lijnen zijn hierbij van belang. Als ouders heb je soms vragen waarvoor je niet direct naar een hulpverlening toe stapt. Maar waar je wel eens met iemand van gedachten zou willen wisselen. Ik denk bijvoorbeeld aan een thema-avond over een bepaald onderwerp. Een ruimte in de nieuwe school Een ruimte waar je met en zonder afspraak naar binnen kan lopen, laagdrempelig en op bekend terrein, bv het gemeentehuis in Grou. Waar ook een info gedeelte is met computer en lectuur. Een soort spin in het web. Een toegankelijke plaats, waar ouders schriftelijke, persoonlijk informatie en advies kunnen halen met een koffiehoek waar ouders ervaringen kunnen uitwisselen. Een vaste locatie met directe hulpverlening. Een verlengde van een consultatiebureau, een vraag en antwoorden plek voordat je naar de huisarts gaat. Een vrijblijvend spreekuur per plaats en dan kijken of er echt hulp nodig is en dit dan ook op korte termijn geven en anders via het spreekuur snel een antwoord op je vragen kunnen krijgen Een website (met linkjes!) en een persoon die je op diverse manieren moet kunnen benaderen en die je verder op de juiste manier kan doorverwijzen Eigenlijk vergelijkbaar met het consultatiebureau. Ze 'kennen' je kind daar, of je verhaal. Dat is fijn. Zo zou het ook moeten bij CJG, datje niet een nummertje bent maar persoonlijk contact. Een plek waar je heen kunt gaan tijdens kantooruren, een beetje een inloop spreekuur idee. Ook een plek waar je elkaar kunt ontmoeten, ouders onderling dan. Niet zoals op de kinderopvang waar een ieder snelsnel zijn/haar kind op haalt... Er zou volgens mij een telefonisch spreekuur en bezoekend spreekuur moeten zijn waar ouders hun verhaal kwijt kunnen en waar men evt. doorverwezen zou kunnen worden naar de juiste hulpverlening. Geen idee, al denk ik wel dat het vooral bij de betreffende doelgroep goed bekend moet worden gemaakt dat er een CJG in de gemeente is en waarvoor men daar terecht kan. Geen idee, misschien een inloopspreekuur. Geen wensen, zal er geen gebruik van maken. Denk dat het alleen van belang is dat het a) laagdrempelig is, en b) mensen die er wel behoefte aan hebben kosteloos geholpen worden. Gehuisvest bij de brede school, laagdrempelig, specialisten beschikbaar of volgens planning te spreken Gemeenschappelijk punt wat iedereen weet te vinden Goed bereikbaar, ook buiten werktijden. Goede koppeling met BoBoB en Pcbo Boarnsterhim maken; idem PSZ en kinderopvang Het belangrijkste vind ik dat het makkelijk bereikbaar is, zowel telefonisch als via een desk. Geen beperkte bereikbaarheid, bijv. van 9.00-12.00, zoals nu nog wel eens het geval is. En geen extra tarief bij telefonische vragen of afspraak verzetten!!! Het lijkt mij weer een nieuwe spil in de massa aan organisaties die er al is voor het begeleiden van kinderen, weet niet wat voor toegevoegde waarde zo'n centrum heeft. Het moet een laagdrempelig orgaan zijn waar mensen met de problemen rondom opvoeding van kinderen gemakkelijk naar toe gaan. Vragen moeten ook via @mail of chat kunnen verlopen zodat de betrokkenen anoniem vragen kunnen stellen. Het moet voor iedereen bereikbaar zijn en goede adviezen en hulp kunnen geven. Hoog gekwalificeerde professionals met een verplichting om vertrouwelijk om te gaan met de casuïstiek. Naast de 1 op 1 gespreksmogelijkheden ook themabijeenkomsten. Iets waar je kunt binnen lopen of kunt bellen als je een vraag hebt over je kinderen, zij zullen je meteen de goede weg wijzen. Ik denk dat het goed is via de consultatiebureaus/scholen en kinderopvang ouders te bereiken in een multifunctioneel centrum spreekuur/hulp via mail/internet en telefonisch

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 37