Het Platform Rechtmatigheid Provincies en Gemeenten noemt in de Kadernota Recht matigheid d.d. 10 oktober 2005 de volgende mogelijkheden inzake begrotingsover schrijdingen (en de consequenties daarvan voor het accountantsoordeel): Budgetafwijkingen die weliswaar in financiële zin binnen de begroting blijven, maar waarbij zeer duidelijk is dat aanzienlijk minder prestaties zijn geleverd c.q. activiteiten zijn ontplooid dan in de financiële begroting specifiek als doelstelling was aangegeven en welke niet in de jaarrekening zijn toegelicht vormen een aparte categorie 'begro tingsoverschrijdingen'. Het gaat hierom afwijkingen van beoogde prestaties en om fi nanciële budgetafwijkingen c.q. niet financiële informatie die de accountant soms wel waarneemt, maar waar hij niet standaard op toetst. Indien de accountant deze vorm van onrechtmatigheid waarneemt heeft dit geen gevolgen voor de strekking van de ac countantsverklaring. De accountant neemt deze waarnemingen op in zijn verslag van bevindingen. Via het vaststellen van de rekening door de gemeenteraad waarin de begrotingsafwij kingen adequaat zijn toegelicht worden de betreffende uitgaven alsnog geautoriseerd. Indien de raad het niet eens is met de afwijkingen en deze niet autoriseert, dan zijn de ze afwijkingen onrechtmatig. Desalniettemin verandert de strekking van de accoun tantsverklaring niet; deze is immers al afgegeven. Het is mogelijk dat de raad in dit uit zonderlijke geval een indemniteitsprocedure start Pagina 7 van 12 Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen tenminste de volgende 'soorten' begrotingsafwijkingen worden onderkend: Rechtmatig Onrechtmatig Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompen seerd door direct gerelateerde inkomsten, bijv. via subsidies of kosten dekkende omzet X Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar die niet tijdig konden worden gesignaleerd. X Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd. X Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. X Kostenoverschrijding inzake activiteiten die achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt. Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidgevolgen voor dat verant woordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten zorgen dat de over schrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kun nen er gevolgen zijn voor het lopende jaar. - geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar - geconstateerd na verantwoordingsjaar X X Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere af- schrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren -jaar van investeren - afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren X X

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 91