oogopslag de naam van de dwarsstraat moet kunnen lezen. Dit betekent doorgaans dat op
alle hoeken van de kruising borden dienen te worden aangebracht.
Het tweede lid bepaalt dat een object of plaats of terrein een door het college toegekend
nummer ook feitelijk moet dragen. Het college wordt de mogelijkheid geboden toe te zien
op de naleving van het aanbrengen van nummers. Met het oog op de dienstverlening is het
immers noodzakelijk dat de nummers, die door het college zijn toegekend, ook ter plaatse
terug zijn te vinden. Voor de hieraan verbonden kosten wordt verwezen naar de algemene
toelichting.
Het derde lid verbiedt een ieder die daartoe niet is bevoegd, namen toe te kennen aan delen
van de openbare ruimte door naamborden zichtbaar ter plaatse aan te brengen. Het komt
steeds vaker voor dat burgers - om de meest uiteenlopende redenen - een straatnaambord
in de tuin plaatsen of aan de onroerende zaak bevestigen. Dat geeft veelal verwarring met
de door de gemeente toegekende namen aan de openbare ruimte. Het derde lid geeft de
gemeente de bevoegdheid om hiertegen op te treden. Voor de goede wordt erop gewezen
dat het iedereen vrij staat om een naam toe te kennen aan zijn onroerende zaak, zolang dat
geen verwarring geeft met de door de gemeente toegekende namen aan de openbare
ruimte.
Het vierde lid verbiedt een ieder die daartoe niet is bevoegd nummers toe te kennen aan
onroerende zaken die privé bezit zijn door deze op zichtbare wijze aan te brengen. Het
aanbrengen van zelf gekozen nummers door eigenaren, gebruikers of beheerders aan
objecten, plaatsen en terreinen is de laatste decennia hand over hand toegenomen.
Bovendien is bij de invoering van de BAG ook gebleken dat nummers vaak zijn verdwenen.
Ook worden nummers soms zo abstract vormgegeven dat zij niet meer aan het criteria van
doeltreffendheid, zoals bedoeld in het tweede lid, voldoen. Deze criteria kunnen worden
uitgewerkt in de uitvoeringsvoorschriften, zoals bedoeld in artikel 7.
Artikel 5.
Vanuit een weloverwogen algemeen maatschappelijk belang dienen naamborden door of
namens de gemeente ter plaatse goed zichtbaar en in voldoende mate te worden
aangebracht. Veelal is het noodzakelijk om naamborden te bevestigen aan gebouwgevels,
terreinafscheidingen of aan paaltjes die op prive-terrein worden geplaatst. De betrokken
rechthebbenden zijn verplicht dat toe te laten. Het artikel houdt verder rekening met de
omstandigheid dat de borden niet door de gemeente zelf, maar op verzoek van de gemeente
door derden worden aangebracht.
Het tweede lid geeft de gemeente de mogelijkheid om een bord met de oude (doorgehaalde)
naam enige tijd te handhaven naast een bord met de nieuwe naam. Op deze wijze wordt
voorkomen dat zij, die niet van de herbenoeming op de hoogte zijn, hun bestemming niet
kunnen vinden.
Het derde lid is opgenomen om te voorkomen dat de leesbaarheid/zichtbaarheid van een
aangebracht naambord door bijvoorbeeld hoog opschietend groen, zonnescherm of
reclamebord wordt belemmerd. Vandaar dat is bepaald dat de rechthebbende ervoor dient
te zorgen dat de bedoelde borden vanaf de openbare weg leesbaar blijven.
Artikel 6.
Met betrekking tot dit artikel wordt gewezen op het feit dat het aanbrengen van
nummerborden per gemeente verschillend is geregeld. Sommige gemeenten brengen de
nummers zelf aan. Het aanbrengen van de nummers wordt echter ook uitbesteed of
overgelaten aan de aannemer. Bijvoorbeeld als onderdeel van het uitvoeren van een
7