Argumenten: 7. omdat een wettelijke verplichting is. Op grond van artikel 12 van de WIJ moeten de WWB-verordeningen aangepast worden op de onderdelen: de inhoud van het werkleeraanbod; het verlagen van de inkomensvoorziening; het bestrijden van misbuik en oneigenlijk gebruik; de betrokkenheid van jongeren bij de uitvoering; het verhogen en verlagen van de norm. Voor gemeenten betekent dit dat een aantal geldende WWB-verordeningen aangepast dan wel opnieuw opgesteld moeten worden. De verordening over het werkleeraanbod en de afstemming (verlagen van de uitkeringen en het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik) zijn reeds door uw raad vastgesteld. Nu wordt de toeslagenverordening ter besluitvorming voorgelegd. Dit in verband met het overgangsrecht dat voor de normtoeslagen tot 1 juli 2010 geldt. Voor de inhoud verwijzen we naar de bijlage. Kanttekeningen: Niet van toepassing. Er is overleg gevoerd met: Backoffice WIZ Financiën: De bekostiging van de WIJ geschiedt als volgt: Werkleeraanbod: uit het participatiebudget Inkomensvoorziening: uit het l-deel WWB De inkomensvoorzieningen op grond van de WIJ zijn even hoog als de uitkeringen op grond van de WWB. Daarnaast worden nu ook reïntegratievoorzieningen ingezet voor de doelgroep jongeren dan 27 jaar. Immers: het motto "werk boven inkomen" is ook voor ontvangers van een WWB- uitkering al sinds vele jaren van toepassing. Uitvoering: Publiekszaken (Backoffice WIZ). Er zijn 9 WWB- uitkeringen omgezet in een WIJ- uitkering. Communicatie: Bekendmaking van de vaststelling van de verordening vindt plaats in Op Hichte. Er is advies gevraagd aan de cliëntenraad Sociale Zaken. Deze is bijgevoegd. Overigens is in samenspraak met de cliëntenraad afgesproken dat zij ook de jongeren vertegen woordigen zodat hier geen apart verordening voor te worden opgesteld. Bijlagen: Verordening. Ter inzage: Verordening. Pagina 3 3 02 raadsvoorstel WIJ verordening toeslag/bpsh/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 31