Ontvankelijkheid Ten aanzien van de ontvankelijkheid stelt de Commissie vast dat het bezwaarschrift tijdig is ingediend en ook overigens aan de te stellen eisen voldoet (artikelen 6:5 en 6:7 van de Algemene wet bestuursrecht). Bezwaarmakers kunnen verder als belanghebbende worden beschouwd. De Commissie acht de bezwaren derhalve ontvankelijk. Beoordeling bezwaar De Commissie ziet zich voor de vraag gesteld of burgemeester en wethouders terecht en op juiste gronden hebben besloten tot afwijzing van het verzoek om het kerkje aan te wijzen als permanente trouwlocatie. Uitgaande van een volledige heroverweging op de grondslag van het ingediende bezwaar overweegt zij het volgende. Bij besluit van 19 januari 2010 hebben burgemeester en wethouders het verzoek van bezwaarmakers om het kerkje aan te wijzen als permanente trouwlocatie afgewezen. Voordat de Commissie overgaat tot de inhoudelijke beoordeling van de bezwaren, overweegt zij ten aanzien van de beslissingsbevoegdheid van burgemeester en wethouders het volgende. Op grond van artikel 1:63 van het Burgerlijk Wetboek (hierna: BW) dient een huwelijk in het openbaar in het gemeentehuis te worden voltrokken. Gemeenten hebben echter een zekere vrijheid met betrekking tot de locaties waar een huwelijksvoltrekking kunnen plaatsvinden. Meerdere locaties kunnen als trouwlocatie worden aangewezen. In onderstaande wordt een locatie waar een huwelijk voltrokken mag worden, als bedoeld in artikel 1:63 BW, als "trouwlocatie" aangeduid. De Commissie stelt vast dat het aanwijzen van een trouwlocatie tot de autonome bevoegheidssfeer van de gemeente behoort (Kamervragen (Aanhangsel), 2007-2008, nummer 13037 en 3036)). Onder de autonome bestuursbevoegdheid wordt de bevoegdheid van het gemeentebestuur verstaan besluiten te nemen over zaken die niet bij de Gemeentewet of een bijzondere wet specifiek aan een gemeentelijk bestuursorgaan zijn opgedragen en die ook niet specifiek aan een ander bestuursorgaan zijn opgedragen. De artikelen 124 en 125 van de Grondwet liggen ten grondslag aan de autonome bestuursbevoegdheden en de daaruit voortvloeiende bevoegdheden. Autonome bestuursbevoegdheden berusten bij de gemeenteraad. Hiermee staat voor de Commissie vast dat de gemeenteraad bevoegd is tot het aanwijzen van trouwlocaties. Zij neemt voorts als vaststaand aan dat de gemeenteraad de betreffende bevoegdheid kan delegeren aan burgemeester en wethouders aangezien de aard van de bevoegdheid zich niet tegen delegatie verzet. Op 15 maart 2005 heeft de gemeenteraad van de Gemeente Boarnsterhim (hierna: de Raad) het trouwbeleid in de gemeente Boarnsterhim aangepast op de volgende punten (voor zover van belang): 1. Het aantal trouwlocaties is uitgebreid door alle hoofdgebouwen op het grondgebied van de gehele gemeente aan te wijzen als "huis der gemeente"; 2. De aanwijsbevoegdheid is gedelegeerd naar het college. In de toelichting op het raadsvoorstel van 15 maart 2005 is aangegeven dat door hoofdgebouwen op het gehele grondgebied aan te wijzen als "huis der gemeente" het mogelijk is om gebouwen specifiek aan te wijzen als alternatieve trouwlocatie. Het behandelen van verzoeken tot het aanwijzen van een alternatieve trouwlocatie wordt tot taak van het dagelijks bestuur gerekend. Met een aanwijzingsbesluit geven burgemeester en wethouders een vergunning af aan een bruidspaar om - op een bepaalde datum voor de duur van 1 uur - over een lokaliteit als "huis der gemeente" te beschikken. Op grond van het bovenstaande stelt de Commissie zich op het standpunt dat bij besluit van 15 maart 2005 de aanwijzingsbevoegdheid betreffende een tijdelijke (alternatieve) trouwlocatie in de gemeente Boarnsterhim is gedelegeerd aan burgemeester en wethouders. Voor de Commissie staat hiermee verder Advies Wagenhuis en De Jager juni 2010

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 115