je dossier komt te staan datje hulp nodig hebt bij opvoeding, is vaak nog zo'n taboe....elk
kind anders en elke ouder ook. Ben zelf leerkracht, maar heb ook vaak vragen over mijn
eigen kinderen.
Ouders die vragen hebben direct geholpen worden en niet last hebben van de wel
bekende wachtlijsten o.d.
Overzichtelijk op een centrale plaats.
Overzichtelijke website, 1 telefoonnummer en advies waar ouders dat willen, thuis of
tijdens een spreekuur.
Periodiek spreekuur op afspraak.
Liefst ook afspraakmogelijkheden in de avonduren
Sluit het aan op een callcenter en richt een wekelijks inloopdag op het gemeentehuis in.
dan zie je na een halfjaar wel of er behoefte is.
Telefonische en gewone spreekuren, wel op afspraak. Div vestigingen bijv bij
consultatiebureaus of scholen
Toegankelijk, met mensen die veel kennis van zaken hebben of weten waar ze de
desbetreffende informatie kunnen vinden. Ook heel breed, in die zin dat ze over veel
dingen wat weten en niet alleen de standaard situaties. Bv over het opvoeden van
meerlingen en andere uitzonderlijke situaties.
Toegankelijk en gezellig
Verlengstuk van het consultatiebureau, later in samenwerking met basisonderwijs,
middelbaar onderwijs. Ook moeten leerkrachten makkelijk toegankelijkheid krijgen,
kinderen hebben het soms zo moeilijk, laat er dan ook een goede ingang zijn, waardoor de
kinderen goed en snel geholpen kunnen worden.
Vrolijk mooie kleuren ruim op gezet
Vooral praktisch en duidelijk naar de ouders toe.
Vragen via de website, en antwoord krijgen van de deskundigen op dat gebied, en evt.
inlichtingen over afwijkend gedrag voor die leeftijdscategorie in het algemeen
Wat belangrijk is,is dat als je binnenstapt je je welkom voelt en niet het gevoel hebt in een
gebouw binnen te lopen wat star en stug aandoet. Mensen die om hulp komen zijn vaak al
onzeker, dat gevoel zou bij binnenkomst al weg moeten glijden. Dus licht en kleur en een
uitnodigende sfeer
Website waar je veelgestelde vragen kunt vinden met een e-mailadres waar je overige
vragen kunt stellen en persoonlijk antwoord krijgt
Wekelijkse spreekuren, duidelijke website,folders bij huisarts en bibliotheek. Anoniem
meldpunt
Zou ik niet weten. Het invullen van mijn wensen mbt CJG heb ik ingevuld op basis van "stel
dat ik problemen zou hebben". Zoals eerder vermeld zijn er in ons gezin altijd weinig
problemen geweest, en de kinderen ontwikkelen zich goed. Voor ons dus geen enkele
aanleiding om gebruik te maken van de diensten van CJG. Als ik problemen zou hebben,
zou ik in eerste instantie via de website van CJG gaan zoeken.
Zou ondergebracht kunnen worden in multifunctionele ruimte bijv, bij bibliotheek/ school,
vanwege de laagdrempeligheid, niet alleen open op kantooruren
ruimte waar ook cursus gegeven kan worden.