9
2.3 Resultaten deel 4: Verwachtingen en wensen met betrekking tot het Centrum voor
Jeugd en Gezin.
Ruim de helft van de ouders had voor dit onderzoek nog nooit gehoord van het CJG. De
ouders die al wel bekend waren met de term, zijn hiermee in aanraking gekomen via de
media, de politiek of hun werk.
Tabel 2.3.1 Bekendheid CJG
Nee
Ja
Had u voor deze vragenlijst wel eens eerder gehoord van
het Centrum voor Jeugd en Gezin?
58%
42%
Vanuit de stellingen (tabel 2.3.2) is naar voren gekomen dat 86 procent van de ouders vindt,
dat het bieden van een duidelijke sociale kaart, een belangrijke taak van het CJG moet gaan
worden. Een belangrijke manier waarop dit vormgegeven kan gaan worden is het hebben
van een informatieve en actuele CJG website. Veel ouders hebben aangegeven dat ze
hiervan gebruik zouden gaan maken. Direct advies krijgen en maar één keer het probleem
te hoeven uitleggen, zijn tevens aandachtspunten die binnen het CJG goed moeten worden
neergezet. Lange wachtlijsten kunnen er voor zorgen dat ouders afhaken en uiteindelijk niet
de gewilde hulp ontvangen. Het CJG moet een plek worden waar ouders het gevoel krijgen
dat er direct stappen worden ondernomen. Minder belangrijk is het anoniem geholpen
worden binnen het Centrum voor Jeugd en Gezin, 26 procent van alle ouders hecht hier
enige waarde aan.
Tabel 2.3.2 Stellingen over de verwachtingen
Niet mee
eens
Maakt mij
niet uit
Mee eens
Ik vind het belangrijk dat het CJG een duidelijk
overzicht geeft over waar ik met welke vragen naar
toe kan gaan.
4%
10%
86%
Ik zou gebruik maken van de website van het CJG
waarop allerlei informatie staat over het opvoeden en
opgroeien van kinderen.
7%
12%
81%
Bij het CJG wil ik direct advies kunnen krijgen en
word ik snel verder geholpen.
4%
19%
77%
Ik wil maar één keer mijn verhaal te hoeven doen.
3%
21%
76%
Het CJG en de geboden hulp moeten kosteloos zijn.
4%
23%
73%
Met de komst van het CJG zal de samenwerking
tussen de betrokken instellingen beter geregeld zijn.
9%
27%
64%
Voor vragen over het opgroeien en opvoeden van
kinderen moet ik terecht kunnen op plekken waar ik
als ouder al kom zoals scholen, peuterspeelzalen en
kinderopvang
17%
27%
56%
Het CJG moet binnen 10 kilometer bereikbaar zijn.
10%
36%
53%
Ik zou gebruik maken van een telefonisch spreekuur
voor mijn vragen over het opvoeden en opgroeien
van kinderen.
25%
30%
45%
Ik wil graag anoniem geholpen worden.
15%
59%
26%
Ik kan met mijn vragen in mijn eigen omgeving
terecht en zou geen gebruik gaan maken van het CJG.
47%
29%
24%