<Rijksweg A3> toe te kennen. Daarmee blijft de A-nummering in tact en ook het type
weg (rijksweg) blijft onveranderd. (E-aanduidingen moeten niet in de naamgeving van
rijkswegen worden betrokken.) Zo kan ook bijvoorbeeld de provinciale weg N999 de naam
Provinciale weg N999> worden toegekend. Ook hier blijft het type weg en de N-
nummering volledig in tact. Tot op heden hebben gemeenten zich aan deze werkwijze
gehouden.
Anders ligt dat bij de naamgeving van rivieren en wateren van internationale betekenis. Na
ampel beraad is besloten over de naamgeving van dit soort openbare buitenruimten geen
regels op te nemen in de verordening. Er bestaat voor de gemeente immers geen enkele
aanleiding of noodzaak tot het herbenoemen van deze rivieren en wateren. Het behoeft
bovendien geen nadere uitleg dat het tot onoverzichtelijke situaties leidt als bijvoorbeeld een
rivier per woonplaats een andere naam krijgt toebedeeld. Het toekennen van nummeringen
aan een object of plaats dient te worden gekoppeld aan de naam van de openbare ruimte
naast voornoemde rivieren en wateren. Als zich de bijzondere situatie al mocht voordoen
om een naam van een rivier of water van internationale betekenis te wijzigen, dan kan dat
niet eerder plaatsvinden dan na gehouden overleg met het bestuursorgaan die dat aangaat.
Het derde lid bepaalt, dat onder de termen bepalen, vaststellen, verdelen en toekennen,
zoals bedoeld in het eerste en twee lid, tevens het wijzigingen of intrekken daarvan omvat.
Deze passage is opgenomen, omdat hierover in het verleden problemen zijn gerezen.
Het vierde lid is toegevoegd teneinde de mogelijkheid te schapen dat het college zich
omtrent nieuwe of te wijzigen naamgeving laat adviseren door plaatselijke belangen of een
vereniging voor geakunde dan wel een commissie voor de naamgeving.
Artikel 3.
Het eerste en tweede lid regelen het vaststellen van standplaatsen en ligplaatsen en het
toekennen van nummers aan verblijfsobjecten, ligplaatsen, standplaatsen en afgebakende
terreinen. Hier is niet voor de term huisnummer gekozen, omdat bij afgebakende terreinen,
lig- en standplaatsen niet kan worden gesproken van huis. Vandaar dat de term
nummeraanduiding wordt gebruikt.
Een burger kan overigens een aanvraag voor een nummeraanduiding bij burgemeester en
wethouders indienen. Deze aanvraag zal in de regel zijn aan te merken als een verzoek van
een belanghebbende om een besluit te nemen in de zin van artikel 1:3, derde lid, van de
Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb). Op de afwikkeling van de aanvraag zijn de
hoofdstuk 3 en 4 van de Awb van toepassing (zie hierover ook de algemene toelichting).
De strekking van het derde lid spreekt voor zich en behoeft geen verdere toelichting. Het
vierde lid regelt, dat het eerste tot en met het derde lid ook kan worden toegepast op
andere betreedbare en afsluitbare objecten - zoals bijvoorbeeld afgebakende terreinen - als
het college dat nodig oordeelt.
Het vijfde lid bepaalt dat onder de termen vaststellen, verdelen en toekennen, zoals bedoeld
in het eerste en twee lid, tevens het wijzigingen of intrekken daarvan omvat. Deze passage
is opgenomen, omdat hierover in het verleden problemen zijn gerezen.
Artikel 4.
De toegekende namen moeten overeenkomstig de wens van het college worden
aangebracht. De kosten daarvan komen voor rekening van de gemeente. De in het eerste lid
vervatte zinsnede 'in voldoende aantallen ter plaatse' verdient nadere toelichting. Onder dit
begrip wordt verstaan, dat een verkeersdeelnemer bij het oprijden van een kruising van
wegen, door in voldoende aantallen aangebrachte naamborden, zonder omkijken en in een
6