Doorrekening JUNICIRCULAIRE GEMEENTEFONDS 2010 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Algemene Uitkering WMO WUW 15,667,103 1,488,360 106,159 15,568,224 1,343,731 96,802 15,278,660 1,343,731 73,702 15,072,502 1,343,731 73,702 14,777,476 1,343,731 73,702 14,507,922 1,478,358 73,702 obv JUNICIRCULAIRE 2010 Volumekorting 17,261,622 17,008,757 16,696,093 -450,000 16,489,935 -900,000 16,194,909 -1,350,000 16,059,982 -1,800,000 Totaal, incl. Volumekorting 17,261,622 17,008,757 16,246,093 15,589,935 14,844,909 14,259,982 VOORJAARSNOTA 2010 17,336,530 16,992,657 16,233,016 15,475,711 14,799,230 14,349,230 AFWIJKING TOV VOORJAARS NOTA 2010 -74,908 16,100 13,077 114,224 45,679 -89,248 Ten opzichte van de jaarschijf 2010 uit de voorjaarsnota 2010 wijkt de uitkering gemeentefonds af gerond 75.000 af, dit wordt veroorzaakt door: het verlagen van de uitkeringsfactor met 8 punten op de maatstaven nieuwbouwwoningen en de toename bij de maatstaf bijstandsontvangers, per saldo 89.000; verhoging integratie-uitkering Wet maatschappelijke ondersteuning, per saldo 10.000; overige mutatie effecten 4.000 negatief. Voorgesteld wordt de negatieve afwijking van 75.000 mee te nemen in de najaarsnota 2010. De jaarschijven 2011 en 2012 laten vrijwel geen noemenswaardige afwijkingen zien. De jaarschijf 2013 laat een plus zien. BZK houdt hierbij rekening met een afname bij de maatstaf bijstandsontvan gers. Ontwikkelingen gemeentefonds vanaf 2012; volumekorting Wat vanaf 2012 uiteindelijk de effecten voor het gemeentefonds zullen zijn, is afhankelijk van de wij ze van voeding van het fonds, en/of de uiteindelijke bezuinigingen. In de verkiezingsprogramma's lo pen deze globaal uiteen van 10 tot 20 miljard. Recent bent u geïnformeerd over de inventarisatie van de besparingsmogelijkheden op 20 beleidster reinen door de werkgroep Kalden. Er is ook nader ingegaan op de mogelijke gevolgen voor de ge meentelijke financiën. Een nadere uiteenzetting op de mogelijke gevolgen voor de gemeentelijke financiën Het gemeentefonds is de vierde uitgavenpost op de rijksbegroting. Het maakt gemeenten daarmee kwetsbaar want bezuinigen doe je bij voorkeur op de grote posten, dat levert gelijk flink wat op. Daarbij zal de rijksoverheid redeneren dat ook gemeenten hun steentje moeten bijdragen. Er zijn twee redenen die een volumekorting kunnen rechtvaardigen: 1Gemeenten zijn in staat meer uit te geven dan bij de verdeelmethodiek van het Gemeentefonds wordt aangenomen. Dit komt door overige eigen financiële middelen, zoals dividenden en ren te, huren en pachten en opbrengst grondexploitatie. De commissie Kalden vindt het van belang dat deze opbrengsten worden verevend, zoals dat ook bij het Provinciefonds zal gebeuren. Het gemeentefonds kan hierdoor met 0.1 miljard verlaagd worden. 2. Er is een cijfermatige benchmark door het Rijk uitgevoerd, waarbij de goedkoopste 217 ge meenten in hun totale uitgaven als maat zijn genomen. Volgens die kostenmethode kan het Gemeentefonds met 1.7 miljard verlaagd worden. Dat kan fasegewijs geschieden met jaar lijks oplopend 25% vanaf 2012. Pagina 3 2 04 Raadsvoorstel junicirculaire 201 O/Fout! Onbekende naam voor documenteigenschap./3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 25