Doorrekening JUNICIRCULAIRE GEMEENTEFONDS 2010
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Algemene Uitkering
WMO
WUW
15,667,103
1,488,360
106,159
15,568,224
1,343,731
96,802
15,278,660
1,343,731
73,702
15,072,502
1,343,731
73,702
14,777,476
1,343,731
73,702
14,507,922
1,478,358
73,702
obv JUNICIRCULAIRE 2010
Volumekorting
17,261,622
17,008,757
16,696,093
-450,000
16,489,935
-900,000
16,194,909
-1,350,000
16,059,982
-1,800,000
Totaal, incl. Volumekorting
17,261,622
17,008,757
16,246,093
15,589,935
14,844,909
14,259,982
VOORJAARSNOTA 2010
17,336,530
16,992,657
16,233,016
15,475,711
14,799,230
14,349,230
AFWIJKING TOV VOORJAARS
NOTA 2010
-74,908
16,100
13,077
114,224
45,679
-89,248
Ten opzichte van de jaarschijf 2010 uit de voorjaarsnota 2010 wijkt de uitkering gemeentefonds af
gerond 75.000 af, dit wordt veroorzaakt door:
het verlagen van de uitkeringsfactor met 8 punten op de maatstaven nieuwbouwwoningen en
de toename bij de maatstaf bijstandsontvangers, per saldo 89.000;
verhoging integratie-uitkering Wet maatschappelijke ondersteuning, per saldo 10.000;
overige mutatie effecten 4.000 negatief.
Voorgesteld wordt de negatieve afwijking van 75.000 mee te nemen in de najaarsnota 2010.
De jaarschijven 2011 en 2012 laten vrijwel geen noemenswaardige afwijkingen zien. De jaarschijf
2013 laat een plus zien. BZK houdt hierbij rekening met een afname bij de maatstaf bijstandsontvan
gers.
Ontwikkelingen gemeentefonds vanaf 2012; volumekorting
Wat vanaf 2012 uiteindelijk de effecten voor het gemeentefonds zullen zijn, is afhankelijk van de wij
ze van voeding van het fonds, en/of de uiteindelijke bezuinigingen. In de verkiezingsprogramma's lo
pen deze globaal uiteen van 10 tot 20 miljard.
Recent bent u geïnformeerd over de inventarisatie van de besparingsmogelijkheden op 20 beleidster
reinen door de werkgroep Kalden. Er is ook nader ingegaan op de mogelijke gevolgen voor de ge
meentelijke financiën.
Een nadere uiteenzetting op de mogelijke gevolgen voor de gemeentelijke financiën
Het gemeentefonds is de vierde uitgavenpost op de rijksbegroting. Het maakt gemeenten daarmee
kwetsbaar want bezuinigen doe je bij voorkeur op de grote posten, dat levert gelijk flink wat op.
Daarbij zal de rijksoverheid redeneren dat ook gemeenten hun steentje moeten bijdragen. Er zijn twee
redenen die een volumekorting kunnen rechtvaardigen:
1Gemeenten zijn in staat meer uit te geven dan bij de verdeelmethodiek van het Gemeentefonds
wordt aangenomen. Dit komt door overige eigen financiële middelen, zoals dividenden en ren
te, huren en pachten en opbrengst grondexploitatie. De commissie Kalden vindt het van belang
dat deze opbrengsten worden verevend, zoals dat ook bij het Provinciefonds zal gebeuren. Het
gemeentefonds kan hierdoor met 0.1 miljard verlaagd worden.
2. Er is een cijfermatige benchmark door het Rijk uitgevoerd, waarbij de goedkoopste 217 ge
meenten in hun totale uitgaven als maat zijn genomen. Volgens die kostenmethode kan het
Gemeentefonds met 1.7 miljard verlaagd worden. Dat kan fasegewijs geschieden met jaar
lijks oplopend 25% vanaf 2012.
Pagina 3
2 04 Raadsvoorstel junicirculaire 201 O/Fout! Onbekende naam voor documenteigenschap./3