Terugkomend op het op orde hebben van de rampenbestrijding kan het volgende geconclu
deerd worden: Het alarmeringsproces voor de gemeente Boarnsterhim is in 2009 geactuali
seerd en in werkprocessen geborgd. De gemeenten hebben belangrijke gemeentelijke taken in
de rampenbestrijding waaraan sleutelfunctionarissen zijn gekoppeld die aan deze taken uit
voering moeten geven. Hoewel de alarmering geborgd is wil dit niet zeggen dat mensen ook
daadwerkelijk komen bij een ramp, omdat de sleutelfunctionarissen niet in een piket zijn op
genomen. De gemeente heeft namelijk destijds gekozen voor bereikbaarheid en niet voor be
schikbaarheid, aangezien hier behoorlijke financiën mee gemoeid zijn. Daarom is ervoor geko
zen om meerdere personen voor bepaalde functies in te vullen, zodat er een grotere kans be
staat dat de posities van de sleutelfunctionarissen worden ingevuld. Voor de goede orde be
treft dit 2/3 deel van de medewerkers van de gemeentelijk organisatie. Om deze allemaal te
voorzien van kennis over de rampenbestrijding is regelmatig opleiden, trainen en oefenen
noodzakelijk. Onze gemeente komt niet verder dan minimaal 1 keer per jaar oefenen, waar
door het kennisniveau niet voldoende op niveau is. Deze conclusie heeft ook de Inspectie
Openbare Orde en Veiligheid getrokken in het rapport "Staat van de rampenbestrijding" vanaf
pagina 197, dat ter inzage ligt. Voor de volledige tekst over de gemeentelijke processen
verwijzen wij u naar blz. 181.
2.2 Met het van kracht worden van de Wet Veiligheidregio's en de onderliggende besluiten vei
ligheidsregio's en personeel veiligheidsregio's worden eisen gesteld aan de opkomsttijden van
hulpdiensten en gemeentelijke functionarissen, daar deze opkomsttijden voorheen voor de
gemeenten vrijblijvend waren. Het besluit personeel veiligheidsregio's stelt de functies ten
behoeve van de organisatie van de rampenbestrijding en crisisbeheersing vast. Deze functies
vormen het essentiële raamwerk van de veiligheidsregio en sluiten aan op de monodisciplinai-
re processen bij de brandweer en de GHOR. Bij ministeriële regeling wordt per functie aange
geven wat de kerntaken zijn en worden de bijbehorende competenties beschreven. Dit houdt
in dat medewerkers van de gemeente opgeleid moeten worden volgens voorgeschreven nor
men door het volgen van opleidingen, trainingen en oefeningen. Voor de gemeenten betekent
dit het volgende:
de bemensing van de gemeentelijke processen moet structureel geregeld zijn
de medewerkers moeten zijn opgeleid, getraind en geoefend, zodat zij hun taak adequaat
kunnen uitoefenen
hun tijdige opkomst is gegarandeerd d.m.v. piket
de processen zijn beschreven en worden actueel gehouden.
2.3 Gezien argument 2.1 "het niet op orde hebben van de rampenbestrijding" en in samenhang
met argument 2.2 "de kwaliteitseisen die worden opgelegd middels de wet en bijbehorende
besluiten", wordt geconcludeerd dat er geen gemeente is die aan deze eisen kan voldoen,
zowel qua capaciteit van de medewerkers als op financieel gebied. Daardoor is samenwerken
op grotere schaal noodzakelijk. Door de Hulpverleningsdienst zijn verschillende scenario's
voorgelegd. In het AOV overleg, waarin de ambtenaren rampenbestrijding van de 31 gemeen
ten participeren, is scenario 3 op basis van prijs- en kwaliteitsverhouding als meest haalbare
optie voorgelegd aan de kring van gemeentesecretarissen, die dit advies heeft overgenomen.
Via het algemeen bestuur van 24 maart 2010 is conform besloten om dit voorstel besluitvor
mend aan u voor te leggen. Middels scenario 3 hebben de gemeenten een ondersteunend bu
reau dat o.a. zorg draagt voor de werving van experts bij de Friese gemeenten, voorziet in op
leiden, trainen en oefenen, dat het piket van de functionarissen regelt en via de klankborden
van de gemeentesecretarissen en de AOV'ers de belangen vertegenwoordigt in de Veilig
heidsregio. Op deze manier kunnen de gemeenten ook daadwerkelijk als volwaardig partner
gelden binnen de Veiligheidsregio en voldoen aan de wettelijke eisen. Echter zijn er ten op-
Pagina 2
3 02 raadsv Oranje Kolom, GR Regionalisering Brandweer/owht/2