Ambtelijk is op 21 januari 2010 gereageerd op de vraag van bezwaarmakers. Bij wijziging van de
omstandigheden kunnen bezwaarmakers, ook indien zij bezwaar hebben aangetekend, een nieuw
verzoek indienen.
Bij e-mail van 8 februari 2010 hebben bezwaarmakers aangegeven dat er sprake is van gewijzig
de omstandigheden ten opzichte van het verzoek van 5 oktober 2009. Inmiddels kan met grote
mate van zekerheid aangegeven worden dat er 50 tot 100 geïnteresseerden per jaar zijn voor een
bruiloft in de Tsjerke. Benadrukt is dat het gaat om een groot economisch belang. Voorgesteld
wordt om op zeer korte termijn een informeel overleg te houden waarbij enkele afspraken ge
maakt kunnen worden.
Op 8 februari 2010 is ambtelijk aan bezwaarmakers gemeld dat het college een weloverwogen
besluit heeft genomen op basis van het verzoek. Huwelijken (mits op tijd aangevraagd) op een al
ternatieve locatie worden voltrokken door de BABs'en van de gemeente Boarnsterhim.
Bezwaarmakers hebben bij brief van 1 maart 2010, ingekomen dezelfde datum, bezwaar aange
tekend tegen het besluit van 19 januari 2010.
Bij brieven van 23 februari 2010 en 3 maart 2010 hebben de Stichting Buorren 46 en Plaatselijk
belang Terherne aangegeven het initiatief van bezwaarmakers voor wat betreft hun plannen voor
de Tsjerke te ondersteunen. Zij verzoeken het college hun besluit in heroverweging te nemen.
Ten behoeve van de hoorzitting van de Commissie bezwaarschriften van de gemeente Boarnster
him (hierna: de Commissie) hebben bezwaarmakers aanvullende argumenten ten aanzien van hun
bezwaarschrift ingediend.
De Commissie heeft op 1 7 mei 2010 een hoorzitting gehouden.
Argumenten:
1Het onderhavige verzoek tot het aanwijzen van een permanente trouwlocatie" is (nu nog) een
raadsbevoegdheid en dient, overeenkomstig de motivering van het college, te worden afgewezen
De Commissie Bezwaarschriften heeft in haar advies van 18 juni 2010 geadviseerd het bestreden
collegebesluit van 19 januari 2010 te herroepen en het verzoek van 5 oktober 2009 tot aanwij
zing van de "Tsjerke" in Terherne als permanente trouwlocatie, op grond van artikel 2:3 van de
Algemene wet bestuursrecht (Awb) door te zenden aan uw raad. De Commissie oordeelt namelijk
dat het college onbevoegd het voorstaande verzoek heeft afgewezen. De bevoegdheid tot aan
wijzen van een permanente trouwlocatie is een autonome bevoegdheid die berust bij uw raad. En
hoewel bij uw raadsbesluit van 1 5 maart 2005 de aanwijzingsbevoegdheid betreffende een tijde
lijke (alternatieve) trouwlocatie werd gedelegeerd aan het college werd de aanwijzingsbevoegd
heid met betrekking tot permanente trouwlocaties niet bij dit besluit gedelegeerd.
Voorstaande betekent dat uw raad alsnog een besluit dient te nemen op het verzoek van 5 okto
ber 2009. Het college heeft bij zijn beoordeling van dit verzoek besloten het verzoek af te wijzen
omdat het huidige beleid, waarbij een hoofdgebouw (zoals de Tsjerke in Terherne) kan worden
aangewezen als incidentele alternatieve trouwlocatie, voldoende mogelijkheden biedt om te
trouwen. Het verzoek honoreren met betrekking tot een permanente trouwlocatie betekent een
reële kans op precedentwerking in de toekomst. Temeer omdat er wel vaker wordt verzocht om
een kerk in onze gemeente als incidentele trouwlocatie aan te wijzen.
En hoewel er met het aanwijzen van een permanente trouwlocatie éénmalige afspraken kunnen
worden gemaakt met de eigenaar/gebruiker van het pand zal de gemeente bij wijzigingen, bv. een
andere eigenaar/gebruiker of verbouwingen, moeten controleren of de bestaande afspraken nog
kunnen blijven gelden.
Pagina 2
Raadsvoorstel.permanente trouwlocatie, sept. 2010