structurele effecten van de najaarsnota mee te nemen in de begroting 2011. In de najaarsrappor tage is een eerste projectrapportage opgenomen. In het algemeen beantwoordt de rapportage daarmee nog beter aan het doel een volledig verantwoordingsdocument te verstrekken. Wij zien dit als, gelet op onze financiële situatie, een zeer positieve ontwikkeling. Op "exploitatiebasis" hebben we het dit jaar goed gedaan. Natuurlijk zijn wij ons er van bewust dat wij met een niet sluitende begroting werken. Zowel inci denteel als structureel is de begroting niet sluitend. Dat is immers ook de reden waarom u eerder heeft besloten tot het indienen van een zogenaamde artikel 1 2 - aanvraag bij het Rijk. Maar het feit, dat wij in control zijn ten opzichte van de exploitatie stemt ons in die zin positief, omdat hiermede duidelijk wordt dat het met de vaststelling van het saneringsplan beoogde doel van een op termijn sluitende begroting, mogelijk moet zijn. De mogelijke door het Rijk aan de gemeenten op te leggen extra kortingen op de Algemene Uitke ring zijn daarbij buiten beschouwing gelaten. In die zin liggen de financiële risico's nu meer bij dit soort externe factoren. Integrale aanpak Conform het informerend raadsvoorstel van 22 april 2008 over de verbetering van de planning control cyclus is de Najaarsnota 2010 integraal tot stand gekomen. Evenzo is de verschijningsda tum van de Najaarsnota twee maanden eerder gerealiseerd, opdat de informatie bij de behande ling van de begroting 2011 ter beschikking staat. Evenals vorig jaar worden voorstellen met financiële consequenties gedurende het lopende begro tingsjaar zoveel mogelijk gebundeld in de voor- en najaarsnota. Deze bundeling bevordert de inte grale afweging. De integrale aanpak vindt ook zijn weerslag in de vorm van de rapportage. De afwijkingen in uitvoerende of beleidsmatige zin zijn direct gekoppeld aan de financiële afwijkingen en staan per programma toegelicht. Voor het eerst is een projectrapportage ingevoegd. Met deze toevoeging geven we uitvoering aan ons voornemen de bestuursrapportages in de Planning Control cyclus uit te bouwen naar volle dige rapportages. Samenvatting voorstellen in de Najaarsnota 2010 Alle voorstellen in de najaarsnota zijn getoetst aan de criteria onvermijdelijk en onuitstelbaar. Daarenboven is kritisch gekeken of realisering binnen bestaande budgetten mogelijk is. Naar onze mening voldoen de huidige voorstellen aan de vorengenoemde criteria en vormen een afgewogen geheel. Voor de motivering van elk voorstel wordt kortheidshalve verwezen naar de programma's en paragrafen binnen de Najaarsnota. Tabel: Samenvatting begrotingswijziging per programma van najaarsnota 2010 Pagina 2 begrotingswijziging per programma lasten baten saldo incidenteel structureel algemeen bestuur leefbaarheid in de dorpen sport, cultuur, recreatie en toerisme verkeer, vervoer en fysieke infrastructuur werk en bestaanszekerheid onderwijs en ontwikkeling volkshuisvesting en ruimtelijke ontw 189.701 13.000 -17.920 6.920 -3.627 3.627 -35.000 -107.427 40.172 -2.700 -2.000 -55.000 202.701 -11.000 0 -35.000 -67.255 -2.700 -57.000 subtotaal programma's 1 t/m 7 21.027 8.719 29.746 algemene dekkingsmiddelen 130.800 38.996 169.796 totaal mutaties via exploitatie 151.827 47.715 199.542 subtotaal mutaties via algemene reserve -388.859 0 -388.859 totaal mutaties najaarsnota -237.032 47.715 -189.317 206.701 -4.000 29.000 -40.000 0 -35.000 -67.255 -2.700 -2.000 -55.000 131.446 -101.700 143.949 25.847 275.395 -75.853 -388.859 -113.464 -75.853 4 01 najaarsnota 2010 raadsvoorstel/odwt/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 133