijk bochten in de leiding worden gebouwd. Door deze extra bochten ontstaat er een groter risico voor de zeedijk en daarmee voor de veiligheid. 4.8 Handhaving De gedeputeerde heeft steeds geprobeerd om bezorgdheid bij de bevolking weg te nemen. Zo heeft hij ook meerdere malen gezegd dat er streng gehandhaafd zal worden. Voor de periode waarin geheid moest worden voor de bouw van de afvaloven waren regels opgesteld door de provincie. Die regels zijn met voeten getreden maar de provincie heeft zelfs verzuimd om ook de geluidsbelasting te meten. Wel normen opstellen, daarmee schone sier maken maar vervolgens geen enkele handhaving. Een precedent dat zorgen baart! Hoe kan de bevolking erop vertrouwen dat een ingewikkelder handhaving van immissie- en emissienormen van de afvaloven, die hun gezondheid moet waarborgen, wel uitgevoerd wordt? En als dit dan wel gedaan wordt, dat dit goed gebeurt? 5. Draagvlak onder bevolking. Tijdens informatie avonden in de dorpen om Harlingen werd door Omrin en de lokale bestuurders aangegeven dat maatschappelijk draagvlak voor de bouw van deze oven erg belangrijk was. Uit de informatie-avonden bleek dat er aanzienlijke weerstand was tegen de plannen. Omrin hoorde het aan, evenals de lokale bestuurders en daarna is er nooit meer iets van Omrin of de lokale bestuurders vernomen over het zo noodzakelijke maatschappelijke draagvlak. Op basis van duizenden reactie op de verschillende bezwaarprocedures, volle zalen met bezorgde en boze burgers, 3500 handtekeningen tegen de oven, de aanwezigheid van 800 mensen bij een protestmanifestatie en de ondertekening door 13500 mensen van het Burgerinitiatief blijkt overduidelijk dat het maatschappelijk draagvlak niet bestaat. Hieruit blijkt dat de omwonenden door Omrin, de provincie Fryslân en de gemeente Harlingen de afvaloven ongewild opgedrongen hebben gekregen. Deze handelwijze en de manier waarop de milieuvergunning (zie punt 4) is verleend staat in schril contrast met de mooie woorden uit b.v. het koersdocument van de huidige coalitie: 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 117