niet duurzaam sluitend en laat elk jaar een fors begrotingstekort zien. Daarom zal de provincie
onze gemeente voor het vierde achtereenvolgende jaar onder preventief toezicht plaatsen.
Het jaarlijkse begrotingstekort wordt veroorzaakt door zowel meerjarig incidentele als structurele
zaken. Het saldo van de begroting 2011 vertoont een tekort van 9,7 miljoen. De jaarschijven
201 2 7,1 miljoen, 201 3 7,5 miljoen en 2014 8 miljoen. Opgebouwd als volgt:
2011
2012
2013
2014
Voorjaarsnota 2010
-10.605
-6.589
-5.753
-5.985
Saldo begroting 2011
-9.704
-7.100
-7.528
-8.026
In de begrotingssaldi is rekening gehouden met jaarlijkse bedragen voor het achterstallig onder
houd en voor de sanering van de activa. Hierbij dient nog te worden betrokken de sanering van
de negatieve algemene reserve naar een positieve algemene reserve van 2,5 miljoen (i.c. weer
standsvermogen). Dit maakt nog geen onderdeel uit van genoemde saldi maar hebben wij wel al
ingebracht bij het Rijk als op te lossen problematiek in de artikel 12- situatie voor het jaar 2010.
Exclusief de ramingen voor het achterstallig onderhoud - zie voorstel vaststelling begroting 2011
- bedraagt de omvang van de algemene reserve ultimo 2010 7,345 miljoen negatief. Uitgaan
de van een sanering in 5 jaar, exclusief rentetoerekening, betekent dat een extra exploitatielast
ingaande 2011 van 1,469 miljoen per jaar. Voor wat betreft de artikel 1 2-aanvraag zijn hierna
de hoofdpunten vermeld:
2011
2012
2013
2014
Sanering activa
-2.000
-2.000
-2.000
-2.000
Achterstallig onderhoud
-8.160
-4.606
-4.507
-4.520
Sanering negatieve alge
mene reserve
-1.469
-1.469
-1.469
-1.469
Het oplossen van ons financiële probleem zonder financiële steun van het Rijk is niet mogelijk
omdat dat zou leiden tot een onaanvaardbare aantasting van het voorzieningenniveau. Daarbij
denken wij met name ook aan het in volstrekt onvoldoende mate uitvoering kunnen geven aan
onze onderhoudstaken en een ongekende toename van de belastingdruk.
Het saneringsplan 2010-2015 wordt thans uitgevoerd en leidt naar op basis van aannames en/of
ramingen naar huidig inzicht tot een duurzaam sluitende begroting in 2015. Hier maken wij een
voorbehoud ten aanzien van de volledige realisatie van het saneringsplan. Met name (de ontwik
keling van) de meerjarig incidentele vermogenspositie vraagt om een duurzame oplossing. Het
aanvragen van de artikel 12-status voor het jaar 2011 is dus noodzakelijk.
Een en ander toont aan dat, inclusief de sanering van de negatieve algemene reserve in 5 jaar, er
structureel (langer dan 3 jaar) een factor speelt die het financieel meerjarenperspectief blijvend
negatief beïnvloedt. Daarnaast voldoen wij aan de verdere artikel 12-criteria, te weten: 100%
kostendekkendheid van de riolerings- en reinigingsrechten, alsmede voldoen we aan de mini
mumnorm van de OZB-heffing ingevolge de juni-circulaire 2010 inzake de gemeentefondsuitke
ring. Deze aanvraag kan dan ook worden gezien als een continuering van de eerdere aanvraag om
een aanvullende uitkering uit het gemeentefonds voor het jaar 2010.
Kanttekeningen:
Om voor 2011 in aanmerking te komen voor een aanvullende uitkering uit het gemeentefonds
moet de aanvraag ter verkrijging van de artikel 1 2-status ingediend worden vóór 1 december
2010 bij het ministerie van BZK, programmadirectie krachtig bestuur.
Pagina 2
Bedragen 1000
Bedragen 1000
RVaanvraagArtl 2status2011/odgk/2