Bijlage 1. Antwoorden op vraag 19.
-De medewerker kan na globale aanduiding van het probleem gelijk
doorverbinden/verwijzen naar de juiste persoon of instantie.
- Die persoon kan de vraag telefonisch beantwoorden of een afspraak maken geen lange
wachttijden!)
- Er zouden informatie of
1 afdeling waar je gelijk doorverwezen kunt worden naar de juiste persoon/afdeling
1 centrale plek waar je ofwel binnen kunt lopen ofwel na afspraak terecht kan
1 locatie met alle facetten van jeugdzorg binnen handbereik zodat doorverwijzingen vlot
kunnen verlopen. Wellicht in de nieuw te bouwen brede school. Dan houd je de lijnen altijd
kort.
Alle "instanties" bij elkaar
Alle instanties op een locatie/standplaats van waaruit gewerkt wordt zodat de lijnen kort
zijn. Tussen de diverse instanties regelmatig overleg. Niet alleen strategisch, maar vooral
ook operationeel om tijdig probleemsituaties te signaleren. Invoeren Positif Parenting
Program in de gemeente Boarnsterhim. Goede externe promotie en communicatie waarbij
vooral het laagdrempelige aspect en het feit dat het heel gewoon is om hulp in te
schakelen (voordelen noemen) wordt genoemd.
Als een consultatiebureau
Balie in gemeentehuis
Bij de nieuwe school in
Centraal gelegen, maar ben eigenlijk van mening dat ons gezin geen behoefte heeft aan
een CJG. Het is ook handiger en praktischer als je met problemen en dergelijke terecht
kunt op bv de school waar je toch al regelmatig komt
Centraal gelegen lijkt me wel handig
Centraal gelegen en toegankelijk voor iedereen.
Centrale plaats in de gemeente met spreekuren in elk dorp. Telefonisch goed bereikbaar.
Centrum wat veel relevante info kan verstrekken en evt. hulp kan bieden daar waar nodig
is of voor externe hulp kan zorgen. Hoeft voor mij niet binnen een straal van 10 km. maar
een centraal punt binnen de gemeente is wel handig.
Coördinerende functie, niet alleen voor de probleemonderwerpen, maar ook voor het tonen
van mogelijkheden op gebied van sport, cultuur etc.
CJG zou al naast/samen het consultatiebureau kunnen functioneren. Momenteel voert de
sociaal verpleegkundige de opvoedingsgesprekken, wellicht kan er via preventieve aanpak
in samenspraak met ouders een betekenisvolle begeleiding ontstaan. Waarbij CJG naast
het consultatiebureau de 'risicogezinnen' blijft volgen maar daarnaast ook steeds
aanspreekbaar is voor ouders. Wanneer kk. ouder worden zou het denkbaar kunnen zijn
dat CJG 1 keer per jaar 'zetelt' in de basisschool /voortgezet onderwijs zodat ze op
laagdrempelige wijze zich in de bereikbaarheid van ouders kunnen begeven. Ouders
kunnen dan evt. het gesprek aangaan en hun problemen aangeven. Cruciaal is dat CJG de
evt. hulp op realistische afstand (dus bereikbaar) van het gezin organiseert.
Dat er voldoende geschoold personeel aanwezig is.
De jeugd ook motiveren om in het dorp te blijven
Makkelijk te bereiken via tel. of bekendheid met adres [boekje Boarnsterhim?]
Een aanspreekpunt waar direct vragen beantwoord kunnen worden of gericht doorgestuurd
kan worden, waarbij niet alleen naar de reguliere gezondheidsdiensten verwezen wordt,
maar ook alternatieve geneeswijzen in beeld zijn. Het kind, de opvoeders en zijn omgeving
staan centraal.
Een algemene plek waar je gemakkelijk terecht kunt met allerlei vragen, persoonlijk en
laagdrempelig. En waar je voor verdere hulpvragen snel terecht kunt bij aansluitende
20