9 2.3 Resultaten deel 4: Verwachtingen en wensen met betrekking tot het Centrum voor Jeugd en Gezin. Ruim de helft van de ouders had voor dit onderzoek nog nooit gehoord van het CJG. De ouders die al wel bekend waren met de term, zijn hiermee in aanraking gekomen via de media, de politiek of hun werk. Tabel 2.3.1 Bekendheid CJG Nee Ja Had u voor deze vragenlijst wel eens eerder gehoord van het Centrum voor Jeugd en Gezin? 58% 42% Vanuit de stellingen (tabel 2.3.2) is naar voren gekomen dat 86 procent van de ouders vindt, dat het bieden van een duidelijke sociale kaart, een belangrijke taak van het CJG moet gaan worden. Een belangrijke manier waarop dit vormgegeven kan gaan worden is het hebben van een informatieve en actuele CJG website. Veel ouders hebben aangegeven dat ze hiervan gebruik zouden gaan maken. Direct advies krijgen en maar één keer het probleem te hoeven uitleggen, zijn tevens aandachtspunten die binnen het CJG goed moeten worden neergezet. Lange wachtlijsten kunnen er voor zorgen dat ouders afhaken en uiteindelijk niet de gewilde hulp ontvangen. Het CJG moet een plek worden waar ouders het gevoel krijgen dat er direct stappen worden ondernomen. Minder belangrijk is het anoniem geholpen worden binnen het Centrum voor Jeugd en Gezin, 26 procent van alle ouders hecht hier enige waarde aan. Tabel 2.3.2 Stellingen over de verwachtingen Niet mee eens Maakt mij niet uit Mee eens Ik vind het belangrijk dat het CJG een duidelijk overzicht geeft over waar ik met welke vragen naar toe kan gaan. 4% 10% 86% Ik zou gebruik maken van de website van het CJG waarop allerlei informatie staat over het opvoeden en opgroeien van kinderen. 7% 12% 81% Bij het CJG wil ik direct advies kunnen krijgen en word ik snel verder geholpen. 4% 19% 77% Ik wil maar één keer mijn verhaal te hoeven doen. 3% 21% 76% Het CJG en de geboden hulp moeten kosteloos zijn. 4% 23% 73% Met de komst van het CJG zal de samenwerking tussen de betrokken instellingen beter geregeld zijn. 9% 27% 64% Voor vragen over het opgroeien en opvoeden van kinderen moet ik terecht kunnen op plekken waar ik als ouder al kom zoals scholen, peuterspeelzalen en kinderopvang 17% 27% 56% Het CJG moet binnen 10 kilometer bereikbaar zijn. 10% 36% 53% Ik zou gebruik maken van een telefonisch spreekuur voor mijn vragen over het opvoeden en opgroeien van kinderen. 25% 30% 45% Ik wil graag anoniem geholpen worden. 15% 59% 26% Ik kan met mijn vragen in mijn eigen omgeving terecht en zou geen gebruik gaan maken van het CJG. 47% 29% 24%

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 24