Terugkomend op het op orde hebben van de rampenbestrijding kan het volgende geconclu deerd worden: Het alarmeringsproces voor de gemeente Boarnsterhim is in 2009 geactuali seerd en in werkprocessen geborgd. De gemeenten hebben belangrijke gemeentelijke taken in de rampenbestrijding waaraan sleutelfunctionarissen zijn gekoppeld die aan deze taken uit voering moeten geven. Hoewel de alarmering geborgd is wil dit niet zeggen dat mensen ook daadwerkelijk komen bij een ramp, omdat de sleutelfunctionarissen niet in een piket zijn op genomen. De gemeente heeft namelijk destijds gekozen voor bereikbaarheid en niet voor be schikbaarheid, aangezien hier behoorlijke financiën mee gemoeid zijn. Daarom is ervoor geko zen om meerdere personen voor bepaalde functies in te vullen, zodat er een grotere kans be staat dat de posities van de sleutelfunctionarissen worden ingevuld. Voor de goede orde be treft dit 2/3 deel van de medewerkers van de gemeentelijk organisatie. Om deze allemaal te voorzien van kennis over de rampenbestrijding is regelmatig opleiden, trainen en oefenen noodzakelijk. Onze gemeente komt niet verder dan minimaal 1 keer per jaar oefenen, waar door het kennisniveau niet voldoende op niveau is. Deze conclusie heeft ook de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid getrokken in het rapport "Staat van de rampenbestrijding" vanaf pagina 197, dat ter inzage ligt. Voor de volledige tekst over de gemeentelijke processen verwijzen wij u naar blz. 181. 2.2 Met het van kracht worden van de Wet Veiligheidregio's en de onderliggende besluiten vei ligheidsregio's en personeel veiligheidsregio's worden eisen gesteld aan de opkomsttijden van hulpdiensten en gemeentelijke functionarissen, daar deze opkomsttijden voorheen voor de gemeenten vrijblijvend waren. Het besluit personeel veiligheidsregio's stelt de functies ten behoeve van de organisatie van de rampenbestrijding en crisisbeheersing vast. Deze functies vormen het essentiële raamwerk van de veiligheidsregio en sluiten aan op de monodisciplinai- re processen bij de brandweer en de GHOR. Bij ministeriële regeling wordt per functie aange geven wat de kerntaken zijn en worden de bijbehorende competenties beschreven. Dit houdt in dat medewerkers van de gemeente opgeleid moeten worden volgens voorgeschreven nor men door het volgen van opleidingen, trainingen en oefeningen. Voor de gemeenten betekent dit het volgende: de bemensing van de gemeentelijke processen moet structureel geregeld zijn de medewerkers moeten zijn opgeleid, getraind en geoefend, zodat zij hun taak adequaat kunnen uitoefenen hun tijdige opkomst is gegarandeerd d.m.v. piket de processen zijn beschreven en worden actueel gehouden. 2.3 Gezien argument 2.1 "het niet op orde hebben van de rampenbestrijding" en in samenhang met argument 2.2 "de kwaliteitseisen die worden opgelegd middels de wet en bijbehorende besluiten", wordt geconcludeerd dat er geen gemeente is die aan deze eisen kan voldoen, zowel qua capaciteit van de medewerkers als op financieel gebied. Daardoor is samenwerken op grotere schaal noodzakelijk. Door de Hulpverleningsdienst zijn verschillende scenario's voorgelegd. In het AOV overleg, waarin de ambtenaren rampenbestrijding van de 31 gemeen ten participeren, is scenario 3 op basis van prijs- en kwaliteitsverhouding als meest haalbare optie voorgelegd aan de kring van gemeentesecretarissen, die dit advies heeft overgenomen. Via het algemeen bestuur van 24 maart 2010 is conform besloten om dit voorstel besluitvor mend aan u voor te leggen. Middels scenario 3 hebben de gemeenten een ondersteunend bu reau dat o.a. zorg draagt voor de werving van experts bij de Friese gemeenten, voorziet in op leiden, trainen en oefenen, dat het piket van de functionarissen regelt en via de klankborden van de gemeentesecretarissen en de AOV'ers de belangen vertegenwoordigt in de Veilig heidsregio. Op deze manier kunnen de gemeenten ook daadwerkelijk als volwaardig partner gelden binnen de Veiligheidsregio en voldoen aan de wettelijke eisen. Echter zijn er ten op- Pagina 2 3 02 raadsv Oranje Kolom, GR Regionalisering Brandweer/owht/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 39