niet duurzaam sluitend en laat elk jaar een fors begrotingstekort zien. Daarom zal de provincie onze gemeente voor het vierde achtereenvolgende jaar onder preventief toezicht plaatsen. Het jaarlijkse begrotingstekort wordt veroorzaakt door zowel meerjarig incidentele als structurele zaken. Het saldo van de begroting 2011 vertoont een tekort van 9,7 miljoen. De jaarschijven 201 2 7,1 miljoen, 201 3 7,5 miljoen en 2014 8 miljoen. Opgebouwd als volgt: 2011 2012 2013 2014 Voorjaarsnota 2010 -10.605 -6.589 -5.753 -5.985 Saldo begroting 2011 -9.704 -7.100 -7.528 -8.026 In de begrotingssaldi is rekening gehouden met jaarlijkse bedragen voor het achterstallig onder houd en voor de sanering van de activa. Hierbij dient nog te worden betrokken de sanering van de negatieve algemene reserve naar een positieve algemene reserve van 2,5 miljoen (i.c. weer standsvermogen). Dit maakt nog geen onderdeel uit van genoemde saldi maar hebben wij wel al ingebracht bij het Rijk als op te lossen problematiek in de artikel 12- situatie voor het jaar 2010. Exclusief de ramingen voor het achterstallig onderhoud - zie voorstel vaststelling begroting 2011 - bedraagt de omvang van de algemene reserve ultimo 2010 7,345 miljoen negatief. Uitgaan de van een sanering in 5 jaar, exclusief rentetoerekening, betekent dat een extra exploitatielast ingaande 2011 van 1,469 miljoen per jaar. Voor wat betreft de artikel 1 2-aanvraag zijn hierna de hoofdpunten vermeld: 2011 2012 2013 2014 Sanering activa -2.000 -2.000 -2.000 -2.000 Achterstallig onderhoud -8.160 -4.606 -4.507 -4.520 Sanering negatieve alge mene reserve -1.469 -1.469 -1.469 -1.469 Het oplossen van ons financiële probleem zonder financiële steun van het Rijk is niet mogelijk omdat dat zou leiden tot een onaanvaardbare aantasting van het voorzieningenniveau. Daarbij denken wij met name ook aan het in volstrekt onvoldoende mate uitvoering kunnen geven aan onze onderhoudstaken en een ongekende toename van de belastingdruk. Het saneringsplan 2010-2015 wordt thans uitgevoerd en leidt naar op basis van aannames en/of ramingen naar huidig inzicht tot een duurzaam sluitende begroting in 2015. Hier maken wij een voorbehoud ten aanzien van de volledige realisatie van het saneringsplan. Met name (de ontwik keling van) de meerjarig incidentele vermogenspositie vraagt om een duurzame oplossing. Het aanvragen van de artikel 12-status voor het jaar 2011 is dus noodzakelijk. Een en ander toont aan dat, inclusief de sanering van de negatieve algemene reserve in 5 jaar, er structureel (langer dan 3 jaar) een factor speelt die het financieel meerjarenperspectief blijvend negatief beïnvloedt. Daarnaast voldoen wij aan de verdere artikel 12-criteria, te weten: 100% kostendekkendheid van de riolerings- en reinigingsrechten, alsmede voldoen we aan de mini mumnorm van de OZB-heffing ingevolge de juni-circulaire 2010 inzake de gemeentefondsuitke ring. Deze aanvraag kan dan ook worden gezien als een continuering van de eerdere aanvraag om een aanvullende uitkering uit het gemeentefonds voor het jaar 2010. Kanttekeningen: Om voor 2011 in aanmerking te komen voor een aanvullende uitkering uit het gemeentefonds moet de aanvraag ter verkrijging van de artikel 1 2-status ingediend worden vóór 1 december 2010 bij het ministerie van BZK, programmadirectie krachtig bestuur. Pagina 2 Bedragen 1000 Bedragen 1000 RVaanvraagArtl 2status2011/odgk/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 78