structurele effecten van de najaarsnota mee te nemen in de begroting 2011. In de najaarsrappor
tage is een eerste projectrapportage opgenomen. In het algemeen beantwoordt de rapportage
daarmee nog beter aan het doel een volledig verantwoordingsdocument te verstrekken. Wij zien
dit als, gelet op onze financiële situatie, een zeer positieve ontwikkeling. Op "exploitatiebasis"
hebben we het dit jaar goed gedaan.
Natuurlijk zijn wij ons er van bewust dat wij met een niet sluitende begroting werken. Zowel inci
denteel als structureel is de begroting niet sluitend. Dat is immers ook de reden waarom u eerder
heeft besloten tot het indienen van een zogenaamde artikel 1 2 - aanvraag bij het Rijk. Maar het
feit, dat wij in control zijn ten opzichte van de exploitatie stemt ons in die zin positief, omdat
hiermede duidelijk wordt dat het met de vaststelling van het saneringsplan beoogde doel van een
op termijn sluitende begroting, mogelijk moet zijn.
De mogelijke door het Rijk aan de gemeenten op te leggen extra kortingen op de Algemene Uitke
ring zijn daarbij buiten beschouwing gelaten. In die zin liggen de financiële risico's nu meer bij dit
soort externe factoren.
Integrale aanpak
Conform het informerend raadsvoorstel van 22 april 2008 over de verbetering van de planning
control cyclus is de Najaarsnota 2010 integraal tot stand gekomen. Evenzo is de verschijningsda
tum van de Najaarsnota twee maanden eerder gerealiseerd, opdat de informatie bij de behande
ling van de begroting 2011 ter beschikking staat.
Evenals vorig jaar worden voorstellen met financiële consequenties gedurende het lopende begro
tingsjaar zoveel mogelijk gebundeld in de voor- en najaarsnota. Deze bundeling bevordert de inte
grale afweging. De integrale aanpak vindt ook zijn weerslag in de vorm van de rapportage. De
afwijkingen in uitvoerende of beleidsmatige zin zijn direct gekoppeld aan de financiële afwijkingen
en staan per programma toegelicht.
Voor het eerst is een projectrapportage ingevoegd. Met deze toevoeging geven we uitvoering aan
ons voornemen de bestuursrapportages in de Planning Control cyclus uit te bouwen naar volle
dige rapportages.
Samenvatting voorstellen in de Najaarsnota 2010
Alle voorstellen in de najaarsnota zijn getoetst aan de criteria onvermijdelijk en onuitstelbaar.
Daarenboven is kritisch gekeken of realisering binnen bestaande budgetten mogelijk is. Naar onze
mening voldoen de huidige voorstellen aan de vorengenoemde criteria en vormen een afgewogen
geheel. Voor de motivering van elk voorstel wordt kortheidshalve verwezen naar de programma's
en paragrafen binnen de Najaarsnota.
Tabel: Samenvatting begrotingswijziging per programma van najaarsnota 2010
Pagina 2
begrotingswijziging per programma
lasten
baten
saldo
incidenteel structureel
algemeen bestuur
leefbaarheid in de dorpen
sport, cultuur, recreatie en toerisme
verkeer, vervoer en fysieke infrastructuur
werk en bestaanszekerheid
onderwijs en ontwikkeling
volkshuisvesting en ruimtelijke ontw
189.701 13.000
-17.920 6.920
-3.627 3.627
-35.000
-107.427 40.172
-2.700
-2.000 -55.000
202.701
-11.000
0
-35.000
-67.255
-2.700
-57.000
subtotaal programma's 1 t/m 7
21.027 8.719
29.746
algemene dekkingsmiddelen
130.800 38.996
169.796
totaal mutaties via exploitatie
151.827 47.715
199.542
subtotaal mutaties via algemene reserve
-388.859 0
-388.859
totaal mutaties najaarsnota
-237.032 47.715
-189.317
206.701
-4.000
29.000
-40.000
0
-35.000
-67.255
-2.700
-2.000
-55.000
131.446
-101.700
143.949
25.847
275.395
-75.853
-388.859
-113.464
-75.853
4 01 najaarsnota 2010 raadsvoorstel/odwt/2