10
Op open vraag 19, hoe zou volgens u het Centrum voor Jeugd en Gezin in de gemeente
Boarnsterhim eruit moeten komen te zien, zijn veel verschillende antwoorden gegeven.
Verreweg de meeste ouders pleiten voor een laagdrempelige voorziening, die voor iedereen
even toegankelijk en bereikbaar moet zijn. Het moet een plek worden waar iedereen met zijn
vragen/problemen naar toe kan gaan zonder lange wachttijden en waar de lijnen kort zijn. In
het CJG moeten de samenwerking tussen de betrokken instellingen goed geregeld zijn,
waar ouders te maken hebben met dezelfde contactpersonen die inspelen op de
wensen/problemen van het gezin. Bij het CJG moet antwoord gegeven kunnen worden op
alle vragen over gedrag en gezondheid van kinderen en waar ouders schriftelijke informatie,
persoonlijke informatie en advies kunnen halen met een koffiehoek waar ouders ervaringen
kunnen uitwisselen. Deskundigheid van het personeel is hierin een vereiste.
Het liefst zijn de ouders dit in samenwerking met het consultatiebureau en/of met scholen.
Met komen al naar deze plekken en dan is het niet te zien of je een probleem hebt of dat je
gewoon op afspraak komt. De combinatie met een multifunctioneel gebouw werd veelvuldig
genoemd.
Om het CJG te laten slagen is een goede naamsbekendheid een essentieel onderdeel,
samen met een goede, informatieve website en telefoonnummer. Ouders willen anoniem
vragen kunnen stellen via de e-mail en gebruik kunnen maken van een actuele sociale kaart
zodat ze zelf contact op kunnen nemen met instanties.
Alle antwoorden van de ouders zijn weergegeven in bijlage 1. Hieronder in tabel (2.3.3)
staan in het kort de meest genoemde aspecten waaraan een CJG moet voldoen.
Tabel 2.3.3 antwoorden vraag 19
Het CJG is een centraal, laagdrempelig, toegankelijk en bereikbare voorziening voor alle ouders
Het CJG zorgt voor een goede samenwerking/toeleiding met/naar andere instanties en onderhoudt
korte lijnen.
Het CJG biedt helderheid over de actuele sociale kaart van de gemeente.
Het CJG is goed via de telefoon, internet en e-mail te bereiken voor vragen.
Samenwerking met het consultatiebureau en het onderwijs kan zorgen voor laagdrempeligheid,
toegankelijkheid en bereikbaarheid.
Het CJG werkt met vaste, toegankelijke contactpersonen, die deskundige kennis bezitten om ouders
van advies te voorzien.