Bijlage 1. Antwoorden op vraag 19. -De medewerker kan na globale aanduiding van het probleem gelijk doorverbinden/verwijzen naar de juiste persoon of instantie. - Die persoon kan de vraag telefonisch beantwoorden of een afspraak maken geen lange wachttijden!) - Er zouden informatie of 1 afdeling waar je gelijk doorverwezen kunt worden naar de juiste persoon/afdeling 1 centrale plek waar je ofwel binnen kunt lopen ofwel na afspraak terecht kan 1 locatie met alle facetten van jeugdzorg binnen handbereik zodat doorverwijzingen vlot kunnen verlopen. Wellicht in de nieuw te bouwen brede school. Dan houd je de lijnen altijd kort. Alle "instanties" bij elkaar Alle instanties op een locatie/standplaats van waaruit gewerkt wordt zodat de lijnen kort zijn. Tussen de diverse instanties regelmatig overleg. Niet alleen strategisch, maar vooral ook operationeel om tijdig probleemsituaties te signaleren. Invoeren Positif Parenting Program in de gemeente Boarnsterhim. Goede externe promotie en communicatie waarbij vooral het laagdrempelige aspect en het feit dat het heel gewoon is om hulp in te schakelen (voordelen noemen) wordt genoemd. Als een consultatiebureau Balie in gemeentehuis Bij de nieuwe school in Centraal gelegen, maar ben eigenlijk van mening dat ons gezin geen behoefte heeft aan een CJG. Het is ook handiger en praktischer als je met problemen en dergelijke terecht kunt op bv de school waar je toch al regelmatig komt Centraal gelegen lijkt me wel handig Centraal gelegen en toegankelijk voor iedereen. Centrale plaats in de gemeente met spreekuren in elk dorp. Telefonisch goed bereikbaar. Centrum wat veel relevante info kan verstrekken en evt. hulp kan bieden daar waar nodig is of voor externe hulp kan zorgen. Hoeft voor mij niet binnen een straal van 10 km. maar een centraal punt binnen de gemeente is wel handig. Coördinerende functie, niet alleen voor de probleemonderwerpen, maar ook voor het tonen van mogelijkheden op gebied van sport, cultuur etc. CJG zou al naast/samen het consultatiebureau kunnen functioneren. Momenteel voert de sociaal verpleegkundige de opvoedingsgesprekken, wellicht kan er via preventieve aanpak in samenspraak met ouders een betekenisvolle begeleiding ontstaan. Waarbij CJG naast het consultatiebureau de 'risicogezinnen' blijft volgen maar daarnaast ook steeds aanspreekbaar is voor ouders. Wanneer kk. ouder worden zou het denkbaar kunnen zijn dat CJG 1 keer per jaar 'zetelt' in de basisschool /voortgezet onderwijs zodat ze op laagdrempelige wijze zich in de bereikbaarheid van ouders kunnen begeven. Ouders kunnen dan evt. het gesprek aangaan en hun problemen aangeven. Cruciaal is dat CJG de evt. hulp op realistische afstand (dus bereikbaar) van het gezin organiseert. Dat er voldoende geschoold personeel aanwezig is. De jeugd ook motiveren om in het dorp te blijven Makkelijk te bereiken via tel. of bekendheid met adres [boekje Boarnsterhim?] Een aanspreekpunt waar direct vragen beantwoord kunnen worden of gericht doorgestuurd kan worden, waarbij niet alleen naar de reguliere gezondheidsdiensten verwezen wordt, maar ook alternatieve geneeswijzen in beeld zijn. Het kind, de opvoeders en zijn omgeving staan centraal. Een algemene plek waar je gemakkelijk terecht kunt met allerlei vragen, persoonlijk en laagdrempelig. En waar je voor verdere hulpvragen snel terecht kunt bij aansluitende 20

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 35