HOOFDSTUK 4 HET DAGELIJKS BESTUUR Artikel 10 Samenstelling 1Het dagelijks bestuur bestaat uit: a. de voorzitter van het algemeen bestuur b. ten minste uit 1/5 deel van het aantal leden van het algemeen bestuur 2. De voorzitter van het algemeen bestuur is ook voorzitter van het dagelijks bestuur 3. De voorzitter heeft de leiding tijdens de vergadering van het dagelijks bestuur. 4. De zittingsperiode van de leden van het dagelijks bestuur loopt gelijk met de looptijd van het beleidsplan. 5. Voor leden is herbenoeming na twee zittingsperioden uitgesloten. 5. De leden van het dagelijks bestuur blijven hun functie waarnemen totdat in hun opvolging is voorzien. 6. Indien tussentijds een plaats van een lid openvalt, wordt zo spoedig mogelijk een nieuw lid benoemd. Dit lid maakt de nog resterende periode van zijn voorganger af. 7. De benoeming van het dagelijks bestuur door het algemeen bestuur vindt gelijktijdig plaats met de vaststelling van het beleidsplan. Artikel 11 Taken en bevoegdheden 1Het dagelijks bestuur is belast met onder andere: a. de voorbereiding van alles waarover in de vergadering van het algemeen bestuur zal worden beraadslaagd en besloten. b. de uitvoering van de besluiten van het algemeen bestuur, c. het nemen van alle conservatoire maatregelen, zowel in als buiten rechte, en het doen van alles wat nodig is ter voorkoming van verjaren en verlies van recht of bezit; d. het uivoeren van de taken voortvloeiend uit de bij deze regeling opgedragen bevoegdheden; e. het uitvoeren van de taken voortvloeiend uit de opgedragen bevoegdheden overeenkomstig artikel 8, lid 2 van deze regeling. Artikel 12 Werkwijze en vergaderorde 1. Het dagelijks bestuur vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig oordeelt, of zulks schriftelijk door één lid onder opgave van de te behandelen onderwerpen wordt verzocht 2. In de eerste vergadering van elke zittingsperiode stelt het dagelijks bestuur een taakverdeling voor zijn leden vast en doet daarvan mededeling aan het algemeen bestuur. 3. Het dagelijks bestuur beslist bij meerderheid van stemmen 4. Op uitnodiging van de voorzitter kunnen overige adviseurs de vergadering bijwonen. 5. Het dagelijks bestuur kan een reglement van orde vaststellen voor zijn vergaderingen en overige werkzaamheden. Artikel 13 Regelen van de organisatie Teneinde een doelmatige taakuitoefening van de regio te bevorderen draagt het dagelijks bestuur zorg voor een organisatieverordening. De organisatieverordening dient in elk geval te bevatten: a. de taken, structuur en werkwijze van de ambtelijke organisatie; b. de mandaten aan de functionarissen in dienst van de regio. Gemeenschappelijke regeling publieke gezondheids- en veiligheidsregio Fryslân 11032010 versie 1.5 9/23

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 51