doeld dan uiteindelijk is verwoord in de ruimtelijke onderbouwing en voorschriften. Het strikt le
zen van deze voorschriften resulteert in een beperking voor de invulling van het gebied.
Naar aanleiding van bovenstaande hebben de toenmalige wethouders De Vries en Minkes na uit
voerig overleg met de diverse afdelingen over de ontstane problematiek, begin 2009 mondeling
opdracht gegeven een bestemmingsplan op te stellen om duidelijkheid te scheppen Hier is uit
voering aan gegeven. ,b UIX
2ii" reeds °nder archi«ectuur vijf bedrijfshallen en vier bedrijfswoningen gereali
seerd. Het bedrijventerrein heeft een hoogwaardige uitstraling op de omgeving. Het dient als blik
vanger voor he, dorp Grou. Dl, geld, me, name voor de aan he, water gesitueerde bedri fswonin-
word, benaderd Wamee' Grou vanaf de noordelijke kan,
Begin 2009 is tevens door de ontwikkelende partij SHP een aanvraag binnengekomen De aan
vraag betreft het oprichten van eenzelfde woning als de reeds gerealiseerde woningen en het op-
omw1kMngTsnge0breacM.'S ma,eria'e" °P he<9aa" reeds -
Argumenten:
1. Plan SHP positief beoordeeld
Wij hebben de aanvraag van SHP positief beoordeeld. Dit verzoek tot het realiseren van de wo
ning en het botenhuis levert een kwalitatieve en hoogwaardige afronding op van dit bedrijventer
rein. Omdat wij toch bezig zijn met het opstellen van het bestemmingsplan voor het aanpassen
van de bestemming hebben wij met de ontwikkelaar afgesproken middels een contractuele sa
menwerking het gebied verder te ontwikkelen.
2. Exploitatieplan cq anterieure overeenkomst
Doel van de in de Wro opgenomen grondexploitatieregeling is het bieden van ruimere mogelijkhe
den voor het kostenverhaal en het creëren van sturingsmogelijkheden. Er wordt onderscheid qe-
maakt tussen de publiekrechtelijke weg via een exploitatieplan en de privaatrechtelijke weg in de
rm van overeenkomsten. In het geval van een exploitatieplan kan de gemeente eisen en regels
stellen ten aanzien van de desbetreffende gronden, woningbouwcategorieën en fasering Bij de
privaatrechtelijke weg worden dergelijke afspraken in een anterieure overeenkomst vastgelegd.
Het voorliggende bestemmingsplan voorziet onder andere in de bouw van een woning Dit valt
onder de bouwplannen zoals bedoeld in artikel 6.2.1 Bro. In de Wro is opgenomen dat voor der-
H°UWtP, nrband m6t kos,enrerhaal gemeente, een exploitatieplan op
gesteld dient te worden. Deze verplichting vervalt indien het kostenverhaal op een andere wijze is
verzekerd en het stellen van nadere eisen en regels niet noodzakelijk wordt geacht.
Tussen de gemeente en de initiatiefnemer wordt een overeenkomst gesloten. In de overeenkomst
worden afspraken gemaakt over de verdeling van kosten. Uitgangspunt is dat de kosten voor re
kening komen van de initiatiefnemer. Het gaat om de kosten voor het bestemmingsplan, plan-
schade, procedurekosten en de kosten die voortvloeien uit de uitvoering van het project zoals
kosten van aanleg en of het verleggen van civiele werken, infrastructuur en waterlopen.
Omdat met deze overeenkomst het kostenverhaal geregeld wordt en het stellen van nadere eisen
de Zm'f'r h Kik iS' VerValt de verplich,in9 om exploitatieplan op te stellen. Tijdens
de doorlooptijd van de bestemmingsplanprocedure worden de overeenkomsten opgesteld Op het
moment dat het bestemmingsplan ter vaststelling op de agenda van de gemeenteraad staat
moet de overeenkomst getekend zijn zodat de economische uitvoerbaarheid is gewaarborgd
pgpcr.
Pagina 2
b&w advies voorontwerp/bpmk/2