Korte toelichting op de wijziging van de gemeenschappelijke regeling
De wijziging van de gemeenschappelijke regeling is noodzakelijk in verband met het van kracht worden
van de wet veiligheidsregio's. Deze wet beoogt een efficiënte en kwalitatief hoogwaardige organisatie
van de brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en
crisisbeheersing onder één regionale bestuurlijke regie te realiseren. De samenvoeging van
GGD/GHOR Fryslân en Brandweer Fryslân per 1 januari 2007 diende geen ander doel dan het
bovenstaande. Echter de wet noodzaakt tot aanpassing van de huidige gemeenschappelijke regeling.
Niet ten principale maar wel op onderdelen. De term veiligheidsregio wordt in drie betekenissen gebruikt,
te weten als aanduiding van een gebied, als rechtspersoon en als netwerkorganisatie. De
gemeenschappelijke regeling heeft uiteraard alleen betrekking op de betekenis als rechtspersoon: de
gemeenschappelijke regeling als verlengd lokaal bestuur van gemeenten. In het kader van de
samenwerking met alle partners op het terrein van veiligheid wordt de term veiligheidsregio gebruikt als
aanduiding van de netwerkorganisatie.
Bestuur
Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de gemeenten die via een gemeenschappelijke
regeling gezamenlijk de regio vormen. Dat was al geregeld. Nieuw is dat de voorzitter van het bestuur de
burgemeester is die is aangewezen als korpsbeheerder. Nieuw is ook dat de hoofdofficier van justitie en
de voorzitter van het waterschap voor elke vergadering van het algemeen bestuur worden uitgenodigd,
maar zij maken geen deel uit van het bestuur. En indien de stemmen staken, geeft de stem van de
voorzitter de doorslag. Het bestuur zal op het terrein van veiligheid met veel partijen moeten afstemmen.
Crisispartners worden uitnodigen om deel te nemen aan vergaderingen van het bestuur wanneer hun
aanwezigheid in verband met de te behandelen onderwerpen van belang is.
De burgemeester vertegenwoordigt zijn gemeente en legt daarover verantwoording af in zijn eigen
gemeenteraad. De gemeente kan geen andere vertegenwoordiger in het veiligheidsbestuur aanwijzen
dan haar burgemeester. De gemeenteraad kan vooraf kaders stellen door de burgemeester met een
mandaat naar de bestuursvergadering te laten gaan
Taken
Het bestuur heeft tot taak:
Op grond van de Wet veiligheidsregio:
a. het inventariseren van risico's van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico's van branden, rampen en crises in de bij of
krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn
bepaald;
c. het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de taak, bedoeld in artikel 3,
eerste lid van de wet;
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en
de crisisbeheersing;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een GHOR;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de regio en
tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d,e,f
en g genoemde taken.
Op grond van de Wet Publieke Gezondheid:
a. het instellen en in stand houden van de gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD) ter uitvoering
van bij of krachtens de wet opgedragen taken.
Gemeenschappelijke regeling publieke gezondheids- en veiligheidsregio Fryslân
11032010 versie 1.5
21/23