Het Platform Rechtmatigheid Provincies en Gemeenten noemt in de Kadernota Recht
matigheid d.d. 10 oktober 2005 de volgende mogelijkheden inzake begrotingsover
schrijdingen (en de consequenties daarvan voor het accountantsoordeel):
Budgetafwijkingen die weliswaar in financiële zin binnen de begroting blijven, maar
waarbij zeer duidelijk is dat aanzienlijk minder prestaties zijn geleverd c.q. activiteiten
zijn ontplooid dan in de financiële begroting specifiek als doelstelling was aangegeven
en welke niet in de jaarrekening zijn toegelicht vormen een aparte categorie 'begro
tingsoverschrijdingen'. Het gaat hierom afwijkingen van beoogde prestaties en om fi
nanciële budgetafwijkingen c.q. niet financiële informatie die de accountant soms wel
waarneemt, maar waar hij niet standaard op toetst. Indien de accountant deze vorm
van onrechtmatigheid waarneemt heeft dit geen gevolgen voor de strekking van de ac
countantsverklaring. De accountant neemt deze waarnemingen op in zijn verslag van
bevindingen.
Via het vaststellen van de rekening door de gemeenteraad waarin de begrotingsafwij
kingen adequaat zijn toegelicht worden de betreffende uitgaven alsnog geautoriseerd.
Indien de raad het niet eens is met de afwijkingen en deze niet autoriseert, dan zijn de
ze afwijkingen onrechtmatig. Desalniettemin verandert de strekking van de accoun
tantsverklaring niet; deze is immers al afgegeven. Het is mogelijk dat de raad in dit uit
zonderlijke geval een indemniteitsprocedure start
Pagina 7 van 12
Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen tenminste de volgende
'soorten' begrotingsafwijkingen worden onderkend:
Rechtmatig
Onrechtmatig
Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompen
seerd door direct gerelateerde inkomsten, bijv. via subsidies of kosten
dekkende omzet
X
Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar
die niet tijdig konden worden gesignaleerd.
X
Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar
waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet
tijdig zijn gesignaleerd.
X
Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten die niet passen binnen het
bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel
tot begrotingsaanpassing heeft ingediend.
X
Kostenoverschrijding inzake activiteiten die achteraf als onrechtmatig
moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek
van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt.
Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de
uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het
licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidgevolgen voor dat verant
woordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten zorgen dat de over
schrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kun
nen er gevolgen zijn voor het lopende jaar.
- geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar
- geconstateerd na verantwoordingsjaar
X
X
Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen)
waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere af-
schrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende
jaren
-jaar van investeren
- afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren
X
X