Ontvankelijkheid
Ten aanzien van de ontvankelijkheid stelt de Commissie vast dat het bezwaarschrift tijdig is ingediend en
ook overigens aan de te stellen eisen voldoet (artikelen 6:5 en 6:7 van de Algemene wet bestuursrecht).
Bezwaarmakers kunnen verder als belanghebbende worden beschouwd. De Commissie acht de
bezwaren derhalve ontvankelijk.
Beoordeling bezwaar
De Commissie ziet zich voor de vraag gesteld of burgemeester en wethouders terecht en op juiste
gronden hebben besloten tot afwijzing van het verzoek om het kerkje aan te wijzen als permanente
trouwlocatie. Uitgaande van een volledige heroverweging op de grondslag van het ingediende bezwaar
overweegt zij het volgende.
Bij besluit van 19 januari 2010 hebben burgemeester en wethouders het verzoek van bezwaarmakers om
het kerkje aan te wijzen als permanente trouwlocatie afgewezen. Voordat de Commissie overgaat tot de
inhoudelijke beoordeling van de bezwaren, overweegt zij ten aanzien van de beslissingsbevoegdheid van
burgemeester en wethouders het volgende.
Op grond van artikel 1:63 van het Burgerlijk Wetboek (hierna: BW) dient een huwelijk in het openbaar in
het gemeentehuis te worden voltrokken. Gemeenten hebben echter een zekere vrijheid met betrekking
tot de locaties waar een huwelijksvoltrekking kunnen plaatsvinden. Meerdere locaties kunnen als
trouwlocatie worden aangewezen. In onderstaande wordt een locatie waar een huwelijk voltrokken mag
worden, als bedoeld in artikel 1:63 BW, als "trouwlocatie" aangeduid.
De Commissie stelt vast dat het aanwijzen van een trouwlocatie tot de autonome bevoegheidssfeer van
de gemeente behoort (Kamervragen (Aanhangsel), 2007-2008, nummer 13037 en 3036)). Onder de
autonome bestuursbevoegdheid wordt de bevoegdheid van het gemeentebestuur verstaan besluiten te
nemen over zaken die niet bij de Gemeentewet of een bijzondere wet specifiek aan een gemeentelijk
bestuursorgaan zijn opgedragen en die ook niet specifiek aan een ander bestuursorgaan zijn opgedragen.
De artikelen 124 en 125 van de Grondwet liggen ten grondslag aan de autonome bestuursbevoegdheden
en de daaruit voortvloeiende bevoegdheden.
Autonome bestuursbevoegdheden berusten bij de gemeenteraad. Hiermee staat voor de Commissie vast
dat de gemeenteraad bevoegd is tot het aanwijzen van trouwlocaties. Zij neemt voorts als vaststaand aan
dat de gemeenteraad de betreffende bevoegdheid kan delegeren aan burgemeester en wethouders
aangezien de aard van de bevoegdheid zich niet tegen delegatie verzet.
Op 15 maart 2005 heeft de gemeenteraad van de Gemeente Boarnsterhim (hierna: de Raad) het
trouwbeleid in de gemeente Boarnsterhim aangepast op de volgende punten (voor zover van belang):
1. Het aantal trouwlocaties is uitgebreid door alle hoofdgebouwen op het grondgebied van de
gehele gemeente aan te wijzen als "huis der gemeente";
2. De aanwijsbevoegdheid is gedelegeerd naar het college.
In de toelichting op het raadsvoorstel van 15 maart 2005 is aangegeven dat door hoofdgebouwen op het
gehele grondgebied aan te wijzen als "huis der gemeente" het mogelijk is om gebouwen specifiek aan te
wijzen als alternatieve trouwlocatie. Het behandelen van verzoeken tot het aanwijzen van een
alternatieve trouwlocatie wordt tot taak van het dagelijks bestuur gerekend. Met een aanwijzingsbesluit
geven burgemeester en wethouders een vergunning af aan een bruidspaar om - op een bepaalde datum
voor de duur van 1 uur - over een lokaliteit als "huis der gemeente" te beschikken.
Op grond van het bovenstaande stelt de Commissie zich op het standpunt dat bij besluit van 15 maart
2005 de aanwijzingsbevoegdheid betreffende een tijdelijke (alternatieve) trouwlocatie in de gemeente
Boarnsterhim is gedelegeerd aan burgemeester en wethouders. Voor de Commissie staat hiermee verder
Advies Wagenhuis en De Jager juni 2010